نماز سے متعلقہ مسائل میں ایک اہم اختلافی مسئلہ فاتحہ خلف الامام یعنی امام کے پیچھے فاتحہ پڑھنے یا نہ پڑھنے کا ہے۔ اس موضوع پر فریقین کی بیسیوں کتب موجود ہیں۔ فاتحہ خلف الامام کا انکار کرنے والوں کی طرف سے اس سلسلے کی جامع کتاب "احسن الکلام" شائع ہوئی ہے۔ جس کا کچھ جواب "خیر الکلام" میں حافظ محمد گوندلوی صاحب نے بخوبی دیا ہے۔ لیکن "احسن الکلام" کے نئے ایڈیشن میں "خیرالکلام" پر بھی اعتراضات کئے گئے ہیں۔ زیر تبصرہ کتاب "توضیح الکلام" اسی "احسن الکلام" کے محدثانہ جائزے اور تنقید متین پر مشتمل ہزار سے زائد بڑے سائز کے صفحات پر پھیلی ہوئی ایک بے مثال علمی و تحقیقی دستاویز ہے۔ اس کتاب کے پہلے حصے میں ٹھوس علمی دلائل سے ثابت کیا گیا ہے کہ سورۂ فاتحہ کے بغیر نماز نہیں اور امام، مقتدی اور منفرد سب کیلئے یہی حکم ہے۔ دوسرے حصے میں مانعین کے دلائل کو محدثانہ نقد و نظر کی کسوٹی پر رکھ کر ان کا تفصیلی جائزہ لیا گیا ہے۔ مؤلف احسن الکلام نے اپنے مؤقف کو سنبھالا دینے کیلئے جو تاویلات فاسدہ کی ہیں، شاذ اقوال کا سہارا لیا ہے اور علمی خیانتوں کا ارتکاب کیا ہے، تدلیس و تلبیس اور دجل و فریب سے بھی دامن وابستہ رکھا ہے، فاضل مصنف شیخ ارشاد الحق اثری حفظہ اللہ نے اپنے تعقبات میں ان پر ہر پہلو سے بڑی مدلل گفتگو بلکہ سخت گرفت کی ہے اور کوئی اہم و غیر اہم گوشہ تشنہ بحث نہیں رہنے دیا۔ بلاشبہ فاتحہ خلف الامام کے موضوع پر یہ کتاب ایک بحر زخار ہے۔ ممکن ہے کہ ٹھوس علمی گفتگو کو عام قارئین سمجھنے میں دقت محسوس کریں لیکن سمجھنے کی کوشش کرتے رہنا چاہئے۔ کتاب و سنت ڈاٹ کام ٹیم اپنے قارئین کو یہ کتاب خریدنے، پڑھنے اور دوسروں تک پہنچانے کی پرزور اپیل کرتی ہے۔
اہم
<td
عناوین |
|
صفحہ نمبر |
حرف چند ( طبع ثانی ) |
|
26 |
تدقیق الکلام |
|
26 |
آیت انصات کا حکم |
|
30 |
فاتحہ نہ پڑھنے کا نتیجہ |
|
34 |
توضیح الکلام پر ایک نظر |
|
37 |
عرض ناشر |
|
38 |
پیش لفظ |
|
42 |
عرض مؤلف |
|
47 |
تقریظات علمائے کرام |
|
49 |
فضیلۃ الشیخ سید محب اللہ شاہ راشدی ؒ |
|
49 |
شیخ الحدیث مولانا محمد علی جانباز مدظلہ العالی |
|
51 |
استاذ العلماء حضرت مولانا محمد صدیق ؒ |
|
53 |
محقق شہیر حافظ صلاح الدین یوسف |
|
54 |
ماہنامہ التوعیہ دہلی کا تبصرہ |
|
59 |
سخن ہائے گفتنی |
|
60 |
حنفی اکابرین اور سورہ فاتحہ |
|
60 |
محدثین کی نیتوں پر حملہ |
|
69 |
مقدمہ |
|
76 |
تنقیح طلب دو مباحث |
|
76 |
حضرات صحابہ کرام کا تعامل |
|
77 |
حضرات تابعین کا نقطہ نظر |
|
78 |
ائمہ اربعہ کا مسلک |
|
79 |
حضرت امام ابو حنیفہ ؒ |
|
79 |
احناف کے تین مسالک |
|
80 |
دوسر ا قول |
|
81 |
تیسرا قو ل |
|
81 |
کراہت کا قول مقلدین کاہے ائمہ کا نہیں |
|
81 |
امام محمد کا قول شا ذ نہیں |
|
83 |
کیا ائمہ اربعہ میں سے کسی نے قراءت کو مکروہ تحریمی کہا ہے ؟ |
|
87 |
امام مالک کا نظریہ |
|
87 |
امام شافعی ؒ کا مسلک |
|
88 |
کتاب الأم میں امام شافعی ؒ کا مسلک |
|
91 |
کتاب الأ م اوردیگر رسائل |
|
92 |
قول جدید اور قو ل قدیم کا نزاع |
|
93 |
محدث گوندلوی ؒ کا تبصرہ |
|
95 |
اجماع کا اطلاق کبھی اکثریت پر |
|
96 |
کتاب الأم اور مختصر المزنی |
|
99 |
ڈوبتے کو تنکے کا سہارا |
|
104 |
امام بخاری رحمۃ اللہ علیہ کا فقہ و حدیث میں مرتبہ و مقام |
|
106 |
امام شافعی ؒ کی غلط ترجمانی |
|
109 |
امام احمد ؒ کا نظریہ |
|
110 |
خلاصہ بحث |
|
112 |
جمہور کا مذہب |
|
112 |
باب اول |
|
115 |
پہلی آیت |
|
115 |
دوسری آیت |
|
116 |
تنبیہ |
|
117 |
تیسر ی آیت |
|
117 |
امام کا سترہ اور جہری نماز کی پرانی رٹ |
|
119 |
چوتھی آیت |
|
121 |
نماز میں ذکر قلبی کافی نہیں |
|
124 |
باب ثانی |
|
127 |
رکنیت فاتحہ کی بحث |
|
127 |
پہلی حدیث |
|
127 |
یہ حدیث ہر نماز ی کو شامل ہے |
|
128 |
اسلام میں فاتحہ کے بغیر نماز نہیں پڑھی گئی |
|
128 |
حضرت عبادہ ؓکا اس حدیث سے استدلال |
|
129 |
ان کے بارے میں غلط دعوی کہ وہ اسے منفرد کے حق میں سمجھتے ہیں |
|
129 |
لانفی جنس کی خبر |
|
130 |
پہلا اعتراض : فصاعدا کی بحث |
|
130 |
پہلا جواب : تفردات معمر ؒ کا حکم |
|
131 |
معمر ؒ کی روایت ا ہل بصرہ سے |
|
133 |
ابن عیینہ ؒ کی مطابعت |
|
134 |
اوزاعی ؒ اور عبد الرحمن ؒ کی متابعت |
|
135 |
متابعت صالح ؒ پر کلام |
|
136 |
دوسرا جواب |
|
136 |
تیسرا جواب |
|
136 |
دوسرا اعتراض اور اس کا جواب |
|
137 |
تیسر ا اعتراض اور اس کا جواب |
|
137 |
( مازاد ، ماتیسر) کی زیارت |
|
137 |
جعفر بن میمون ؒ |
|
137 |
دوسر ا جواب حضرت ابو ہریرہ ؓکا فتوی |
|
139 |
تنبیہ |
|
139 |
دیگر روایات |
|
140 |
جمہور کے نزدیک فاتحہ سے زائد قراءت فرض نہیں |
|
143 |
محدث مبارکپوری ؒ پر افترا |
|
143 |
حافظ ابن قیم ؒ کے نام سے غلط بات کا انتساب |
|
143 |
امام شوکانی ؒ کی بات |
|
144 |
امام شافعی ؒ کا موقف |
|
144 |
چوتھا اعتراض اور اس کا جواب |
|
146 |
رکوع کی رکعت |
|
146 |
حضرت ابو ہریرہ ؓکا اثر |
|
146 |
دوسرا اثر |
|
149 |
حضرت ابو سعید خدری ؓکا اثر |
|
150 |
ایک لطیف استدلال |
|
151 |
امام مجاہد ؒ کا اثر |
|
151 |
بعض دیگر تنقیحات |
|
152 |
مولانا لکھنوی ؒ کے ارشادات |
|
154 |
پانچویں اعتراض اور اس کا جواب |
|
155 |
راوی کا روایت پر عمل نہ کرنا ، ایک اصولی بحث |
|
158 |
صفد ر صاحب کی بے چینی اور تضاد بیانی |
|
159 |
چھٹا اعتراض اور اس کا جواب |
|
160 |
کیا حضرت عبادہ ؓجہر اً پڑھتے تھے |
|
161 |
جہرا ُ کا مفہوم |
|
161 |
امیر یمانی ؒ کے موقف کی وضاحت |
|
162 |
دوسر ا جواب |
|
162 |
ایک او راعتراض |
|
163 |
کیا ہشام بن عامر ؓبھی جہراٌ پڑھتے تھے |
|
163 |
دوسری حدیث خداج : |
|
165 |
مؤلف احسن الکلام کا اعتراض اوراس کا جواب |
|
165 |
علاء بن عبد الرحمن ؒ پر جرح کا جواب |
|
166 |
علاء منفرد نہیں |
|
167 |
امام ابن معین کی جرح کا جواب |
|
168 |
( لیس حدیثہ بحجۃ یا لیس بہ حجۃ) کی جرح |
|
168 |
ابن عبد البراورابن معین ؒ کی جرح پر انکار |
|
168 |
( لیس بالقوی ) کی جرح کا حکم |
|
169 |
منکر کا استعمال |
|
169 |
لیس بالمتین اور ابن عبد البر ؒ |
|
171 |
اس حدیث پر اعتراض محض تعصب پر مبنی ہے |
|
172 |
صفدر صاحب کی تضاد بیانی |
|
173 |
یہ حدیث وجوب فاتح کی دلیل ہے |
|
174 |
دوسرا اعتراض اور اسکا جواب ٍ |
|
176 |
خداج کو نقصان وصفی پر محمول کرنے کے لیے دلائل کی وضاحت |
|
176 |
پہلی حدیث |
|
176 |
عبد للہ نافع بن عمیاء مجہول ہے |
|
177 |
کیا امام ابو حاتم ؒ نے اسے مجہول کہا ہے ؟ |
|
177 |
ربیعہ بن حارث ؒ دو ہیں |
|
179 |
ابن حبان ؒ مجہول کو ثفہ کہنے میں متساہل ہیں |
|
179 |
وتر کی دو رکعتوں پر سلام |
|
181 |
یہ روایت حنفی مسلک کے بھی خلاف ہے |
|
181 |
دوسر ی حدیث |
|
182 |
تیسر ی حدیث |
|
182 |
تنبیہ |
|
184 |
شریعت نے ناقص نماز پڑھنے کی اجازت نہیں دی |
|
184 |
تیسر ا اعتراض اوراس کا جواب |
|
184 |
قراءت فی النفس کے معنی |
|
185 |
تنبیہ : غیر تمام کا مفہوم |
|
189 |
احادیث خداج : |
|
190 |
تیسر ی حدیث |
|
190 |
ابن لہیعہ ؒ پر اعترا ض کا جواب |
|
190 |
ابن لہیعہ ؒ تصویر کا دوسرا رخ |
|
192 |
چوتھی حدیث |
|
195 |
محمد بن حمیر |
|
195 |
صفدر صاحب کی بےخبری |
|
195 |
عبداللہ العمری |
|
196 |
اسماعیل بن عیاش ؒ |
|
197 |
تضاد بیانی |
|
198 |
پانچویں حدیث |
|
199 |
صفد ر صاحب کی عجیب ہوشیاری |
|
200 |
منکر کا استعمال |
|
200 |
صفدر صاحب کی کج روی |
|
200 |
عبد اللہ بن عمرو ؓکا عمل |
|
202 |
مؤلف احسن الکلام کی بد حواسی |
|
203 |
چھٹی حدیث |
|
204 |
ام القرآن عوض من غیرھا |
|
204 |
التلخیص اور الفتح میں حافظ کا سکوت حنفی علماء کے ہاں |
|
205 |
صفد ر صاحب کی صریح غلطی |
|
205 |
تائید میں پہلی غلطی |
|
207 |
تائید میں دوسری غلطی |
|
208 |
صرف فاتحہ پر اکتفا |
|
208 |
تیسر ی روایت |
|
209 |
ان لم یزد علی ام القرآن اجزأت عنہ |
|
210 |
چوتھی روایت |
|
211 |
فرشتے بھی صرف فاتحہ پڑھتے ہیں |
|
212 |
ساتویں حدیث |
|
213 |
اس حدیث کو حسن کہنے والے |
|
215 |
پہلا اعتراض :ابن اسحاق ؒ پر جرح |
|
216 |
صفد رصاحب کی شاطرانہ چالیں |
|
216 |
ابن اسحاق اور جمہور ائمہ حدیث |
|
218 |
جرح کے اقوال کا جائزہ |
|
218 |
امام نسائی کی جرح |
|
218 |
لیس بالقوی کی جرح |
|
218 |
امام ابوحاتم ؒ کی جرح |
|
218 |
امام ابو حاتم ؒ کا ( لا یحتج بہ ) کہنا |
|
219 |
مولانا صفدر صاحب کی چالاکی |
|
221 |
محدث ابن نمیر ؒ کی جرح |
|
222 |
امام دار قطنی ؒ کی جرح |
|
222 |
امام ہشام ؒ کی جرح |
|
223 |
معاصر کی جرح |
|
224 |
کذ ب کا اطلاق خطا پر |
|
229 |
امام جریر بن عبد الحمید کی جر ح |
|
230 |
امام ابو زرعہ ؒ کی جرح |
|
231 |
محدثین کے نام جرح کا جواب |
|
231 |
ابن اسحاق کے تفرد کا حکم |
|
231 |
امام احمد ؒ کی جرح |
|
232 |
امام یحیی بن معین ؒ کی جرح |
|
233 |
جر ح میں ایک امام کے مختلف اقوال |
|
233 |
امام علی بن المدینی ؒ کی جرح |
|
234 |
امام ترمذی ؒ اور ابن اسحاق ؒ |
|
235 |
امام نووی ؒ کی جرح |
|
236 |
علامہ ذہبی ؒ کی جرح |
|
237 |
حافظ ابن قیم ؒ ، علامہ منذری ؒ اور حافظ سخاوی ؒ کی جرح |
|
237 |
علامہ شوکانی ؒ کی جرح |
|
238 |
نواب صاحب کی رائے |
|
239 |
حضرت شیخ الہند کے تبصرہ پر تبصرہ |
|
240 |
ایضا ح الادلہ اور قرآن پاک کی ایک آیت |
|
241 |
مولانا عامر عثمانی کا اس پر تبصرہ |
|
241 |
ان کے بے اصل روایت سے استدلال |
|
241 |
حافظ ابن حجر ؒ کے سلسلےمیں اصاغر احناف کی بے انصافی |
|
242 |
انصاف شرط ہے |
|
243 |
خطیب بغدادی کا حوالہ |
|
243 |
علامہ ابن جوزی ؒ کا کلام |
|
244 |
انہوں نے ابن اسحاق ؒ کو ثفہ کہا ہے |
|
244 |
امام بیہقی ؒ کی جرح |
|
246 |
علامہ ذہبی ؒ کا قول |
|
247 |
اہل کتاب سے روایت لینا |
|
248 |
کیا ابن اسحاق ؒ پر جرح مفسر ہے ؟ |
|
249 |
ابن اسحاق ؒ کی توثیق |
|
250 |
امام بخاری ؒ |
|
250 |
معاصر کی جرح |
|
251 |
امام ابن عیینہ ؒ |
|
251 |
امام زہری ؒ کا ارشاد |
|
252 |
امام عبد اللہ بن مبارک ؒ کا فیصلہ |
|
252 |
اما م شعبہ ؒ کا قول |
|
252 |
جابر جعفی کی حیثیت |
|
253 |
|