اس روئے ارض پر انسانی ہدایت کے لیے حق تعالیٰ نے جن برگزیدہ بندوں کو منتخب فرمایا ہم انہیں انبیاء ورسل کی مقدس اصطلاح سے یاد کرتے ہیں اس کائنات کے انسانِ اول اور پیغمبرِاول ایک ہی شخصیت حضرت آدم کی صورت میں فریضۂ ہدایت کےلیے مبعوث ہوئے ۔ اور پھر یہ کاروانِ رسالت مختلف صدیوں اور مختلف علاقوں میں انسانی ہدایت کے فریضے ادا کرتے ہوئے پاکیزہ سیرتوں کی ایک کہکشاں ہمارے سامنے منور کردیتاہے ۔درخشندگی اور تابندگی کے اس ماحول میں ایک شخصیت خورشید جہاں تاب کی صورت میں زمانےاور زمین کی ظلمتوں کو مٹانے اورانسان کےلیے ہدایت کا آخری پیغام لے کر مبعوث ہوئی جسے محمد رسول اللہ ﷺ کہتے ہیں ۔ آج انسانیت کےپاس آسمانی ہدایت کا یہی ایک نمونہ باقی ہے۔ جسے قرآن مجید نےاسوۂ حسنہ قراردیا اور اس اسوۂ حسنہ کےحامل کی سیرت سراج منیر بن کر ظلمت کدۂ عالم میں روشنی پھیلارہی ہے ۔حضرت محمد ﷺ ہی اللہ تعالیٰ کے بعد ،وہ کامل ترین ہستی ہیں جن کی زندگی اپنے اندر عالمِ انسانیت کی مکمل رہنمائی کا پور سامان رکھتی ہے ۔ ۔ شروع ہی سے رسول کریم ﷺکی سیرت طیبہ پر بے شمار کتابیں لکھیں جا رہی رہیں۔یہ ہر دلعزیز سیرتِ سرورِ کائنات کا موضوع گلشنِ سدابہار کی طرح ہے ۔جسے شاعرِ اسلام سیدنا حسان بن ثابت سے لے کر آج تک پوری اسلامی تاریخ میں آپ ﷺ کی سیرت طیبہ کے جملہ گوشوں پر مسلسل کہااور لکھا گیا ہے او رمستقبل میں لکھا جاتا رہے گا۔اس کے باوجود یہ موضوع اتنا وسیع اور طویل ہے کہ اس پر مزید لکھنے کاتقاضا اور داعیہ موجود رہے گا۔ گزشتہ چودہ صدیوں میں اس ہادئ کامل ﷺ کی سیرت وصورت پر ہزاروں کتابیں اورلاکھوں مضامین لکھے جا چکے ہیں ۔اورکئی ادارے صرف سیرت نگاری پر کام کرنے کےلیےمعرض وجود میں آئے ۔اور پورے عالمِ اسلام میں سیرت النبی ﷺ کے مختلف گوشوں پر سالانہ کانفرنسوں اور سیمینار کا انعقاد کیا جاتاہے جس میں مختلف اہل علم اپنے تحریری مقالات پیش کرتے ہیں۔ ہنوذ یہ سلسلہ جاری وساری ہے ۔ اردو زبان میں سرت النبی از شبلی نعمانی ،سیدسلیمان ندوی رحمہما اللہ ، رحمۃللعالمین از قاضی سلیمان منصور پوری اور مقابلہ سیرت نویسی میں دنیا بھر میں اول آنے والی کتاب الرحیق المختوم از مولانا صفی الرحمن مبارکپوری کو بہت قبول عام حاصل ہوا۔ زیر تبصرہ کتاب ’’سیرت النبی ﷺ‘‘ برصغیر پاک وہند میں سیرت کےعنوان مشہور ومعروف کتاب ہے جسے علامہ شبلی نعمانی نے شروع کیا لیکن تکمیل سے قبل سے اپنے خالق حقیقی سے جاملے تو پھر علامہ سید سلیمان ندوی نے مکمل کیا ہے ۔ یہ کتاب محسن ِ انسانیت کی سیرت پر نفرد اسلوب کی حامل ایک جامع کتاب ہے ۔ اس کتاب کی مقبولیت اور افادیت کے پیش نظر پاک وہند کے کئی ناشرین نےاسے شائع کیا ۔زیر تبصرہ نسخہ ’’مکتبہ اسلامیہ،لاہور ‘‘ کا طبع شدہ ہے اس اشاعت میں درج ذیل امور کا خاص خیال رکھا گیا ہے۔قدیم نسخوں سےتقابل وموازنہ ، آیات قرآنیہ ، احادیث اورروایات کی مکمل تخریج،آیات واحادیث کی عبارت کو خاص طور پرنمایاں کیا ہے ۔نیز اس اشاعت میں ضیاء الدین اصلاحی کی اضافی توضیحات وتشریحات کےآخر میں (ض) لکھ واضح کر دیا ہے ۔تاکہ قارئین کوکسی دقت کا سامنا نہ کرنا پڑے ۔علاوہ ازیں اس نسخہ کو ظاہر ی وباطنی حسن کا اعلیٰ شاہکار بنانے کی بھر پور کوشش کی گئی ہے۔اور کتاب کی تخریج وتصحیح ڈاکٹر محمد طیب،پرو فیسر حافظ محمد اصغر ، فضیلۃ الشیخ عمر دارز اور فضیلۃ الشیخ محمد ارشد کمال حفظہم اللہ نےبڑی محنت سے کی ہے ۔اللہ تعالیٰ اس کتاب کی طباعت میں تمام احباب کی محنت کو قبول فرمائے اور ان کےلیے نجات کا ذریعہ بنائے (آمین) (م۔ا)
عناوین |
|
صفحہ نمبر |
مقدمہ |
|
|
فہرست مضامین سیر ۃ النبی ﷺ حصہ چہارم |
|
|
مضامین |
|
|
دیبا چہ |
|
15 |
دیبا چہ طبع ثانی |
|
18 |
مقدمہ |
|
19 |
منصب نبوت |
|
19 |
کتاب کا مو ضو ع ، ا ٓ پ کے پیغمبر انہ کارنامے |
|
19 |
نبی اور مصلح اور حکیم |
|
20 |
نبو ت ورسالت کے ثبو ت کا اجمالی طر یقہ |
|
22 |
پہلا طریقہ |
|
23 |
دوسرا طریقہ |
|
23 |
تیسراطریقہ |
|
24 |
نبی کی ضرورت |
|
25 |
نبی کی عصمت |
|
26 |
نبی کی محبو بیت |
|
27 |
مصلحین |
|
27 |
مصلیحن کی اقسام |
|
27 |
نبی کی دو بعثتیں |
|
28 |
بعثت کے لیے کسی قوم کا ا نتخاب |
|
29 |
بعثت کا زمانہ |
|
29 |
نبی کا زمانہ |
|
29 |
نبی کی یقینی کا میا بی |
|
30 |
ایک شبہ اور اس کا جواب |
|
38 |
نبی اور غیر بنی کے ا متیازات |
|
47 |
وہبی استعداد |
|
49 |
غیبی علم |
|
52 |
علم انسا نی کے ما خذ |
|
52 |
ذرائع علم کے حصول کے زمانے اور ان کے |
|
|
مراتب |
|
54 |
غیر ما دی علم |
|
55 |
علم غیب |
|
59 |
غیب کی حقیقت |
|
61 |
و حی اور ملکہ نبوت |
|
64 |
کتاب اور سنت |
|
66 |
و حی متلو اور و حی غیر متلو |
|
66 |
ا حا دیث ، قرآں کا بیان ہیں |
|
69 |
الہام و اجتہاد حکمت |
|
69 |
ا جتہاد نبوت |
|
70 |
ساتو ا ں مبحث : ا حا دیث نبوی سے |
|
|
شر یعت کے ا خذ کرنے میں علوم |
|
|
نبو ی ﷺ کے اقسام |
ٍ |
72 |
عصمت اور بے گنا ہی |
|
75 |
بعض شہبات کا ازالہ |
|
82 |
نکتہ |
|
85 |
بنی کی بشر یت |
|
89 |
اجتہاد نبو ی میں خطا |
|
96 |
اس خطا کے معنی |
|
97 |
پا نچ اجتہادی امور پر تنبیہ الٰہی |
|
98 |
پہلا واقعہ |
|
98 |
دوسرا واقعہ |
|
99 |
تیسرا واقعہ |
|
102 |
چو تھا واقعہ |
|
103 |
پا نچوا ں واقعہ |
|
103 |
ایک غلط استدلال |
|
105 |
عقل بشر ی |
|
108 |
ملکہ نبوت یا عقل نبوت کا شر عی ثبوت |
|
110 |
حکمت |
|
111 |
کتاب و حکمت کی تعلیم |
|
122 |
علم |
|
123 |
علم و حکم |
|
125 |
شرح صدر |
|
128 |
تبیین کتاب |
|
132 |
ارائت |
|
134 |
رسول کا وجو د مستقل ہدایت ہے |
|
137 |
تزکیہ |
|
138 |
نور |
|
139 |
آیات و ملکو ں کی روایت |
|
139 |
سما ع غیب |
|
140 |
تبلیغ و دعوت |
|
140 |
ایک شبہ کا ازالہ |
|
143 |
انبیا ؑ کی تعلیم کا امتیازی نتیجہ |
|
147 |
نبوت کی غر ض و غایت |
|
148 |
تائید و نصرت |
|
151 |
خاتمہ |
|
152 |
شب ظلمت |
|
153 |
پیغمبر اسلام کی بعثت کے وقت دنیا کی |
|
|
مذ ہبی اور ا خلا قی حالت |
|
153 |
ظہور اسلام کے وقت دینا کی تمدنی اور مذ ہبی |
|
|
حالت کی تھی؟ |
|
154 |
مجوس فارس |
|
154 |
عیسائی روم |
|
157 |
ہند و ستان |
|
164 |
یہو د |
|
166 |
ظہور اسلام کے وقت عرب کی مذ ہبی و |
|
|
اخلا قی حالت |
|
176 |
خدا کا اعتقاد |
|
176 |
ملا ئکہ کی الو ہیت |
|
177 |
جنا ت کی الو ہیت |
|
178 |
بت پر ستی |
|
179 |
ستارہ پر ستی |
|
184 |
جن اور شیاطی اور بھو ت پلیت |
|
184 |
اوہام پر ستی |
|
189 |
جنگ جو ئی |
|
190 |
شراب خوری |
|
191 |
قمار بازی |
|
200 |
سود خوری |
|
201 |
لو ٹ مار |
|
202 |
چوری |
|
203 |
سفاکی و بے رحمی و و حشت |
|
205 |
زنا اور فواحش |
|
206 |
بے شر می و بے حیا ئی |
|
207 |
عورتو ں پر ظلم |
|
207 |
وحشت و جہا لت |
|
209 |
عر بو ں کی خصو صیات |
|
211 |
خیر الا مم بننے کی اہلیت |
|
211 |
صحت نسب |
|
211 |
کسی پہلے مذ ہب میں داخل نہ تھے |
|
212 |
محکو م نہ تھے |
|
213 |
کتا بی فاسد تعلیم سے نا آشنا تھے |
|
213 |
وہ زمین کے وسط میں ا ٓباد تھے |
|
213 |
بعض اخلاقی خو بیاں |
|
214 |
شجاع و بہادر تھے |
|
214 |
پر جوش تھے |
|
214 |
حق گو تھے |
|
214 |
عقل و دانش والے تھے |
|
214 |
ذہن اور حا فظہ کے تیز تھے |
|
215 |
فیا ض تھے |
|
215 |
مساوات پسند تھے |
|
215 |
عملی تھے |
|
216 |
ان اوصاف کی مصلحت |
|
216 |
صج سعادت |
|
218 |
ایک قوم کا انتخاب |
|
218 |
اصلا ح و ہدایت کی مشکلات |
|
219 |
جہالت |
|
219 |
ا ٓ بائی دین و رسوم کی پا بندی |
|
224 |
توہم پر ستی |
|
228 |
قبائل کی خانہ جنگیا ں |
|
230 |
سیاسی مشکلات |
|
223 |
ذریعہ معاش |
|
236 |
ر فع شک |
|
238 |
تبلیغ نبو ی اور اس کے ا صول اور اس کی |
|
|
کامیا بی کے اسباب |
|
240 |
فریضہ تبلیغ |
|
240 |
تبلیغ کی ا ہمیت |
|
241 |
اس کی وسعت |
|
242 |
تبلیغ کے اصول |
|
244 |
قول لین |
|
245 |
اعراض اور قول بلیغ |
|
245 |
تیسیر و تبشیر |
|
246 |
تد ر یج |
|
546 |
تالیف قلب |
|
247 |
دعوت عقل |
|
247 |
مذ ہب میں زبر دستی نہیں |
|
249 |
میدان جنگ میں تبلیغ |
|
252 |
مسلح تبلیغی جما عتیں |
|
255 |
تبلیغ و دعوت کی تنظیم |
|
256 |
مبلغو ں کی تعلیم و تر بیت |
|
257 |
دعوت بالقرآن |
|
257 |
اشاعت اسلام کی قدر تی تر تیب |
|
258 |
قبول اسلام کے لیے کیا چیز در کار تھی |
|
259 |
اشاعت اسلام کے اسباب و ذرائع |
|
261 |
ایک ضروری نکتہ |
|
267 |
موانع کا ازالہ |
|
267 |
اسلام یا محمد رسول اللہ ﷺ کا پیغمبرانہ |
|
|
کا م |
|
274 |
تعلیما ت نبوی کی ہمہ گیر ی |
|
276 |
اسلام کے چا ر حصے |
|
277 |
عقا ئد |
|
278 |
عقا ئد کی حقیقت اور اہمیت |
|
278 |
اللہ تعا لی ٰ پر ایمان |
|
285 |
اصلا ح عقا ئد |
|
285 |
تعداد خدا کا ا بطال |
|
286 |
بزر گو ں کی مشر کا نہ تعظیم سے روکنا |
|
287 |
درمیانی واسطو ں کا مشر کا نا ا عتقاد |
|
290 |
خوار ق خدا کے حکم سے ہوتے ہیں |
|
291 |
حرام و حلال کرنا خدا کا کام ہے |
|
293 |
غیر خدا کی مشر کا نہ تعظیم |
|
294 |
صفا ت الٰہی کی تو حید |
|
294 |
مخفی قوتو ں کا ابطال |
|
296 |
اوہام و خر افات کا ابطال |
|
298 |
کفارہ اور شفاعت کے غلط معنی کی تر دید |
|
300 |
اجرام سما وی کی قدرت کا انکار |
|
307 |
غیر خدا کی قسم سے روکنا |
|
308 |
خدا کی مشیت میں کوئی شریک نہیں |
|
309 |
مشتبہات شرک کی ممانعت |
|
310 |
قبر پر ستی اور ےیا د گا رپر ستی سے رو کنا |
|
311 |
ر یا اور عدم ا خلا ص بھی معنوی شر ک ہے |
|
312 |
تو حید اور اس کے ایجابی اصول و ارکان |
|
315 |
اللہ تعالیٰ کی ہستی پر دلیل |
|
315 |
توحید پر عقلی دلیلیں |
|
324 |
توحید کی تکمیل |
|
325 |
خدا کی حقیقی عظمت |
|
326 |
انسان کا مر تبہ |
|
328 |
خدا کا جامع اور ما نع تخیل |
|
332 |
اسما و صفات |
|
334 |
صفات جمالی |
|
344 |
صفات جلالی |
|
346 |
نکتہ |
|
347 |
صفات کمالی |
|
347 |
صفا ت و حد ا نیت |
|
348 |
صفات و جودی |
|
348 |
علم |
|
348 |
قد رت |
|
349 |
نکتہ |
|
350 |
تنز یہہ |
|
350 |
ان تعلیمات کا اثر اخلاق انسانی پر |
|
351 |
خدا کا ڈر اور پیار |
|
357 |
محبت کے ساتھ خوف و خشیت کی تعلیم |
|
357 |
محبت جسمانی اصطلا حات کی مما نعت |
|
361 |
تعلیمات اسلامی میں محبت الٰہی کے مظاہر |
|
363 |
فر شتوں پر ایمان |
|
377 |
ملا ئکہ کے معنی |
|
377 |
ملا ئکہ کا تخیل مذاہب قد یمہ میں |
|
378 |
ملائکہ کا تخلیل فلسفہ میں |
|
378 |
یونا نی مصری فلسفہ |
|
378 |
صابئی |
|
378 |
اسلام میں فر شتوں کی حقیقت |
|
378 |
اس عقیدہ کی عقلی حیثیت |
|
380 |
آ یا ت و ا حادیث میں ملا ئکہ کا ذکر |
|
381 |
ملا ئکہ کے فر ائض |
|
381 |
فلسفہ و مذاہب کی ملا ئکہ کے متعلق بے ا عتدالی |
|
389 |
فر شتوں پر ایمان لانے کا مقصد |
|
392 |
رسولوں پر ایمان |
|
394 |
ایک عام غلط فہمی کا ازالہ |
|
394 |
نبو ت کسی ملک یا قوم سے مخصوص نہیں |
|
394 |
تما م دنیا میں پیغمبر ا ٓ ئے |
|
395 |
تمام پیغمبر وں کی صدا قت کا اعتراف |
|
396 |
پیغمبروں میں تفر ق کی مما نعت |
|
396 |
پیغمبروں کی غیر محدود تعداد |
|
398 |
مختلف فیہ پیغمبرو ں کی رسالت کا اقرار |
|
399 |
پیغمبری کی و اضح حقیقت کا اظہار |
|
399 |
پیغمروں کی منصب اور فرائض |
|
399 |
پیغمبروں کی عصمت |
|
400 |