ہر دور میں اہل علم نے مختلف موضوعات پر بڑی بڑی ضخیم کتابیں لکھی ہیں۔فقہ وحدیث اور تاریخ وفلسفہ اورطب وحکمت میں سے کوئی ایسا عنوان نہیں ہے ،جس پر ہمیں قدیم علمی سرمائے میں انفرادی کاوشوں کے حیرت انگیز مجموعے نہ ملتے ہوں۔مثلا امام سرخسی کی عظیم الشان کتاب المبسوط بارہ ضخیم جلدوں پر مشتمل ہے اور اسلامی فقہ کا ایک مکمل مجموعہ ہے۔اسی طرح امام قلقشندی کی کتاب صبح الاعشی متعدد علوم ومعارف کا ایک خزانہ ہے۔موجودہ اصطلاح میں آپ اسے انسائیکلوپیڈیا نہ بھی کہیں تو بھی اپنی جامعیت اور وسعت کے لحاظ سے ان سے وہی ضرورت پوری ہوتی ہے جو آج کے د ور میں انسائیکلو پیڈیاز پوری کرتے ہیں۔ عصر حاضر کے تقاضوں کو سامنے رکھتے ہوئے چند مسلمان مفکرین اور بعض اسلامی اداروں نے اب انسائیکلوپیڈیاز کی تیاری کی طرف بھی اپنی توجہ مبذول کی ہے۔ایک انسائیکلو پیڈیا وزارت اوقاف کویت کے زیر اہتمام تیار کیا جا رہا ہے اور الموسوعہ الفقہیہ کے نام سے اب تک اس کی متعدد جلدیں چھپ چکی ہیں۔ زیر تبصرہ کتاب" فقہی اختلافات حقیقت، اسباب اور آداب وضوابط" محترم حافظ خبیب الرحمن صاحب کی تصنیف ہے، جسے انٹر نیشنل اسلامک یونیورسٹی اسلام آباد کی شریعہ اکیڈمی نے شائع کیا ہے۔اس کتاب میں مولف موصوف نے فقہی اختلافات کی حقیقت، اسباب اور اس کے آداب وضوابط پر سیر حاصل گفتگو کی ہے۔اللہ تعالی سے دعا ہے کہ وہ مولف موصوف کی اس کاوش کو قبول فرمائے اور ان کے میزان حسنات میں اضافہ فرمائے۔آمین(راسخ)
عناوین |
صفحہ نمبر |
مقدمہ |
1 |
باب اول :فقہی اختلافات کاآغاز وارتقا |
7 |
پیش لفظ |
8 |
عہدرسالت مآب ﷺ |
7 |
عہد صحابہ ؓ |
10 |
عہد صحابہ میں فقہی اختلافات کی مثالیں |
12 |
رسول اکرم ﷺ کی وفات کےموقع پر اختلاف |
12 |
رسول اکرم ﷺ کی تدفین کی جگہ میں اختلاف |
14 |
مسئلہ خلافت میں اختلاف |
14 |
مانعین زکوۃ سےجنگ کرنے میں اختلاف |
14 |
حضرت ابوبکر صدیق ؓاورحضرت عمر فاروق ؓکافقہی جزئیات میں اختلاف |
16 |
حضرت عمر ؓاورحضرت عبداللہ بن مسعود ؓکابعض مسائل میں اختلاف رائے |
17 |
فقہی اختلافات میں صحابہ کاطرز عمل |
19 |
عہد تابعین وتبع تابعین |
20 |
تابعین میں اختلاف رائے کی چند مثالیں |
21 |
باب دوم :ائمہ مجتہدین کےفقہی اختلافات |
27 |
فقہی مذاہب کاظہور |
27 |
امام حسن بصری اورا ن کےاصول اجتہاد |
27 |
امام اوزاعی اوران کی فقہ |
31 |
سفیان ثوری اوران کافقہی منہج واسلوب |
32 |
سفیان بن عیینہ |
33 |
داؤد بن علی ظاہری اورمذہب ظاہری کی اساس |
35 |
فقہ حنفی اوراس کے امتیازات |
35 |
امام ابو حنیفہ کے اصول اجتہاد اورطرز استنباط |
36 |
فقہ حنفی کی معروف کتب |
40 |
فقہ مالکی اوراس کی خصوصیات |
41 |
امام مالک کے اصول اجتہاد |
43 |
فقہ شافعی اوراس کی خصوصیات |
46 |
فقہ حنبلی اور اس کےاصول اجتہاد |
50 |
امام ابو حنیفہ کےجلیل القدر تلامذہ کااختلاف کا |
55 |
فقہی اختلافات میں ائمہ کاطرز عمل |
55 |
امام ابو حنیفہ کی عظمت فقہاء محدثین کی نظر میں |
56 |
امام شافعی محدثین وفقہاء کی نظرمیں |
58 |
امام احمد بن حنبل فقہاء محدثین کی نظر میں |
59 |
باب سوم :ائمہ مجتہدین کےبعد فقہی اختلافات |
61 |
فقہی مناظرے |
61 |
اختلاف کےبنیادی سبب کےبارے میں غلط فہمی |
62 |
فقہی اقوال کےادراک میں فرق مراتب |
63 |
رائے اورظاہریت کے مفہوم سےناوقفیت |
64 |
اندھی تقلید کازور |
65 |
فقہی اختلاف میں سلف کاطرزعمل |
67 |
غیر ضروری فنی کاوشوں کازور |
69 |
باب چہارم :فقہی اختلاف کےاسباب |
71 |
پہلاسبب:قرآن مجید کی قراءتوں کا اختلاف |
71 |
دوسراسبب: حفظ حدیث میں فرق مراتب |
73 |
تیسراسبب:حدیث رسول ﷺ کےثبوت میں شبہ |
77 |
چوتھا سبب:نص کےفہم اوراس کی تفسیر میں اختلاف |
82 |
پانچواں سبب:لفظ کامشتر ک ہونا |
93 |
چھٹا سبب: دلائل کاتعارض |
100 |
ساتواں سبب:کسی مسئلے میں نص کانہ ہونا |
108 |
باب پنجم :فقہی اختلاف کےآداب وضوابط |
117 |
متفقہ مسائل پرزیادہ توجہ دینا |
117 |
ترجیحات کااصول الاہم فالاہم |
118 |
فقہی مسائل میں اختلاف کاتعین |
119 |
اجتہادی اورفقہی اختلاف کادرجہ |
121 |
فقہی مسائل میں افراط وتفریط |
122 |
اختلافی مسائل میں کسی چیز کومنکر قرار دینے کااصول |
126 |
اختلافی مسائل میں نکیر کااصول علماءفقہاء کی نظر میں |
126 |
محبت اوروادارسی |
128 |
مسلکی تعصب سےبالاتررہنا |
128 |
عنااورہٹ دھرمی سےاجتناب |
129 |
بدگمانی سےاحتراز |
130 |
چند اہم مباحث |
130 |
اختلافی مسائل میں کسی معین مسلک کی پابندی کامسئلہ |
130 |
منصوص احکام کےخلاف کسی کی تقلید یااتباع |
131 |
اجتہادی مسائل میں مجتہدین کی اتباع |
131 |
ابن قیم کانقطہ نظر |
132 |
امام ابن تیمیہ کانقط نظر |
134 |
علامہ شرنیلانی حنفی کاموقف |
134 |
ابن الصلاح کانقط نظر |
134 |
نفسانی خواہش کےلیے مسلک کی تبدیلی |
1235 |
اجتہادی آراء میں سہولتیں تلاش کرنا |
136 |
اہم نکات |
138 |
کتابیات |
141 |
نشو ونماعمل |
142 |