اسلام کے ارکانِ خمسہ میں سے عقیدہ توحید و رسالت کے بعد سب سے اہم ترین رکن نماز پنجگانہ ہے۔ جس کو مسنون طریقے سے ادا کرنا ضروری ہے، کیونکہ عقیدہ توحید کے بعد کسی بھی عمل کی قبولیت کے لیے دو چیزوں کا ہونا ضروری ہے۔ نیت اور طریقۂ رسول ﷺ، لہٰذا نماز کے بارے میں آپ ﷺ کا واضح فرمان ہے: ’’نماز اس طرح پڑھو جس طرح تم مجھے پڑھتے ہوئے دیکھتے ہو‘‘(صحیح بخاری)۔ نماز میں رفع الیدین کرنا رسول اللہ ﷺ سے تواتر کے ساتھ ثابت ہے۔ امام شافعی رحمہ اللہ فرماتے ہیں کہ: رفع الیدین کی حدیث کو صحابہ کرام کی اس قدر کثیر تعداد نے روایت کیا ہے کہ شاید کسی اور حدیث کو اس قدر صحابہ نے روایت کیا ہو۔ امام بخاری رحمہ اللہ نے جزء رفع الیدین میں لکھا ہے کہ: رفع الیدین کی حدیث کو انیس صحابہ کرام رضی اللہ عنہم نے روایت کیا ہے۔ لیکن صد افسوس اس مسئلہ کو مختلف فیہ بنا کر دیگر مسائل کی طرح تقلید اور مسلکی تعصب کی بھینٹ چڑھا دیا گیا۔ اثبات رفع الیدین پر امام بخاری رحمہ اللہ کی جزء رفع الیدین کے علاوہ کئی کتابیں موجود ہیں، تقریبا20 کتابیں کتاب و سنت ویب سائٹ پر بھی موجود ہیں ۔ زیر نظر کتاب ’’مسئلہ رفع الیدین‘‘محقق العصر علامہ غلام مصطفیٰ ظہیر امن پوری حفظہ اللہ کی کاوش ہے۔ انہوں نےاس کتاب میں مسئلہ رفع الیدین کے دلائل اور اس مسئلہ پر پیش کیے جانے والے شبہات کا محققانہ جائزہ پیش کیا ہے۔ (م ۔ا)
مقدمہ |
6 |
رسول اللہ ﷺ سے وفات تک رفع الیدین |
7 |
حدیث عبد اللہ بن عمر رضی اللہ عنہما |
7 |
ائمہ اہل سنت کا اس حدیث سے استدلال |
8 |
راویان حدیث کا عمل |
9 |
حدیث مالک بن حویرث |
12 |
راوی حدیث کا عمل |
12 |
حدیث وائل بن حجر |
13 |
حدیث علقمہ بن وائل عن ابیہ |
14 |
امام ابراہیم نخعی کا قول |
15 |
حدیث علی بن ابی طالب |
15 |
حدیث جابر بن عبد اللہ رضی اللہ عنہما |
16 |
حدیث ابو موسیٰ اشعری |
17 |
حدیث ابو حمید ساعدی |
19 |
حدیث کے بارے میں |
20 |
حدیث انس بن مالک |
20 |
حدیث ابوہریرہ |
21 |
حدیث کا مفہوم |
22 |
حدیث ابی بکر صدیق |
23 |
رفع الیدین اور ائمہ حدیث |
25 |
مانعین رفع الیدین کے شبہات کا رد |
32 |
اہل علم کی تصریحات |
32 |
اجماع امت |
35 |
مانعین کے دلائل کا جائزہ |
35 |
حدیث عبد اللہ بن مسعود |
36 |
حدیث ابن مسعود محدثین کی نظر میں |
37 |
رفع الیدین امام ترمذی کی نظر میں |
39 |
حدیث جابر بن سمرہ |
42 |
علمائے احناف اور حدیث مذکور |
44 |
مذکور بالا حدیث کے متعلق |
45 |
حاصل کلام |
52 |
حدیث عبد اللہ بن عمر رضی اللہ عنہما 01 |
57 |
حدیث عبد اللہ بن عمر رضی اللہ عنہما 02 |
59 |
حدیث براء بن عازب1 |
61 |
حدیث براء بن عازب2 |
75 |
اس حدیث کےمتعلق ائمہ فن کا فیصلہ |
91 |
حدیث براء بن عازب3 |
94 |
حدیث ابن مسعود |
96 |
حدیث ابن عمر رضی اللہ عنہما |
99 |
حدیث عماد بن زبیر |
103 |
حدیث ابن عمر رضی اللہ عنہما |
104 |
حدیث عبد اللہ بن عباس رضی اللہ عنہما |
106 |
ایک قیاسی دلیل |
109 |
دعوت فکر |
116 |
صحابہ کرام سے رفع الیدین کا ثبوت |
117 |
سیدنا ابوبکر صدیق |
124 |
سیدنا ابوہریرہ |
124 |
سیدنا عبداللہ بن عباس رضی اللہ عنہما |
124 |
سیدنا عبداللہ بن عمر رضی اللہ عنہما |
125 |
فائدہ جلیلہ |
130 |
سیدنا انس بن مالک |
130 |
سیدنا مالک بن حویرث |
131 |
سیدنا جابر بن عبد اللہ رضی اللہ عنہما |
133 |
سیدنا ابو موسیٰ اشعری |
134 |
سیدنا ابو حمید ساعدی |
135 |
سیدنا عبداللہ بن زبیر رضی اللہ عنہما |
136 |
سجدوں میں رفع الیدین |
149 |
نمازہ جنازہ میں ہر تکبیر کےساتھ رفع الیدین |
157 |
مانعین کے دلائل |
160 |
تکبیرات عیدین میں رفع الیدین |
170 |
ائمہ دین کا مذہب |
171 |
احناف کا موقف |
174 |
ایک مناظرہ کی روئیداد |
176 |
تکبیر تحریمہ اور رفع الیدین |
181 |
ہاتھ کہاں تک اٹھائیں |
183 |
مردوں و عورتوں کے رفع الیدین میں فرق |
190 |