امام بخاری رحمہ اللہ کی شخصیت اور ان کی صحیح بخاری کسی تعارف کی محتاج نہیں سولہ سال کے طویل عرصہ میں امام بخاری نے 6 لاکھ احادیث سے اس کا انتخاب کیا اور اس کتاب کے ابواب کی ترتیب روضۃ من ریاض الجنۃ میں بیٹھ کر فرمائی اور اس میں صرف صحیح احادیث کو شامل کیا ۔یہی وجہ ہےکہ علماء کا اس بات پر اتفاق ہے کہ اصح الکتب بعد کتاب الله صحیح البخاری بے شماراہل علم اور ائمہ حدیث نے مختلف انداز میں صحیح بخاری کی شروحات لکھی ہیں ان میں فتح الباری از حافظ ابن حجر عسقلانی کو امتیازی مقام حاصل ہے ۔ برصغیر میں متعدد علمائے کرام نے صحیح بخاری کے تراجم ،فوائد اور شروحات لکھی ہیں ۔جن میں علامہ وحید الزمان اور مولانا داؤد راز رحمہما اللہ کے تراجم وفوائد قابل ذکر ہیں ۔ شیخ الحدیث مولانا عبد الحلیم کی ’’توفیق الباری شرح صحیح بخاری ‘‘ ، مفتی جماعت شیخ الحدیث حافظ عبد الستار حماد حفظہ اللہ کی’’ ہدایۃ القاری شرح صحیح بخاری ‘‘کے نام سے نئی شروح بھی منظر عام پر چکی ہیں ۔ اس کے علاوہ استاذی المکرم شیخ الحدیث محمد رمضان سلفی حفظہ اللہ ’’منحۃ الباری ‘‘ کے نام سے صحیح بخاری کی شرح لکھ رہے ہیں دس جلدیں شائع ہوچکی ہیں یہ شرح تکمیل کے قریب ہے اللہ تعالیٰ استاد محترم کو صحت وعافیت سے نوازے اور صحیح بخاری کی اس خدمت کو شرف ِقبولیت سے نوازے ۔ آمین زیر نظر کتاب’’ فتح السلام بشرح صحیح البخاری الامام ‘‘ شیخ الحدیث والتفسیر حافظ عبدالسلام بن محمد بھٹوی حفظہ اللہ کی عظیم کاوش ہے ۔ اردو زبان میں لکھی جانے والی شروحات میں سے ان کی شرح کئی لحاظ سے منفرد اور نمایاں مقام رکھتی ہے ۔ محترم حافظ صاحب نے قدیم وجدید باطل فرقوں اور گمراہ کن نظریات کے حامل افراد کی طرف سے پیدا کردہ اشکالات اور اعتراضات کا مدلل اور علمی انداز میں جواب دیا ہے۔ حافظ صاحب نے منکرینِ حدیث ،اہل القرآن ،اصلاحی فکر اور غامدی کے جدت پسندی کے گمراہ کن نظریات کابھر پور انداز میں ردّ کیا ہے۔ صحیح بخاری کا یہ ترجمہ وشرح محترم حافظ صاحب کی تقریباً56سال کے عرصے پر محیط تعلیمی خدمات ، تدریسی تجربے اور دقیق مطالعے کا مظہر ہے اس شرح کی دو جلدیں شائع ہوچکی ہیں دوسری جلد کتاب الجنائزتک ہے ۔ان دو جلدوں کو محترم حافظ صاحب کے حکم پر افادۂ عام کےلیے کتاب وسنت سائٹ پر پبلش کیا گیا ہے جیسے جیسے باقی جلدیں طبع ہوئیں توانہیں بھی کتاب وسنت سائٹ پر پبلش کردیا جائے گا۔ (ان شاء اللہ) اللہ تعالیٰ اسے ’’ترجمۃ القرآن ‘‘، تفسیر القرآن الکریم‘‘ اور’’شرح کتاب الجامع من بلوغ المرام ‘‘ سے بھی زیاد مقبولیت سے نوازے اور نفع بخش بنائے ۔اللہ تعالیٰ حضرت حافظ کی اس عظیم کاوش اور ان کی دیگر تمام تحقیقی وتصنیفی ، تدریسی ودعوتی مساعی کو قبول فرمائے اورانہیں صحت وعافیت والی زندگی دے اور اس شرح کو مکمل کرنے کی توفیق دے ۔ (آمین) ( م ۔ ا )
10۔کتاب الاذان |
35 |
باب:اذان کی ابتدا |
35 |
باب:اذان کے کلمات دو ،دوبار ہیں |
38 |
باب: اقامت کے کلمات ”قَدّقَامَتِ الصَّلاَۃُ کے سوا ایک ایک بار ہیں |
39 |
باب:اذان کہنے کی فضیلت |
40 |
باب:اونچی آواز سےا ذان کہنا |
41 |
باب: اذان کی وجہ سے خونوں کا محفوظ کیا جانا |
44 |
باب:جب اذان کہنے والے کوسنے تو کیا کہے ؟ |
45 |
باب:اذان کے وقت دعا |
47 |
باب:اذان کے دوران بات کرنا |
51 |
باب:نابینے کا اذان کہنا جب اسے کوئی بتانے والا ہو |
52 |
باب: فجر کے بعد اذان کہنا |
53 |
باب:فجر سے پہلے اذان کہنا |
55 |
باب:اذان اور اقامت کے درمیان کتنا وقت ہونا چاہیے اور جو آدمی اقامت کا انتظار کرے |
56 |
باب:جو شخص اقامت کا انتظار کرے |
56 |
باب: ہر دوزانوں کے درمیان کچھ نہ کچھ نماز ہے اس شخص کے لیے جوچاہے |
59 |
باب: سج نے کہا : سفر میں ایک ہی مؤذن اذان کہے |
59 |
باب: مسافر جب زیادہ ہوں تو ان کا اذان اور اقامت کہنا ، اسی طرح عرفات اور مزدلفہ میں بھی ( اذان اور اقامت کہنا) اور مؤذن کا سردی والی بارش والی رات میں ”ا َؒصَّلَاۃُ فِی الرِّحال“ کہنا |
62 |
باب: کیامؤذن اپنا منہ ادھر ادھر پھیرے او رکیا اذان میں ادھر ادھر دیکھے |
64 |
باب: آدمی کا یہ کہنا کہ ہم سے نماز رہ گئی ( کیسا ہے؟ ) |
66 |
باب: نماز کے لیے دوڑ کر نہ آئے ، بلکہ سکون اور وقار کے ساتھ آئے |
67 |
باب: اقامت کے وقت جب لوگ امام کو دیکھ لیں تو کب کھڑے ہوں ؟ |
70 |
باب:نماز کی طرف جلدی کرتے ہوئے دوڑ کر نہ جائے۔ بلکہ اس کی طرف سکون اور وقار کے ساتھ آئے |
67 |
باب:اقامت کے وقت جب لوگ امام کو دیکھ لیں تو کب کھڑے ہوں ؟ |
70 |
باب:نماز کی طرف جلدی کرتے ہوئے دور کر نہ جائے ، بلکہ اس کی طرف سکون اور وقار کے ساتھ اٹھ کر جائے |
71 |
باب:کیا (اذان یا اقامت کے بعد) کسی ضرورت سے مسجد سے نکل سکتا ہے ؟ |
71 |
باب: جب امام یہ کہے کہ اس کے واپس آنے تک اپنی جگہ ٹھہرے رہو تو لو گ اس کا انتظار کریں |
73 |
باب: آدمی کا نبی صلی اللہ علیہ وسلم سے یہ کہنا کہ ہم نے نمازنہیں پڑھی |
74 |
باب:امام کو اقامت کے بعد کوئی ضرورت پیش آجائے |
75 |
باب: جب نماز کے لیے اقامت کہہ دی جائے اس وقت بات کرنا |
76 |
باب:جماعت کا واجب ہونا |
76 |
باب:جماعت کے ساتھ نماز کی فضیلت |
79 |
باب:فجر کی نماز جماعت کے ساتھ ادا کرنے کی فضیلت |
82 |
باب:ظہر کے لیے جلدی جانے کی فضیلت |
83 |
باب:قدموں کے نشانوں پر ثواب کی امید رکھنا |
85 |
باب:جماعت کے ساتھ عشاء کی فضیلت |
86 |
باب:دو اور دو سے زیادہ آدمی جماعت ہیں |
86 |
باب: جو شخص مسجد میں بیٹھ کر نماز کا انتظار کرتارہے اور مسجدوں کی فضیلت |
87 |
باب: اس شخص کی فضیلت جو صبح مسجد کی طرف جائے اور جو پچھلے پہر جائے |
91 |
باب: جب نماز کی اقامت کہی جائے تو فرض نماز کے سوا کوئی نماز نہیں |
92 |
باب: جماعت میں حاضر ہونے کے لیے مریض کی حد |
94 |
باب:بارش اور عذر میں اپنے ٹھکانے پر نماز پڑھنے کی رخصت |
98 |
باب: کیا ( بارش میں ) امام موجود لوگوں کو نمازپڑھائے ؟ اور کیا جمعہ کے دن بارش میں خطبہ دے؟ |
99 |
باب:جب کھانا آجائےاور نماز کی اقامت کہی جائے |
101 |
باب:جب امام کونماز کے لیے بلایا جائے اورا س کے ہاتھ میں کوئی چیز ہوجو وہ کھارہا ہو |
103 |
باب: جو شخص گھر والوں کے کام کاج میں مشغول ہو، پھر نماز کی اقامت کہی جائے تو نکل جائے |
104 |
باب:جوشخص لوگوں کو نماز پڑھائے اور اس کا ارادہ صرف یہ ہو کہ انہیں نبی صلی اللہ علیہ وسلم کی نماز اور آپ کی سنت سکھائے |
105 |
باب:علم وفضل والے امامت کے زیادہ حقدار ہیں |
106 |
باب: جوشخص کسی وجہ سے امام کے پہلو میں کھڑ اہوجائے |
|
باب:جو شخص امامت کرانے کے لیے ( نمازمیں ) داخل ہو، پھرا صل امام آجائے تو پہلا پیچھے ہٹے نہ ہٹے اس کی نماز جائز ہے |
111 |
باب:جب نماز ی قراء ت میں برابر ہوں تو ان میں سے بڑ اان کی امامت کروائے |
114 |
باب:جب امام کچھ لوگوں کی ملاقات کے لیے جائے تو ان کی امامت کرواسکتا ہے |
114 |
باب:امام اسی لیےمقرر کیا جاتا ہے کہ اس کی پیروی کی جائے |
115 |
باب: امام کے پیچھے والت کب سجدہ کریں ؟ |
122 |
باب:اس شخص کا گناہ جو امام سے پہلے اپنا سر اٹھائے |
124 |
باب:غلام اور آزاد شدہ غلام کی امامت |
125 |
باب:جب امام اپنی نماز پوری نہ کرے اور اس کی مقتدی اسے پورا کرلیں |
128 |
باب:فتنے میں مبتلا شخص اور بدعتی کی امامت |
129 |
باب: جب دو آدمی ہوں تو مقتدی امام کی دائیں جانب بالکل کھڑا ہو |
131 |
باب:جب آدمی امام کی بائیں جانب کھڑا ہو او ر امام اسے اپنی دائیں جانب لےجائے تو دونوں میں سے کسی کی نماز فاسد نہیں ہوتی |
132 |
باب:جب امام نے امامت کی نیت نہ کی ہو، پھر کچھ لوگ آجائیں اور وہ انہیں امامت کروادے |
133 |
باب:جب امام نماز لمبی کرے اور کسی آدمی کو کوئی ضرورت ہوا ور وہ نکل کر اکیلا نماز پڑھ لے |
134 |
باب:امام کا قیام میں تخفیف کرنا اور رکوع وسجو د کو مکمل کرنا |
136 |
باب:جب اپنی نماز پڑھے تو جتنی چاہے لمبی پڑھے |
137 |
باب: جو امام کی شکایت کرے جب و نماز لمبی کرے |
138 |
باب: نماز میں اختصار کرنا اور اسے مکمل کرنا |
139 |
باب:جو امام بچے کے رونے پر نماز مختصر کردے |
140 |
باب:جب نماز پڑھ چکا ہو ، پھر کچھ لوگوں کی امامت کرے |
141 |
باب: جولوگوں کو امام کی تکبیر سنائے |
142 |
باب: ایک آدمی امام کی اقتداکرے اور دوسرے لوگ اس کی اقتدا کریں |
143 |
باب:کیا جب امام کو شک ہو تو لوگوں کی بات قبول کرلے؟ |
144 |
باب: جب امام نماز میں روئے |
145 |
باب:اقامت کے وقت اور اس کے بعد صفیں سیدھی کرنا |
147 |
باب:صفیں درست کرتے وقت امام کا لوگوں کی طرف منہ کرنا |
148 |
باب: پہلی صف( کی فضیلت) |
149 |
باب: صف سیدھی کرنا نماز کو مکمل کرنے کا حصہ ہے |
149 |
باب:اس شخص کا گناہ جو صفیں مکمل نہ کرے |
151 |
باب: صف میں کندھے سے کندھا کو اور قدم سے قدم چپکادینا |
152 |
باب: جب آدمی امام کی بائیں جانب کھڑا ہوجائے اور امام اسے اپنے پیچھے سے لاکر اپنی دائیں جانب کرے تو اس کی نما زمکمل ہوگی |
156 |
باب: عورت اکیلی ہی صف ہوتی ہے |
157 |
باب:مسجد اور امام کی دائیں جانب( کی فضیلت) |
158 |
باب: جب مقتدی اور امام کے درمیان کوئی دیوار یا پردہ ہو |
158 |
باب:رات کی نماز |
160 |
باب:نما زکے شروع کرنے کے ساتھ تکبیر کا واجب ہونا |
162 |
باب: پہلی تکبیر میں نماز شروع کرنے کے ساتھ برابر ہی دونوں ہاتھوں کا اٹھانا |
165 |
باب:تکبیر کے وقت اور رکوع کرتے وقت اور رکوع سے سرا ٹھانے کے وقت رفع الیدین کرنا |
173 |
باب:نمازی کہاں تک اپنے ہاتھوں کو اٹھائے ؟ |
171 |
باب: دورکعتوں سےا ٹھتے وقت رفع الیدین کرنا |
173 |
باب:دائیں ہاتھ کو بائیں پررکھنا |
174 |
نما زمیں خشوع |
175 |
تکبیر کے بعد کیا کہے ؟ |
176 |
باب: ( بلاعنوان) |
178 |
باب: نماز میں امام کی طرف نگاہ اٹھانا |
179 |
باب:نماز میں آسمان کی طرف نگاہ اٹھانا |
181 |
باب:نماز میں اِدھر اُدھر دیکھنا |
182 |
باب: کیا آدمی اپنے آپ کو پیش آنے والے کسی معاملے کے لیے اِدھر اُدھر جھانکے ، یا قبلہ میں کوئی انوکھی چیز یا تھوک دیکھے؟ |
182 |
باب:امام اور مقتدی کے لیے تمام نمازوں میں قراء ت کا واجب ہونا خواہ حضر میں ہوں یا سفر میں اور جن نمازوں میں اونچی آواز سے قراء ت کی جاتی ہے اور جن میں آہستہ کی جاتی ہے |
184 |
باب:ظہر کی نماز میں قراء ت |
191 |
باب:عصر کی نماز میں قراء ت |
193 |
باب:مغرب کی نماز میں قراء ت |
194 |
باب:مغرب کی نماز میں اونچی آواز سے قراءت کرنا |
196 |
باب: نمازِ عشاء میں اونچی آواز سے قراءت کرنا |
197 |
باب:عشاء کی نماز میں سجدے والی سورت پڑھنا |
198 |
باب:عشاء کی نماز میں قراء ت کرنا |
198 |
باب:پہلی دو رکعتیں لمبی اور آخری دو رکعتیں مختصر پڑھائے |
199 |
باب:فجر کی نماز میں قراء ت |
199 |
باب:فجر کی نماز میں اونچی آوازسے قراءت کرنا |
201 |
باب:ایک رکعت میں دو سورتیں جمع کرنا اور سورت کی آخری آیات پڑھنا اور کوئی سورت کسی سورت سے پہلے پڑھنا اور کسی سورت کے شروع کی آیات پڑھنا |
204 |
باب:آخری دو رکعتوں میں فاتحۃ الکتاب پڑھے |
208 |
باب:جوظہر اور عصرمیں آہستہ قراء ت کرے |
209 |
باب:جب امام ( سری نماز میں ) کوئی آیت سنادے |
210 |
باب: پہلی رکعت میں قراء ت کو لمبا کرے |
210 |
باب: امام کا اونچی آواز سے آمین کہنا |
210 |
باب:آمین کہنے کی فضیلت |
214 |
باب:مقتدی کا اونچی آواز سے آمین کہنا |
215 |
باب: جب صف میں ملنے سے پہلے رکوع کرلے |
215 |
باب: رکوع میں تکبیر پوری کہنا |
218 |
باب: سجدے میں تکبیر پوری کہنا |
220 |
باب: سجدے سے اٹھ کر کھڑے ہوتے وقت تکبیر کہنا |
221 |
باب: رکوع میں ہتھیلیاں گھنٹوں پر رکھنا |
224 |
باب: جب رکوع پورا نہ کرے |
225 |
باب: رکوع میں پیٹھ کو برابر کرنا |
227 |
باب: رکوع کو مکمل کرنے اور ا س میں برابر ہونے اور مطمئن ہونے کی حد |
228 |
باب:نبی صلی اللہ علیہ وسلم کا اس شخص کو دوبارہ نماز پڑھنے کا حکم جو اپنا رکوع مکمل نہیں کررہا تھا |
229 |
باب:رکوع میں دعا |
231 |
باب:امام اوراس کے پیچھے والے جب رکوع سے سر اٹھائیں تو کیا کہیں ؟ |
232 |
باب: ”اَللّٰہُمَّ رَبَّنَا لَکَ الْحَمدُ “ کی فضیلت |
234 |
باب ( بلاعنوان) |
235 |
باب: رکوع سے سرا ٹھانے کےبعد اطمینان سے کھڑا ہونا |
237 |
باب:جب سجدہ کرنے لگے تو تکبیر کہتا ہوا نیچے جائے |
239 |
باب:سجدے کی فضیلت |
244 |
باب:سجدے کے دوران اپنے بازو ظاہر کرے اور انہیں الگ رکھے |
249 |
باب:اپنے پاؤں کی انگلیوں کا رخ قبلے کی طرف رکھے |
249 |
باب:جب نمازی اپنا سجدہ پورا نہ کرے |
250 |
باب: سات ہڈیوں پر سجدہ کرنا |
250 |
باب:ناک پر سجدہ کرنا |
252 |
باب:ناک پرسجدہ کرنا اور کیچڑ میں سجدہ |
253 |
باب: (نماز میں ) کپڑوں میں گرہ دینا اور انہیں باندھنا اور اس شخص کا بیان جو پردہ کھلنے کے ڈر سے اپنے کپڑے اکھٹے کرلے |
254 |
باب:بالوں کو اکٹھا نہ کرے |
255 |
باب:نماز میں اپنا کپڑا اکٹھا نہ کرے |
255 |
باب:سجدے میں تسبیح اور دعا |
256 |
باب:دوسجدوں کے درمیان ٹھہرنا |
256 |
باب:سجدے میں اپنے بازوزمین پر نہ بچھائے |
258 |
باب:جوشخص اپنی نماز میں طاق رکعت میں برابر ہو کر بیٹھ جائے پھرا ٹھے |
259 |
باب:نمازی جب رکعت سے اٹھے تو زمین کا سہارا کس طرح لے ؟ |
260 |
باب:” اللہ اکبر “ اس وقت کہے جب وہ دو رکعتوں سے اٹھ رہا ہو |
262 |
باب:تشہد میں بیٹھنے کا مسنون طریقہ |
263 |
باب:جس نے پہلے تشہد کو واجب نہیں سمجھا |
267 |
باب:پہلی دفعہ بیٹھنے میں تشہد |
268 |
باب:آخری دفعہ بیٹھنے میں تشہد |
268 |
باب:سلام سے پہلے دعا |
273 |
باب: تشہد کے بعد وہ دعا کرنا جو پسند ہو اور یہ واجب نہیں |
277 |
باب: جو شخص نماز پوری ہونے تک اپنی پیشانی اور ناک نہ پونچھے |
279 |
باب: سلام پھیرنا |
280 |
باب:سلام اس وقت پھیردے جب امام سلام پھیرے |
281 |
باب: جو امام کے سلام کا جواب دینے کا قائل نہ ہو اور نماز ہی کے سلا م پر اکتفا کرے |
282 |
باب:نماز کے بعد ذکر |
283 |
باب:امام جب سلام پھیرے تو لوگوں کی طرف منہ کرلے |
289 |
باب: سلام کے بعدامام کا اپنی نما ز کی جگہ میں ٹھہرے رہنا |
290 |
باب: جو شخص لوگوں کونماز پڑھائے ، پھر کوئی ضرورت یاد آنے پر ( ٹھہرنے کی بجائے ) لوگوں کی گردنیں پھلانگ کر چلا جائے |
294 |
باب: ( نماز کےبعد) دائیں بائیں دونوں جانب سے پیچھے لوٹنا یا پھرنا |
295 |
باب: جو کچھ کچے لہسن ، پیاز اور گندنے کے بارے میں آیا ہے |
296 |
باب:بچوں کا وضو اور ان پر غسل اور پاک رہنا کب واجب ہوتا ہے اور ان کا جماعت ،عیدین اور جنازوں میں شریک ہونا اور ان کی صفیں |
301 |
باب:عورتوں کا رات کو اور اندھیرے میں مسجدوں کی طرف جانا |
306 |
باب: لوگوں کا(نماز کے بعد) عالم امام کے اٹھنے کا انتظار کرنا |
307 |
باب:عورتوں کا مردوں کے پیچھے نماز پڑھنا |
311 |
باب:عورتوں کا صبح کی نماز سے جلدی واپس چلےجانا اور ان کا مسجد میں کم ٹھہرنا |
312 |
باب:عورت کا اپنے خاوند سے مسجد کو جانے کی اجازت لینا |
312 |
باب:عورتوں کا مردوں کے پیچھے نماز پڑھنا |
313 |
11۔ کتاب الجمعہ |
314 |
باب: جمعہ کا فرض ہونا |
314 |
باب: جمعہ کے دن غسل کی فضیلت اور کیابچوں یا عورتوں پر جمعہ کے دن حاضر ہونا واجب ہے؟ |
318 |
باب:جمعہ کے لیے خوشبو لگانا |
323 |
باب:جمعہ کی فضیلت |
325 |
باب:( بلا عنوان) |
327 |
باب:جمعہ کے لیے تیل لگانا |
327 |
باب:سب سے اچھا لباس جومیسر ہو پہنے |
329 |
باب: جمعہ کے دن مسواک کرنا |
331 |
باب: جو کسی اور کی مسواک استعمال کرلے |
333 |
باب:جمعہ کے دن فجر کی نماز میں کیا پڑھاجائے ؟ |
334 |
باب:بستیوں اور شہروں میں جمعہ ادا کرنا |
335 |
باب: کیا ان عورتوں اور بچوں وغیرہ پر غسل واجب ہے جو جمعہ کے لیے نہ آئے ہوں |
339 |
باب: (بلاعنوان) |
341 |
باب: بارش میں جمعہ میں حاضر نہ ہونے کی رخصت |
343 |
باب:جمعہ کے لیے کتنی دور سے آیاجائے اور وہ س پرواجب ہوتا ہے؟ |
344 |
باب: جمعہ کا وقت وہ ہے جب سورج ڈھل جائے |
347 |
باب:جب جمعہ کے دن گرمی شدید ہوجائے |
349 |
باب:جمعہ کے لیے چل کر جانا |
351 |
باب:جمعہ کے دن دو آدمیوں کو ایک دوسرے سے جدا نہ کرے |
355 |
باب: جمعہ کے دن آدمی اپنے بھائی کو اٹھا کر اس کی جگہ نہ بیٹھے |
356 |
باب:جمعہ کے دن اذان |
357 |
باب:جمعہ کے دن ایک ہی مؤذن ہونا |
359 |
باب:امام منبر پر جب اذان سنے تو اس کا جواب دے |
359 |
باب:اذان کہنے کے وقت منبر پر بیٹھنا |
360 |
خطبہ کے وقت اذا ن کہنا |
361 |
باب:منبر پر خطبہ دینا |
361 |
باب:کھڑے ہوکر خطبہ دینا |
364 |
باب: خطبہ دیتے وقت امام کا لوگوں کی طرف اورلوگوں کا امام کی طرف منہ کرنا |
365 |
باب:خطبہ میں ثنا کے بعد ”اما بعد“ کہنا |
366 |
باب:جمعہ کے دن دو خطبوں کے درمیان کچھ بیٹھنا |
372 |
باب:خطبہ کو غور سے سننا |
373 |
باب:جب امام خطبہ دیتے ہوئے کسی آدمی کو دیکھے کہ وہ آیا ہے تو اسے دو رکعتیں پڑھنے کا حکم دے |
374 |
باب:جو شخص اس وقت آئے جب امام خطبہ دے رہا ہو وہ ہلکی رکعتیں پڑھے |
376 |
باب:خطبہ میں دونوں ہاتھ اٹھانا |
377 |
باب: جمعہ کے دن خطبہ میں بارش کی دعا کرنا |
378 |
باب:جمعہ کے دن اس وقت خاموش رہنا جب امام خطبہ دے رہا ہو |
379 |
باب: وہ ہ گھڑی جو جمعہ کے دن میں ہوتی ہے |
380 |
باب:جب لوگ جمعہ کی نماز میں امام کو چھوڑ کر چلے جائیں تو امام اور باقی رہنے والوں کی نماز جائز ہے |
383 |
باب: جمعہ کے بعد اور اس سے پہلے نماز |
385 |
باب: اللہ تعالیٰ کا فرمان”پھر جب نماز پوری ہوچکے تو زمین میں پھیل جاؤ اور اللہ تعالیٰ کے فضل سے کچھ نہ کچھ تلاش کرو“ |
387 |
باب: دوپہر کا آرام جمعہ کے بعد کرنا |
388 |
12۔نمازِ خوف کے ابواب |
390 |
باب:خوف کی نماز |
390 |
باب:پیدل اور سوار ہونے کی حالت میں خوف کی نماز |
394 |
باب:نمازی صلاۃِ خوف میں ایک دوسرے کا پہرادیں |
396 |
باب: قلعوں پر چڑھائی ( اور فتح قریب ہونے ) کے وقت اور دشمن کے مقابلے کےو قت نماز |
398 |
باب: جو شخص دشمن کا پیچھا کررہا ہو یا دشمن اس کا پیچھا کررہا ہو وہ سواری پر اشارے سے نماز پڑھ لے |
400 |
باب: (جنگ کے موقع پر) تکبیر کہنا ، صبح کی نماز اندھیرے میں ادا کرنا اور حملے اور جنگ ک وقت نماز ادا کرنا |
402 |
13۔کتاب العیدین |
404 |
باب:دونوں عیدوں اور ان میں بننے سنورنے کا بیان |
404 |
باب: عید کے دن برچھیوں اور ڈھالوں کے ساتھ کھیلنا |
406 |
باب:اہلِ اسلام کے لیے دونوں عیدوں کا مسنون طریقہ |
409 |
باب:عید الفطر کے دن ( عید کے لیے) نکلنے سے پہلے کچھ کھانا |
410 |
باب: قربانی کے دن کھانا |
411 |
باب: عید گاہ کی طرف منبر کے بغیر نکلنا |
413 |
باب:عید کے لیے چل کر اور سوار ہوکر جانا او ر اذان اور اقامت کے بغیر نماز کا خطبہ سے پہلے ہونا |
415 |
باب:خطبہ نمازِ عید کے بعد ہے |
418 |
باب:عیداور حرم میں اسلحہ اٹھانا ناپسندیدہ ہے |
420 |
باب: عید کے لیے صبح جلدی جانا |
422 |
باب:ایامِ تشریق میں عمل کی فضیلت |
423 |
باب:منیٰ کےدنوں میں تکبیر کہنا اور جب صبح عرفات کی طرف جائے |
425 |
باب:عید کے دن برچھی کی طرف منہ کرکے نماز پڑھنا |
428 |
باب: عید کے دن امام کے آگے چھوٹا نیز وہ یا برچھی لے کر جانا |
428 |
باب:عورتوں اور حیض والیوں کا عیدگاہ کوجانا |
429 |
باب: بچوں کا عیدگاہ کی طرف جانا |
429 |
باب: خطبۂ عید میں امام کا لوگوں کی طرف منہ کرنا |
430 |
باب:عیدگاہ میں علامت مقرر کرنا |
430 |
باب:عید کے دن امام کا عورتوں کو نصیحت کرنا |
431 |
باب: جب عید کے لیے عورت کے پاس بڑی چادر نہ ہو |
433 |
باب:حائضہ عورتوں کا نماز کی جگہ سے الگ رہنا |
434 |
باب:قربانی کے دن عیدگاہ میں نحر اور ذبح کرنا |
434 |
باب:امام اور لوگوں کا عید کے خطبے میں باہمی گفتگو کرنا اور جب امام سے خطبہ دیتے ہوئے کوئی بات پوچھی جائے |
435 |
باب:جوعید کے دن واپس آتے ہوئے راستہ بدل لے |
437 |
باب:جب عید کی نماز رہ جائے تو دو رکعتیں پڑھ لے،ا یسے ہی عورتیں اور وہ لوگ جو گھروں اور بستیوں میں ہیں |
437 |
باب:عید سے پہلےا ور اس کے بعد نماز |
439 |
14۔کتاب الوتر |
441 |
باب:جووتر کے بارے میں آیا ہے |
441 |
باب: وتر کے اوقات |
446 |
باب:نبی صلی اللہ علیہ وسلم کا اپنے گھر والوں کو وتر کے لیے جگانا |
448 |
باب: اپنی نماز کے آخر کو وتر بنانا چاہیے |
449 |
باب:سواری پر وتر پڑھنا |
450 |
باب:سفر میں نمازِ وتر ادا کرنا |
451 |
باب: رکوع سے پہلے اورا س کے بعد قنوت |
452 |
15۔بارش کی دعا کی کتاب |
455 |
باب: بارش کی دعا اور نبی صلی اللہ علیہ وسلم کا بارش کی دعا کے لیے نکلنا |
455 |
باب:نبی صلی اللہ علیہ وسلم کا دعاکرنا:اے اللہ! اس ( پکڑ ) کو ان پر قحط کےسال بنادے جیسے یوسف علیہ السلام کے قحط کے سال تھے “ |
456 |
باب: لوگوں کا قحط میں مبتلا ہونے کے وقت امام سے بارش کی دعا کے لیے درخواست کرنا |
459 |
باب: استسقامیں چادر کوپھیرنا |
462 |
باب:رب عزوجل کااپنی مخلوق سے انتقال لینا جب اللہ کی حرمتوں کو چاک کیا جائے |
464 |
باب:جامع مسجد میں بارش کی دعا کرنا |
464 |
باب:جمعہ کے خطبہ میں قبلہ کی طرف منہ کیے بغیر بارش کی دعاکرنا |
466 |
باب:منبر پر بارش کی دعا کرنا |
468 |
باب: جو بارش کی دعا کے لیے نمازِ جمعہ پر اکتفا کرے |
469 |
باب:اس وقت دعا جب زیادہ بارش کی وجہ سے راستے منقطع ہوجائیں |
469 |
باب:جوکہاگیا ہے کہ نبی صلی اللہ علی وسلم نے جمعہ کے دن استسقاء میں چادر کو نہیں پلٹا |
470 |
باب:جب لوگ امام سے درخواست کریں کہ وہ بارش کی دعا کرے تو وہ ان کی درخواست رد نہ کرے |
471 |
باب:جب مشرکین قحط کے وقت مسلمانوں سے دعا کی درخواست کریں |
471 |
باب:جب بارش زیادہ ہوجائے تو ” اللّٰہُمَّ ) حَوَالَیْنَا وَلَا عَلَیْنَا“ کے ساتھ دعا کرنا |
473 |
باب:استسقاء میں کھڑے ہوکر دعا کرنا |
474 |
باب: استسقاء میں بلند آواز سے قراءت کرنا |
476 |
باب: نبی صلی اللہ علیہ وسلم نے اپنی پیٹھ لوگوں کیطرف کیسے پھیری ؟ |
476 |
باب:نمازِ استسقاء دو رکعت ہے |
477 |
باب:عیدگاہ میں بارش کی دعا کرنا |
477 |
باب:استسقاء میں قبلہ کی طرف منہ کرنا |
478 |
باب:بارش کی دعا میں لوگوں کا امام کے ساتھ ہاتھ اٹھانا |
478 |
باب: استسقا میں امام کا اپنے ہاتھ اٹھانا |
479 |
باب: جب بارش ہوتو کیا کہاجائے ؟ |
480 |
باب: جو شخص بارش کو اپنے آپ پر برسنے دے یہاں تک کہ اس کی ڈاڑھی پر قطرے گرنے لگیں |
481 |
باب: جب آندھی آجائے |
483 |
باب:نبی صلی اللہ علیہ وسلم کا فرمان کہ ”میری مدد صبا کے ساتھ کی گئی “ |
484 |
باب: زلزلوں اور نشانیوں کے متعلق کیاکہاگیا ہے |
485 |
باب:اللہ تعالیٰ کا فرمان :” اور تم اپنا حصہ یہ ٹھہراتے ہو کہ تم جھٹلاتے ہو“۔ |
490 |
باب:یہ بات کہ بارش کب ہوگی اللہ کے سوا کوئی نہیں جانتا |
491 |
16۔ کتاب الکسوف |
494 |
باب:سورج گرہن میں نماز |
494 |
باب: کسوف میں صدقہ کرنا |
497 |
باب:گرہن کے وقت ” نماز کے لیے جمع ہوجاؤ“ کا اعلان کرنا |
501 |
باب: گرہن میں امام کا خطبہ دینا |
502 |
باب: کیا ” کَسفت الشمس“ کہے یا ” خسفت “ کہے؟ |
504 |
باب: نبی صلی اللہ علیہ وسلم کا فرمان ہے کہ اللہ اپنے بندوں کو گرہن سے ڈراتا ہے “ |
505 |
باب: کسوف کے موقع پر عذاب قبر سے پناہ مانگنا |
507 |
باب:صلاۃِ کسوف جماعت کے ساتھ ادا کرنا |
509 |
باب:گرہن میں مردوں کے ساتھ عورتوں کی نماز |
512 |
باب:سورج گرہن میں غلام آزاد کرنا محبوب عمل ہے |
514 |
باب: صلاۃ ِ کسوف مسجد میں ادا کرنا |
514 |
باب: سورج کسی کی موت یا اس کی حیات کی وجہ سے گرہن نہیں ہوتا |
516 |
باب: گرہن کے موقع پر ذکر کرنا |
517 |
باب:خسوف میں دعا کرنا |
519 |
باب:امام کا گرہن کے خطبہ میں ” أما بعد ُ “ کہنا |
520 |
باب: چاند گرہن میں نماز پڑھنا |
520 |
باب: کسوف میں پہلا رکوع زیادہ لمبا ہونا |
522 |
باب: نماز ِ کسوف میں قراءت بلند آواز سے کرنا |
522 |
17۔قرآن کے سجدوں کی کتاب |
524 |
باب: قرآن کے سجدےا ور ان کا طریقہ |
524 |
باب: سورۃ ” تنزیل السجدہ“ کا سجدہ |
526 |
باب: سورہ ص کا سجدہ |
526 |
سورۂ نجم کا سجدہ |
527 |
باب:مسلمانوں کا مشرکین کے ساتھ سجدہ کرنا حالانکہ مشرک پلید ہے ،اس کا وضو ہوتاہی نہیں |
528 |
باب:جو سجدہ کی آیت پڑھے اور سجدہ نہ کرے |
529 |
باب: ﴿اِذَالسمآء انشقت ﴾ کا سجدہ |
530 |
باب:جو قرأت کرنے والے کے سجدے کی وجہ سے سجدہ کرے |
531 |
باب: امام کے سجدہ کی آیت پڑھنے پر لوگوں کا بھیڑ کرنا |
531 |
باب:جس کا موقف یہ ہے کہ اللہ عزوجل نے سجدہ ٔ تلاوت کو واجب نہیں کیا |
532 |
باب: جو شخص نماز میں سجدہ کی آیت پڑھے اور نماز میں سجدہ کرے |
534 |
باب: جو بھیڑ کی وجہ سے سجدے کی جگہ نہ پائے |
534 |
18۔نمازِ قصر کے ابواب |
536 |
باب: جو نمازِ میں قصر کے بارے میں آیا ہےا ور کتنے دن ٹھہرے تو قصر کرے |
536 |
باب:منیٰ میں نماز |
540 |
باب: نبی صلی اللہ علیہ وسلم اپنے حج میں کتنے دن ٹھہرے ؟ |
542 |
باب: کتنےسفر میں قصر کرے؟ |
542 |
باب: قصر اس وقت کرے جب اپنی جگہ ( شہر کی حدود) سے نکل جائے |
546 |
باب:سفر میں مغرب کی تین رکعتیں پڑھے |
548 |
باب: نفل نماز سواریوں پر پڑھنا ،ا ن کا منہ جس طرف بھی ہو |
550 |
باب:سواری پرا شارے سے نماز پڑھنا |
551 |
باب:فرض نماز کے لیے سواری سے اترے |
552 |
باب: گدھے پر سوارہوکر نفل نماز پڑھنا |
533 |
باب:جوسفر میں نماز کے بعد اورا س سے پہلے نفل (سنتیں ) نہ پڑھے |
554 |
باب: جو شخص سفر میں نمازوں سے پہلے اور بعد کی سنتوں کے علاوہ نفل نماز پڑھے |
555 |
باب:سفر میں مغرب اور عشاء کو جمع کرنا |
557 |
باب:جب مغرب اور عشاء جمع کرے تو کیا اذان کہے یا اقامت کہے ؟ |
559 |
باب:جب سورج ڈھلنے سے پہلے سفر شروع کرے تو ظہر کو عصر تک مؤخر کردے |
561 |
باب: جب سورج ڈھلنے کے بعد روانہ ہو تو ظہر پڑھ کرسوار ہوجائے |
562 |
باب:بیٹھ کر پڑھنے والے کی نماز |
563 |
باب:بیٹھ کر اشارے سے پڑھنے والے کی نماز |
565 |
باب:جب بیٹھ کر نماز کی طاقت نہ ہوتو پہلو پرنماز پڑھے |
566 |
باب:جب بیٹھ کر نماز پڑھ رہا ہو پھر تندرست ہوجائے یاطبیعت ہلکی محسوس کرے تو جوباقی ہے پوری کرے |
567 |
19۔ تہجد کی کتاب |
569 |
باب:رات کو تہجد پڑھنا |
569 |
باب:رات کے قیامکی فضیلت |
572 |
باب:رات کے قیام میں لمبا سجدہ کرنا |
574 |