تصوف کو قرآنی اصطلاح میں تزکیۂ نفس اور حدیث کی اصطلاح میں احسان کہتے ہیں۔ متعدد فقہی علماء کرام بھی یہی مراد مراد لیتے رہے۔ پھر بعد میں تصوف میں ایسے افکار ظاہر ہونا شروع ہوئے کہ جن پر شریعت و فقہ پر قائم علماء نے نہ صرف یہ کہ ناپسندیدگی کا اظہار کیا بلکہ ان کا ردّ بھی کیا۔امام ابن تیمیہ اور امام ابن قیم اوران کےبعد جید علمائے امت نے اپنی پوری قوت کے ساتھ غیراسلامی تصوف کےخلاف علم جہاد بلند کیا اورمسلمانوں کواس کےمفاسد سے آگاہ کر کے اپنا فرضِ منصبی انجام دیا۔ شاعر مشرق علامہ اقبال نےبھی اپنے اردو فارسی کلام میں جگہ جگہ غیر اسلامی تصوف کی مذمت کی ہے ۔ زیر نظر کتاب’’دین تصوف‘‘ پانچ معروف شخصیات کی تصوف کے موضوع پر مطبوعہ کتب کا مجموعہ ہے جناب فہد حارث صاحب نے ان پانچ کتب (ایمان خالص از ڈاکٹر مسعود الدین عثمانی ،شریعت وطریقت از مولانا عبد الرحمٰن کیلانی ، تصوف تاریخ وحقائق ازعلامہ احسان الٰہی ظہیر شہید، مسلمانوں میں غیراسلامی تصوف کی اشاعت کے اسباب ازپروفیسر یوسف سلیم چشتی رحمہم اللہ ، اقلیم ہند میں اشاعت اسلام میں صوفیاء کا کرداراز غازی عزیر مبارکپوری حفظہ اللہ) کو ’’ دین تصوف‘‘ کے نام سے یکجا کر کے شائع کیا ہے۔(م۔ا)
عناوین |
صفحہ نمبر |
مقدمہ |
16 |
ایمان خالص۔ ڈاکٹر مسعود الدین عثمانی |
29 |
ایک خط اور اس کا جواب |
30 |
جواب |
31 |
بصائر وعبر |
32 |
وضاحت |
43 |
حضرت ابراہیم ادھم |
43 |
حضرت بایزید بسطامی |
46 |
کسے خبر کہ جنوں بھی ہے صاحب ادراک |
53 |
’’حضرت‘‘جنید بغدادی اور سری سقطی |
54 |
اتحاد ثلاثہ |
60 |
1۔حلول |
60 |
حضرت حسین بن منصور حلاج |
65 |
2۔وحدۃ الوجود |
66 |
ہرچیز اللہ ہے اور اللہ کے علاوہ کوئی چیز موجود نہیں |
68 |
3۔ وحدۃ الشہود |
70 |
شاہ عبد الرحیم کی ’’عظمت‘‘ کا بیان |
86 |
فرشتہ کی حاضری |
86 |
مادر زادولی |
88 |
حضرت شاہ ولی اللہ کی پیدائش کا قصہ |
88 |
شاہ ولی اللہ کا مادر رحم میں بولنا |
89 |
توجہ کی کرشمہ سازی |
91 |
کیا ہے جو ان پہ عیاں نہیں |
91 |
انسانی عمر کا حیوان کی عمر سے تبادلہ |
92 |
مردے نماز میں اقتدا کریں اور روحیں تعلیم دیں |
93 |
’’شہید‘‘ کا جسد عنصری کے ساتھ اس دنیا میں واپس آنا |
95 |
فرشتہ معمور وباء کا خدمت میں حاضر ہونا |
97 |
موکل وباء |
98 |
موت اختیاری |
98 |
فناء کلی و غیبت تامہ |
99 |
شان عبدیت |
99 |
علم محیط |
100 |
علم کلی اول و آخر |
100 |
سجدہ تعظیمی اور نذر و نیاز رسولﷺکا بیان |
101 |
نیاز روح محمدﷺ |
102 |
حضور کی نیاز کی اشیاء کی بارگاہ نبوی میں مقبولیت |
102 |
روشن ضمیری |
103 |
بلاتبصرہ |
104 |
تحدیث نعمت ،مشہد آخر |
107 |
نبی کی جانب سے مجدد الف ثانی کو قطب ارشاد کا منصب ملنا |
107 |
قطب ارشاد کی مرکزی حیثیت |
108 |
قطب الارشاد کا انکار |
109 |
قطب الارشاد سے اخلاص |
109 |
اللہ تعالیٰ کا شاہ ولی اللہ کو دنیا و آخرت کے مواخذہ سے بری کر دینا |
109 |
نبی کا شاہ صاحب کو چار مذہبوں کی تقلید کرنے کا حکم دینا |
110 |
کشف قبور کا عملی طریقہ |
111 |
ذکر خواجہ عثمانی ہارونی کا |
121 |
ذکر خواجہ معین الدین چشتی اجمیری کا |
125 |
علم جغرافیہ کے متعلق بعض’’حقائق‘‘ کاانکشاف اور مشاہدہ |
131 |
تعمیر مسجد ایک کرامت |
132 |
ملفوظات خواجہ قطب الدین بختیار کاکی |
134 |
پیران کامل کے طواف کو کعبہ آتا ہے |
135 |
ذکر خواجہ فرید الدین گنج شکر کا |
138 |
پیرانِ کامل کے اس خرقہ کی ابتدا شب معراج سے ہوئی |
140 |
خواجہ بختیار کاکی کا مردہ کو زندہ کرنا |
143 |
شیخ عبد القادر جیلانی کی خانقاہ کی شان میں بے ادبی کا انجام |
144 |
محبت نام مستی کا |
144 |
وہی آزمائشی کلمہ جو خواجہ معین الدین چشتی نے استعمال کیا تھا |
145 |
پیر کے سامنے سرجھکا کر سجدہ کرنے سے درجے بلند ہوتے ہیں |
146 |
علم قرآن و حدیث اور دین طریقت میں باپ مارے کا بیر ہے |
147 |
صحوو سکر کی جنہم زاریاں |
151 |
عبد القادر جیلانی صاحب کا اپنی صفات پر سے پردہ اٹھانا |
156 |
شیخ عبد القادر جیلانی کا دوسرا ارشاد |
157 |
آپ کا تیسرا ارشاد |
159 |
مرض الموت میں حضرت شیخ عبد القادر جیلانی کا ارشاد |
160 |
آخر میں ہماری پکار |
170 |
جنیتوں کا بنیادی عقیدہ لا الہ الا اللہ محمد رسول اللہ |
171 |
شریعت و طریقت ۔ مولانا عبد الرحمٰن کیلانی |
|
دین طریقت کے نظریات و عقائد |
172 |
1۔وحدت الوجود |
173 |
2۔وحدت الشہود |
174 |
3۔حلول |
174 |
کیا تصوف ایک بدعت ہے ؟ |
174 |
حدیث،تفسیر اور فقہ وغیرہ بدعت نہیں |
175 |
1۔مدرس ،مبلغ اور قاری |
176 |
2۔محدثین |
176 |
3۔فقیہہ |
177 |
4۔ مفتی |
177 |
5۔ قاضی |
177 |
6۔ صرف و نحو |
178 |
کیا تصوف دین کا اہم شعبہ ہے ؟ |
179 |
اہل باطن پر علماء حق کی گرفت |
181 |
حکومتوں سے سزا دلوانا |
181 |
امام مسلم اور صالحین |
182 |
صالحین سےحدیث قبول کرنے میں تامل |
183 |
صوفیاء کا شجرہ طریقت |
183 |
صوفیاء پر محدثین کی گرفت کےاثرات |
185 |
صوفیاء پر فقہاء کی گرفت |
186 |
صوفیاء کا مخصوص مسائل |
188 |
شیعیت سےلگاؤ |
188 |
1۔بارہ اماموں کا فیض |
188 |
2۔ حضرت علیپہلے درویش تھے |
190 |
3۔جبہ نبویﷺکی تاریخ |
191 |
4۔ماتم اور تعزیہ داری کی اہمیت |
192 |
5۔جنوں کا ماتم |
194 |
6۔حضرت حسنین او رحوض کوثر |
195 |
7۔حضرت ام سلمہ اور خون کربلا |
196 |
8۔حضرت زین العابدین کو امامت کیسے ملی؟ |
197 |
9۔اشرف علی تھانوی کی پیدائش |
198 |
تصوف پر باطنیت کی چھاپ اور موضوعات |
199 |
قبروں کےمتعلق صوفیاء کا ذہنی انتشار |
202 |
شاہ ولی اللہ اور کشف قبور |
202 |
ابن حجر مکی کا ذہنی انتشار |
203 |
صوفیاء کا اشاعت اسلام کا طریقہ |
205 |
1۔حضرت علی اور صلوٰۃ خمسہ |
205 |
2۔خواجہ حذیفہ المرعشی اور ندائے غیب |
206 |
3۔خواجہ ابو احمد ابدال چشتی |
207 |
4۔خواجہ محمد بن احمد |
208 |
5۔احمد خضرویہ کی کرامت |
208 |
6۔سید مودود چشتی کا جنازہ اڑنا |
208 |
7۔ خواجہ عثمان بارونی کا آگ میں داخل ہونا |
209 |
8۔معین الدین چشتی اور شیعی امیر |
209 |
9۔قصیب البان کی تبدیلی اشکال |
209 |
10۔فرید الدین گنج شکر کی چھ سال کی عمر میں کرامات |
210 |
11۔خواجہ فرید الدین گنج شکر |
211 |
12۔عبد القدوس گنگوہی کا پانی بننا |
211 |
13۔امیر کلال کی کشتی کا فلسفہ |
212 |
14۔پیر حسن کبیر الدین کی دعوت |
212 |
صوفیائے کرام کی تعلیم کی خصوصیات |
213 |
1۔کشف و کرامات |
213 |
2۔قبوری شریعت اور شرکیہ افعال |
214 |
تصوف تاریخ و حقائق۔ علامہ احسان الہٰی ظہیر |
|
تصوف کی ابتداء اور اس کا ظہور |
218 |
شیعیت اور تصوف |
232 |
تصوف کے سلسلے |
245 |
حضرت علی |
245 |
حضرت ابوبکر |
245 |
حضرت عمر فاروق |
246 |
ولی اور نبی کے درمیان مساوات |
262 |
ولی کی نبی پر فضیلت |
264 |
شریعت اور احکام شریعت کا منسوخ اور ختم ہونا |
278 |
اقلیم ہند میں اشاعت اسلام میں صوفیاء کا کردار۔ غازی عزیر سلفی﷾ |
298 |
برصغیر میں علم حدیث کی اشاعت اور ابتداء |
302 |
پہلی و دوسری صدی ہجری میں علم حدیث کا ہند میں فروغ |
303 |
ہندوستان میں صحابہ کرام کا ورود مسعود |
305 |
1۔والی بحرین و عمان حضرت عثمان بن ابی العاص الثقفی |
305 |
2۔حضرت حکم بن ابی العاص الثقفی |
306 |
3۔حضرت مغیرہ بن ابی العاص الثقفی |
307 |
4۔حضرت حکم بن عمرو الثعلبی |
307 |
5۔حضرت صحار بن عباس العبدی |
308 |
6۔حضرت عبد اللہ بن عمیر الاشجعی |
308 |
7۔حضرت سہل بن عدی بن مالک بن حرام الخزرجی |
309 |
8۔حضرت عبد اللہ بن عبد اللہ بن عتبان الاموی |
309 |
9۔حضرت عاصم بن عمرو التیمی |
309 |
10۔حضرت ربیع بن زیاد الحارثی |
309 |
11۔ حضرت عبید اللہ بن معمر بن التیمی القرشی |
310 |
12۔حضرت مجاشع بن سعود بن ثعلبہ السلمی |
311 |
13۔عبد الرحمٰن بن سمرہ بن حبیب العبشمی القرشی |
311 |
14۔حضرت سنان بن سلمہ بن المحبق الہذلی |
312 |
15۔حضرت منذر بن جارود العبدی |
313 |
16۔حضرت عمرو بن عثمان بن سعد التیمی |
313 |
17۔حضرت خریت بن راشد الناجی |
313 |
18۔حضرت تمیم الداری |
313 |
ہندوستان میں تشریف لانے والے تابعین کرام |
315 |
سعد بن ہشام بن عامر انصاری |
315 |
مہلب بن ابی صفر |
316 |
قطری بن الفجاء |
316 |
الحسن بن ابی الحسن البصری |
316 |
حارث بن مرہ العبدی |
317 |
ابو شیبہ یوسف بن ابراہیم التیمی الجوہری |
322 |
زیاد بن الحواری العبدی |
322 |
زائدہ بن عمیر الطائی الکوفی |
323 |
ابوقیس زیاد بن رباح القیسی البصری |
323 |
یزید بن ابو کبشہ الشامی |
324 |
موسیٰ السیلانی |
325 |
سعید بن اسلم بن رعہ الکلابی |
326 |
ابن اسید بن اخنس الثقفی |
326 |
عبد الرحمٰن بن ابوزید السلیمانی |
326 |
اسلامی فتوحات کے اشاعت اسلام پر اثرات |
334 |
مسلم سلاطین ہند کے عہد میں اسلام كی کسمپرسی کا عالم |
337 |
’’تصوف‘‘اشاعت اسلام کی راہ میں سب سے بڑی رکاوٹ |
345 |
تصوف کی حشر سامانیوں کے متعلق ایک غیر مسلم مؤرخ کی شہادت |
347 |
ہندوستان میں صوفیاء کی آمد اور ان کی مساعی |
349 |
صوفیاء کی اشاعت اسلام کے ضمن میں مساعی کا ایک معروضی تجزیہ |
352 |
چھٹی صدی ہجری کے ایک محدث اور ان کی مساعی کا جائزہ |
360 |
ساتویں سے دسویں صدی ہجری تک کے بعض علمائے حق کی خدمات |
363 |
شیخ محمد بن طاہر پٹنی |
364 |
گیارہویں صدی ہجری کےبعض علماء او ران کی علمی خدمات |
365 |
قاضی نصیر الدین برہانپوری |
367 |
شیخ احمد سرہندی مجددالف ثانی |
367 |
شیخ عبد الحق دہلوی |
375 |
بارہویں صدی ہجری کے علماء اور ان کی علمی خدمات |
381 |
علامہ نور الدین ابوالحسن بن عبدالہادی السندی |
385 |
شیخ محمد معین الدین سندھی |
385 |
شاہ ولی اللہ محدث دہلوی |
386 |
تیرہویں صدی ہجری کے علماء اوران کی علمی خدمات |
392 |
قاضی ثناء اللہ پانی پٹی |
394 |
ابو اسحاق محدث لہراوی اعظمی |
395 |
شاہ عبد العزیز محدث دہلوی |
396 |
شاہ اسماعیل شہید |
398 |
شاہ محمد اسحٰق دہلوی |
399 |
شیخ عبد اللہ غزنوی |
399 |
چودہویں صدی ہجری کے علماء اوران کی علمی خدمات |
401 |
عبد الجبار غزنوی |
411 |
حافظ عبد المنان وزیر آبادی |
412 |
شیخ الکل میاں سید نذیر حسین دہلوی |
413 |
نواب صدیق حسن خاں قنوجی |
415 |
علامہ سید حسین بن محسن یمنی |
416 |
علامہ عبد اللہ محدث غازی پوری |
417 |
علامہ شمس الحق عظیم آبادی |
418 |
علامہ عبدالرحمٰن مبارک پوری |
419 |
ہندوستان میں محدثین کی خدمات کے ثمرات |
421 |
عالم اسلام کا ہندوستانی علماءکی علمی خدمات پر خراج تحسین |
421 |
مسلمانوں میں غیر اسلامی تصوف کی اشاعت کے اسباب۔ پروفیسر یوسف سلیم |
426 |
پہلی بحث |
427 |
دوسری بحث |
434 |
بازآمدم برسرمطلب |
438 |
تیسری بحث |
439 |
القداح کے عقائد |
442 |
چوتھی بحث |
444 |
بیکتاشی فرقہ |
446 |
نوربخشی سلسلہ |
447 |
اکابر اہل سنت کی تصانیف میں تدلیس وتاسیس |
466 |
حدیقۃ الحقیقۃ مصنفہ حکیم سنائی غزنوی |
471 |
آمدم برسرمطلب |
473 |
جامی پردست درازی |
479 |
رومی کےدیوان اور ملفوظات میں الحاق |
483 |
شیخ محی الدین ابن عربی پر ظلم |
484 |
بعض دوسری مثالیں |
485 |
باطنیت |
498 |
باطنیت کے اثرات تصوف پر |
504 |
بازآمدم برسرمطلب |
518 |
بازآمدم برسرمطلب |
529 |
استدراک |
536 |
یادداشت |
541 |