قرآنِ مجید پوری انسانیت کے لیے کتاب ِہدایت ہے اور اسے یہ اعزاز حاصل ہے کہ دنیا بھر میں سب سے زیادہ پڑھی جانے والی کتاب ہے ۔ اسے پڑھنے پڑھانے والوں کو امامِ کائنات نے اپنی زبانِ صادقہ سے معاشرے کے بہترین لوگ قرار دیا ہے اور اس کی تلاوت کرنے پر اللہ تعالیٰ ایک ایک حرف پر ثواب عنایت کرتے ہیں۔ دور ِصحابہ سے لے کر عصر حاضر تک بے شمار اہل علم نے اس کی تفہیم و تشریح اور ترجمہ و تفسیر کرنے کی خدمات سر انجام دیں اور ائمہ محدثین نے کتبِ احادیث میں باقاعدہ ابواب التفسیر کے نام سے باب قائم کیے۔اور مختلف ائمہ نے عربی زبان میں مستقل بیسیوں تفاسیر لکھیں ہیں ۔جن میں سے کئی تفسیروں کے اردو زبان میں تراجم بھی ہو چکے ہیں ۔اور ماضی قریب میں برصغیرِ پاک و ہند کے تمام مکتب فکر کے علماء نے قرآن مجید کی اردو تفاسیر لکھنے میں گراں قدر خدمات انجام دی ہیں۔ زیر تبصرہ کتاب ’’ مبادیات تفسیر‘‘ تفسیر اور قرآنی علوم پر مشتمل مولانا محمد کفیل خان صاحب کی کاوش ہے ۔جس میں انہوں نے تفسیر قرآن کے سلسلے میں بہت سے نادر و نایاب جواہرات کو عمدہ اسلوب میں جمع کر دیا ہے ۔ یہ کتاب عوام اور طلبہ و علماء کے لیے یکساں مفید ہے ۔(م۔ا)
عناوین |
|
صفحہ نمبر |
رائے گرامی |
|
13 |
عرض مؤلف |
|
14 |
اعجاز قرآنی |
|
17 |
قرآن کریم کے اسما اور ان کی وجو د تسمیہ |
|
20 |
قرآن کریم کی اصطلاحی تعریف |
|
20 |
وجی اور اس کی حقیقت |
|
21 |
(1) وحی تشریعی |
|
22 |
(۲) ولی تکویی |
|
22 |
تعلیمات وحی |
|
23 |
ضرورت وحی |
|
23 |
اقسام وحی |
|
24 |
(1) وہی قلبی |
|
24 |
(۲) کلام الہی |
|
25 |
(۳) وحی ملکی |
|
25 |
حضور اقدس ﷺ پر نزول وحی کے طریقے |
|
25 |
(1) سلسلة الجرس |
|
26 |
(۲) تمثیل ملک |
|
26 |
(۳) رویاء صادقہ |
|
26 |
(۴) نفت في الروع |
|
27 |
(۵) فرشتے کا اپنی اصلی شکل میں آنا |
|
27 |
(1) کلام الہی |
|
27 |
نزول وحی کی کیفیت |
|
27 |
وحی ، کشف اور الہام |
|
28 |
وحی متلو اور غیر مسکو |
|
29 |
(الف) وحی متلو |
|
29 |
(ب) وحی غیر متلو |
|
29 |
وجو د وحی پر ایک اعتراض اور اس کا جواب |
|
30 |
قرآن کریم حفاظت الہی میں |
|
30 |
تاریخ نزول قرآن |
|
32 |
نزول اول |
|
32 |
نزول ثانی |
|
33 |
سب سے پہلے نازل ہونے والی آیت |
|
33 |
مکی اور مدنی آیات |
|
34 |
مکی اور مدنی آیتوں کی خصوصیات |
|
34 |
قواعد کلیه |
|
35 |
قواعد اکثریه |
|
35 |
تقسیم آیات با عتبار زمان و مکان |
|
36 |
(1) آیات نہاری |
|
36 |
(۲) آیات لیلی |
|
36 |
(۳) آیات میلی |
|
36 |
(۴) آیات شتائی |
|
37 |
(۵) آیات فراشی |
|
37 |
(۲) آیات نوی |
|
37 |
(۷) آیات سماوی |
|
38 |
(۸) آیات فضائی |
|
38 |
نزول تدریجی کی حکمتیں |
|
38 |
ترتیب نزول اور موجود و ترتیب |
|
39 |
خلاصه |
|
39 |
اسباب نزول |
|
39 |
شان نزول کی اہمیت اور اس کے فوائد |
|
40 |
بحث حروف سبعه |
|
40 |
(1) اختلاف مفرد و جمع |
|
41 |
(۲) اختلاف تذکیر و تانیث |
|
42 |
(۳) اختلاف وجود اعراب |
|
42 |
(۳) اختلاف بیت صرفی |
|
42 |
(۵) اختلاف ادوات ( حروف تحویه ) |
|
42 |
(۲) اختلاف حروف |
|
42 |
(۷) بچوں کا اختلاف |
|
42 |
نتاج بحث |
|
44 |
مذکورہ بالا بحث کے متعلق ایک غلط فہمی اور اس کا ازالہ |
|
45 |
بحث ناسخ کا لغوی معنی |
|
45 |
نسخ کی اصطلاحی تعریف |
|
45 |
نسخ کا عقلی و نقلی ثبوت |
|
45 |
نسخ کی مثال اہم سابقہ میں |
|
46 |
اصطلاح متقدمین و متاخرین در مساله نسخ |
|
47 |
حاصل کلام |
|
48 |
اقدامات تسهیل تلاوت |
|
49 |
نقطے |
|
49 |
یہ کام سب سے پہلے کس نے کیا؟ |
|
49 |
فائده |
|
50 |
حرکات |
|
50 |
منزلیں / احزاب |
|
50 |
قرآن کریم کے اجزاء پارے |
|
51 |
رکوع |
|
51 |
طباعت قرآن کریم |
|
52 |
فن قرآت، اس کی تدوین اور قراء کرام |
|
52 |
قراء سبعہ |
|
53 |
(1) عبد الله بن كثير الداري (المتوفی ۱۲۰ ) |
|
53 |
(۲) نافع بن عبد الرحمن بن ابی نعیم (المتوفی ۱۱۹ هـ ) |
|
53 |
|
|
54 |
(۳) عبد الله المعروف بابن عامر (المتوفی ۱۱۸ ) |
|
54 |
(۴) ابو عمر و بن علاء بن عمار ( المتوفی ۱۵۴ ه ) |
|
54 |
(۵) حمزه بن حبيب الزيات ( المتوفی ۱۸۸) |
|
54 |
(1) عاصم بن ابی الحجم والاسدي (المتوفی ۱۳۸ ه ) |
|
54 |
(۷) ابو الحسن علی بن حمزه الکسائی (المتوفی ۱۸۹ ) |
|
55 |
(1) يعقوب بن اسحق خضری ( المتوفی ۲۲۵ ) |
|
55 |
(۲) خلف بن هشام ( التوفی ۲۰۵) |
|
55 |
(۳) ابو جعفر یزید بن قعقاع ( المتوفی ۱۳۰ ) |
|
55 |
قرات شاذه |
|
55 |
(1) خواجہ حسن بصری ( التوفی الله ) |
|
55 |
(۲) محمد بن عبد الرحمن بن مبین ( التوفی ۱۲۳ھ ) |
|
55 |
(۳) یحیی بن مبارک یزیدی ( التوفی ۲۰۲ ) |
|
56 |
(۴) ابو الفرج محمد بن احمد شنوری ( التوفی ۳۸۸) |
|
56 |
مضامین قرآن کریم |
|
56 |
توحید |
|
56 |
رسالت |
|
56 |
آخرت |
|
56 |
دلائل قرآنی |
|
57 |
اقسام دلائل |
|
57 |
(۳)عبد الله المعروف بابن عامر (المتوفی ۱۱۸ ) |
|
57 |
(۴) ابو عمر و بن علاء بن عمار ( المتوفی ۱۵۴ ه ) |
|
57 |
آیات مخاصمه |
|
58 |
احکام قرآنی |
|
58 |
اقسام احکام قرآنی |
|
58 |
قصص و واقعات |
|
59 |
واقعات ماضیه |
|
59 |
انبیاء قرآنی |
|
59 |
اقوام و افراد |
|
60 |
مقصد واقعات |
|
61 |
ایک اہم ترین سوال |
|
61 |
تمرار قصص کی حکمتیں |
|
61 |
مستقبل کے واقعات |
|
63 |
سیرت نبویﷺ آیات قرآنی کے آئینہ میں |
|
63 |
علم تفسیر کا تعارف اور اس کے ماخذ |
|
65 |
تعارف |
|
65 |
تفسیر اور تاویل میں فرق |
|
65 |
ما خذ تغییر |
|
66 |
تفسیر میں گمراہی کے اسباب |
|
67 |
تفسیر کے ناقابل اعتبار تا نذ |
|
67 |
اسرائیلی روایات |
|
68 |
اقسام اسرائیلیات |
|
69 |
اسرائیلیات کے متعلق رہنما اصول |
|
69 |
مفسرین قرون اولی |
|
70 |
حضرت عبداللہ بن عباس رضی اللہ عنہ |
|
70 |
موجود و مروجہ تفسیر ابن عباس رضی اللہ عنہ کی حیثیت |
|
71 |
مفسرین دور تا بعین |
|
71 |
قرون اولی کے ضعیف اور مختلف فیہ مفسر |
|
72 |
چند مشہور تفاسیر |
|
72 |
عملہ اللہ |
|
72 |
کتابت وحی |
|
73 |
کاتبین وحی |
|
74 |
محط قرآنی |
|
74 |
حفاظ صحابہ کرام رضی اللہ عنہم |
|
75 |
اسمائے حفاظ حاملین خصوصیات خاصہ |
|
76 |
اسمائے حافظات |
|
76 |
کمسن حفاظ |
|
76 |
تعداد آیات اور سبب اختلاف |
|
77 |
مختلف حضرات سے منقول تعداد آیات |
|
77 |
تعداد حرکات قرآنی |
|
78 |
حروف قرآنی |
|
78 |
تقسیم آیات |
|
78 |
وجه اختلاف حروف و کلمات قرآنی |
|
79 |
حروف مقطعات |
|
81 |
علوم قرآنی |
|
83 |
حیوانات قرآنی |
|
83 |
شرائط مفسر |
|
84 |
مطالعہ ، قرآن کے اصول |
|
86 |
معلومات قرآنی |
|
87 |
مسائل متفرقه |
|
88 |
اعمال قرآنی |
|
89 |
شرائط اعمال قرآنی |
|
91 |
فوائد متفرقه |
|
96 |
خلاصه قرآن کریم |
|
96 |
فهرست مأخذ و مراجع |
|
96 |