زیر تبصرہ کتاب دراصل شیخ محمد عوامہ کی تصنیف "اثر الحدیث الشریف فی اختلاف الفقہاء" ، جس کا خلاصہ دیوبندی آرگن ماہنامہ بینات میں شائع ہوا ، کے جواب میں تحریر کی گئی ہے۔ شیخ عوامہ نے اپنی کتاب میں ائمہ فقہاء کےاختلافات کے حقیقی عوامل بیان کرنے کے بجائے درحقیقت محدثین کرام رحمہم اللہ کے اس عام تاثر کو زائل کرنے کی کوشش کی گئی ہے کہ حضرت امام ابو حنیفہ ؒ میں حفظ و ضبط کی کمی تھی اور وہ دوسرے ائمہ حدیث کی نسبت حدیث کا کم علم رکھتے تھے۔ اس ضمن میں انہوں نے ائمہ حدیث کے بارے میں اپنے روایتی عناد کا مظاہرہ بھی کیا ۔ ان کی انہی بے اصولیوں کا جائزہ اس کتاب میں لیا گیا ہے ۔ جب قرآن ایک، نبی ایک، قبلہ ایک، دین ایک ۔۔ پھر امت میں اتنے اختلافات کیوں؟ اس سوال کا جواب جاننے کے متمنی ہیں تو اس کتاب کا مطالعہ یقیناً بصیرت مہیا کرے گا۔ چونکہ یہ ایک دقیق علمی موضوع ہے۔ اس لئے عام حضرات کیلئے یہ کتاب تفہیم کے لحاظ سے کچھ مشکل ہو سکتی ہے۔ موضوع کی اہمیت کے پیش نظر ہم اپنے قارئین سے درخواست کریں گے کہ وہ پھر بھی اس کتاب کا مطالعہ ضرور کریں۔
عناوین |
صفحہ نمبر |
|
پیش لفظ |
6 |
|
اسباب اختلاف الفقہاء کی چند اہم تصانیف |
10 |
|
ائمہ کرام کے اختلاف کا دائر ہ |
11 |
|
اختلاف اسی حصہ میں نہیں جو خبر واحد سے ماخوذ ہو |
12 |
|
متواتر حدیث سے متعلقہ مسائل میں اختلاف کی چند مثالیں |
13 |
|
اختلافی مسائل کی نوعیت |
18 |
|
مقلدین کی تنگ نظری , چند مثالیں |
18 |
|
اختلافی مسائل کی کی دوسری قسم |
23 |
|
کیا امت میں اختلاف توسع پر مبنی ہے ؟ |
24 |
|
حق ایک ہے اس میں تعداد نہیں |
24 |
|
کیا فروعی اختلاف رحمت ہے ؟ |
29 |
|
ملک میں ایک فقہ کا رواج مطلوب شرعی نہیں |
33 |
|
ائمہ کے اختلافات اور فرقہ بندی |
35 |
|
کیا ائمہ کا اختلاف شرائع متعددہ کی مانند ہے ؟ |
40 |
|
فقہی اختلاف میں انتہاء پسندی |
36 |
|
ایک دوسرے کے پیپھے نماز پڑہنے کی ممانعت |
36 |
|
مقلدین کی باہمی لڑائی اور محاذ آرائی |
43 |
|
فقہی اختلافات کے چند اسباب |
50 |
|
پہلا سبب |
50 |
|
صحت حدیث کی شروط میں اتصال سند کا اختلاف |
51 |
|
ائمہ اربعہ اور حدیث مرسل |
51 |
|
کیا مرسل , مسند سے قوی ہے ؟ |
53 |
|
عدالت راوی کے بارے میں اختلاف |
55 |
|
ضبط راوی میں اختلاف |
57 |
|
کیا امام ابو حنیفہ کے نزدیک حفظ حدیث بیان حدیث تک ضروی ہے |
58 |
|
کیا امام صاحب اس شرط پر قائم رہ سکے |
58 |
|
وہ احادیث جن کے بیان میں امام صاحب سے بھول ہوئی |
59 |
|
حنفی اصو ل |
60 |
|
ضیعف حدیث کا حکم |
65 |
|
کیا ضعیف حدیث بھی ائمہ کے مابین اختلاف کا سبب ہے ؟ |
67 |
|
سلسلتہ الاحادیث الصحیحتہ والضیفتہ پر ناگواری کی اصل وجہ |
67 |
|
اختلاف کا دوسرا سبب فہم حدیث میں اختلاف |
68 |
|
امام ابو حنفیہ کے تفقہ پر بیان کردہ احکایات پر تبصرہ |
70 |
|
جامع المسانید کی موضوع روایت |
72 |
|
امام ابو حنفیہ , امام اوزاعی , اور امام ابن مبارک |
79 |
|
عیسی بن ابان اور امام محمد کی گفتگو |
81 |
|
اختلاف فہم کا دوسرا سبب |
84 |
|
حدیث المتبایعان بالخیار امام ابو حنیفہ اور حنفی مذہب |
85 |
|
اختلاف کا تیسرا سبب , متعارض احادیث |
85 |
|
متعارض روایات کے بارے میں احناف کے طرز عمل |
91 |
|
علام کاشمیری کا تبصرہ |
92 |
|
محدثین کا نقط نظر |
92 |
|
ارجحیت صحیحین |
94 |
|
کیا علام حازمی ارجحیت صحیحین کے قائل نہیں |
95 |
|
کیا اسی اصول پر ہی راجح مرجوح کا فصیلہ ہوتا ہے ؟ |
95 |
|
محدثین کی نیتوں پر حملہ |
98 |
|
حدیث کے صحت و ضعف میں ان کے فقہی اثرات کا بے بنیاد دعوی |
99 |
|
اس دعوی کی حقیقت |
100 |
|
امام ابو حنیفہ کا اصول ترجیح |
101 |
|
خلفاء راشدین سے اختلاف کے چند نمونے |
104 |
|
اختلاف کا چوتھا سبب , حدیث کا علم نہ ہونا |
107 |
|
کسی امام کو حدیث کا علم نہ ہونا اس میں اس کی توہین نہیں |
111 |
|
امام ابو حنفیہ کثیر الحدیث تھے ؟ |
112 |
|
غزالی , امام الحرمین , صاحب ہدایہ , اور علم حدیث |
113 |
|
الولد للفراش"الحدیث "کیا امام ابو حنیفہ کی مسند میں ہے ؟ |
116 |
|
جامع المسانید میں یہ موضوع سند سے ہے |
117 |
|
جامع المسانید کی ایک اور موضوع روایت |
117 |
|
کسی امام کی تصانیف نہ ہوں تو کیا کہا جائے گا ؟ |
118 |
|
چوتھے سبب کو موخر ذکر کرنے کا ایک اور سبب |
120 |
|
مقلدین کا عجیب حال |
121 |
|
پریشان خیالی |
122 |
|
کیا امام احمد اس حدیث سے واقف نہیں تھے ؟ |
122 |
|
قبر پر قرآن خوانی |
123 |