علوم القرآن سے مراد وہ تمام علوم وفنون ہیں جو قرآن فہمی میں مدد دیتے ہیں او رجن کے ذریعے قرآن کو سمجھنا آسان ہوجاتا ہے ۔ ان علوم میں وحی کی کیفیت ،نزولِ قرآن کی ابتدا اور تکمیل ، جمع قرآن،تاریخ تدوین قرآن، شانِ نزول ،مکی ومدنی سورتوں کی پہچان ،ناسخ ومنسوخ ، علم قراءات ،محکم ومتشابہ آیات وغیرہ ،آعجاز القرآن ، علم تفسیر ،اور اصول تفسیر سب شامل ہیں ۔علومِ القرآن کے مباحث کی ابتداء عہد نبوی اور دورِ صحابہ کرام سے ہو چکی تھی تاہم دوسرے اسلامی علوم کی طرح اس موضوع پربھی مدون کتب لکھنے کا رواج بہت بعد میں ہوا۔ قرآن کریم کو سمجھنے اور سمجھانے کے بنیادی اصول اور ضابطے یہی ہیں کہ قرآن کریم کو قرآنی اور نبوی علوم کی روشنی میں ہی سمجھا جائے۔علوم قرآن کو اکثر جامعات و مدارس میں بطور مادہ پڑھا پڑھایا جاتا ہے اوراس کے متعلق عربی اردو زبان میں بیسیوں کتب موجود ہیں ۔ زیر نظر کتاب ’’علوم القرآن :فنی فکری اور تاریخی مطالعہ ‘‘ پروفیسرڈاکٹر عبد الرؤف ظفر﷾ (سابق چیئرمین شعبہ علوم اسلامیہ سرگودہا یونیورسٹی وجامعہ اسلامیہ بہاولپور) کی تالیف ہے ۔موصوف نے علوم القرآن کے موضوع پر کتب سے بھر پور استفادہ کرکے اسے مرتب کیا ہے اور قرآن مجید کے متعلق عام معلومات کا احاطہ کرنے کی کوشش کی ہے ۔یہ کتاب کل سات ابواب پر مشتمل ہے ۔باب اول ’وحی ا ور متعلقات وحی‘ کے نام سے ہے جو کہ تین فصلوں پر مشتمل ہے ۔باب دوم ’تدوین علو م القرآن‘ کے نام ہےاس میں کل دو فصلیں ہیں ۔باب سوم’ قرآن۔ تعارف ومباحث‘‘ کےعنوان سے ہے جوکہ تین فصلوں پر مشتمل ہے ۔باب چہارم’مبادیات قرآن کےنام سے ہے اس میں چار فصلیں ہیں ۔باب پنجم ’مبادیات علم تفسیر‘ کے عنوان سے ہےاس میں کل چھ فصلیں ہیں ۔باب ششم’ تفاسیر ومفسرین کا تعارف‘ کےنام سے ہے۔باب ہفتم’مستشرقین اور مطالعہ قرآن‘ کے عنوان سے ہے ۔ علوم القرآن کے موضوع پر تقریبا700 صفحات پر مشتمل یہ ایک ضخیم کتا ب ہے اور مرجع کی حیثیت رکھتی ہے۔اللہ تعالیٰ خدمت قرآن کے سلسلے میں ڈاکٹر صاحب کی اس عظیم کاوش کو قبول فرمائے اورانہیں صحت وعافیت والی زندگی دے ۔آمین)(م۔ا)
عناوین |
صفحہ نمبر |
پیش لفظ |
23 |
باب اول : وحی اورمتعلقات وحی |
31 |
فصل اول : معنی ومفہوم ، ضرورت واہمیت اور ( متلو اورغیر متلو) اقسام |
31 |
وحی کی لغوی تعریف |
31 |
وحی کی اصطلاحی تعریف |
31 |
لفظ وحی کا مختلف معانی میں استعمال |
33 |
وحی کی اقسام |
35 |
وحی کی معروف اقسام |
36 |
وحی جبلی؍طیعی یا فطرتی الہام |
37 |
وحی جزئی |
37 |
وحی شرعی |
37 |
نزول وحی کے بعد آپﷺکی کیفیت |
37 |
وحی کی ضرورت واہمیت ( مختلف سکالز کے نزدیک) |
38 |
وحی اورکشف والہام |
55 |
کشف کی اقسام |
56 |
الہام |
57 |
حوالہ جات |
58 |
فصل دوم:نزول وحی کے طریقے |
60 |
(1)صلصلۃ الجرس |
60 |
(2)تمثیل ملک |
62 |
(3)فرشتہ کا اصلی شکل میں آنا |
63 |
(4)رؤیائے صادقہ |
63 |
(5)کلام الہٰی |
63 |
(6)نفث فی الروع |
64 |
حاصل بحث |
64 |
حوالہ جات |
66 |
فصل دوم: وحی پرشبہات واعتراضات و جوابات |
67 |
نزول وحی کے بارےمیں اعتراضات |
67 |
وحی کی حقیقت |
72 |
وحی کےسچ ہونے کے دلائل |
73 |
حوالہ جات |
76 |
باب دوم: تدوین علوم القرآن |
77 |
فصل اول: علوم القرآن و تدوین علوم القرآن کا تعارف |
77 |
علوم القرآن کامفہوم |
77 |
علوم القرآن کےاہم عنوانات |
77 |
فوائد علوم القرآن |
78 |
تدوین علوم القرآن کا مفہوم اورمختصر تاریخ |
79 |
تدوین سے قبل کا عہد |
79 |
تدوین: عہد اور اس کا آغاز |
80 |
دوسری صدی ہجری اورعلوم القرآن کے مباحث کا آغاز |
82 |
تیسری صدی ہجری کی مشہور کتب علوم القرآن |
83 |
چوتھی صدی ہجری کی مشہور کتب علوم القرآن |
84 |
پانچویں صدی ہجری کی مشہور کتب علوم القرآن |
85 |
چھٹی صدی ہجری کی مشہور کتب علوم القرآن |
86 |
ساتویں صدی ہجری کی مشہور کتب علوم القرآن |
87 |
آٹھویں صدی ہجری کی مشہور کتب علوم القرآن |
88 |
نویں صدی ہجری کی مشہور کتب علوم القرآن |
89 |
دسویں صدی ہجری کی مشہور کتب علوم القرآن |
90 |
گیارہویں صدی ہجری کی مشہور کتب علوم القرآن |
90 |
بارہویں صدی ہجری کی مشہور کتب علوم القرآن |
90 |
تیرہویں صدی ہجری کی مشہور کتب علوم القرآن |
91 |
چودھویں صدی ہجری کی مشہور کتب علوم القرآن |
91 |
پندرہویں صدی ہجری کی مشہور کتب علوم القرآن |
93 |
حوالہ جات |
96 |
فصل دوم : برصغیر میں علوم القرآن |
97 |
الفوز الکبیر اورمضامین قرآن |
97 |
اردو میں علوم القرآن پر لکھی گئی کتب کااجمالی تعارف |
102 |
علوم القرآن از مولانا محمد تقی عثمانی |
102 |
مطالعہ قرآن از مولانا محمد حنیف ندوی |
102 |
معارف القرآن از قاضی محمد زاہد الحسینی |
103 |
علوم القرآن از ڈاکٹر محمد میاں صدیقی |
103 |
علوم القرآن از علامہ شمس الحق افغانی |
103 |
علوم القرآن از مولانا گوہر رحمٰن |
104 |
علوم القرآن از مولانا منظور احمد شاہ |
105 |
اصول تفسیر سوالاً جواباً ازمولانا ابونعمان بشیراحمد |
106 |
قرآن فہمی کے بنیادی اصول ازحافظ حسن مدنی |
106 |
محاضرات قرآنی از ڈاکٹر محمود احمد غازی |
107 |
تفسیری قرآن کا مفہوم آداب اور تقاضے از ڈاکٹر عبد الرؤف ظفر |
108 |
علم تفسیرعہد بہ عہد از ڈاکٹر محمدسعد صدیقی |
109 |
برصغیر میں مطالعہ قرآن از محمد رضی الاسلام ندوی |
110 |
تاریخ مفسرین ومحدثین ازافادات : مولانا قاضی زاہدالحسینی |
111 |
مستشرقین اورانگریزی تراجم قرآن، مرتبہ پروفیسر اختر واسع |
112 |
مقدمہ فی اصول تفسیر از ابن تیمیہ |
113 |
تحریر فی اصول التفسیر ازسرسیداحمدخان |
113 |
اصول تفسیر وتاریخ ، ڈاکٹر افتخار احمد |
113 |
حوالہ جات |
115 |
باب سوم : قرآن: تعارف ومباحث |
117 |
فصل اول: تعارف قرآن |
117 |
لفظ قرآن مجید کی لغوی تعریف |
117 |
لفظ قرآن مجید کی اصطلاحی تعریف |
119 |
قرآن مجید کے نام |
119 |
حروف مقطعات |
119 |
لفظ سورت کی وجہ تسمیہ اور تعریف |
121 |
آیت کےلغوی اور اصطلاحی معنی |
122 |
آیات کی تعداد |
123 |
رکوعات |
123 |
تحریر قرآن کے لیے مستعمل اشیاء |
125 |
تسہیل تلاوت کے اقدامات |
126 |
نقطے |
126 |
حرکات |
127 |
احزاب یا منزلیں |
127 |
اجزاء یا پارے |
128 |
اخماس اور اعشار |
128 |
رموز اوقاف |
129 |
قرآن کریم کی طباعت |
130 |
علم مصاحف مبارکہ |
131 |
قراءت اور ان کی تدوین |
131 |
رسم عثمانی کا تعارف |
136 |
حوالہ جات |
143 |
فصل دوم: مباحث قرآنی (1) |
147 |
حفاظت و تدوین قرآن |
147 |
حفاظت و تدوین قرآن عہد نبویﷺمیں |
147 |
کاتبین وحی کے نام |
150 |
تدوین قرآن عہد صدیقی میں |
153 |
تدوین قرآن عہد عثمانی میں |
159 |
اعجاز قرآن |
167 |
اعجاز کا لغوی مفہوم |
167 |
اعجاز کا اصطلاحی مفہوم |
167 |
قرآنی اصطلاح میں اعجاز کا مفہوم |
169 |
معجزہ ، جادو اور کرامت |
172 |
معجزہ اورجادو میں فرق |
173 |
معجزہ اور کرامت میں فرق |
173 |
استدراج |
173 |
نبوت کی علامات |
174 |
معجزہ کی ضرورت و اہمیت |
175 |
وجوہ اعجاز قرآن ( تاریخی جائزہ ) |
177 |
دلائل اعجاز |
182 |
تاریخ اعجاز القرآن |
190 |
نزول قرآن |
200 |
نزول کامفہوم |
200 |
تاریخ نزول قرآن |
201 |
پہلا نزول |
202 |
دوسرا نزول |
202 |
سب سے پہلے نازل ہونےوالی آیات |
203 |
سب سے آخر میں نازل ہونے والی آیات |
204 |
مکی اور مدنی آیات |
208 |
مکی سورتوں کےمضامین اور بنیادی خصائص |
201 |
مدنی سورتوں کےبنیادی مضامین اوراہم خصائص |
201 |
مکی ومدنی آیتوں کی خصوصیات |
211 |
نزول کا وقت اور مقام |
213 |
قرآن کریم کاتدریجی نزول |
214 |
ترتیب نزول اورموجودہ ترتیب |
216 |
اسباب نزول |
217 |
اسباب نزول اور شاہ ولی اللہ |
222 |
سبب نزول اور احکام کا عموم وخصوص |
224 |
سبب نزول اور اختلاف روایات |
226 |
تکرار نزول اور اس کی حقیقت |
231 |
اختلاف قراءت وسبعہ احرف |
233 |
سبع قراءت |
233 |
قراء صحابہ کرام |
234 |
سبعہ احرف |
235 |
سات احرف کی حکمت |
236 |
حوالہ جات |
239 |
فصل سوم : مباحث قرآنی (2) |
247 |
ناسخ و منسوخ کامفہوم |
247 |
نسخ کا مفہوم باعتبار قراءت |
249 |
نسخ کی پہچان اور اہمیت |
249 |
ناسخ اور منسوخ کی پہچان کے ذرائع |
250 |
نسخ کے مختلف انداز |
253 |
مقامات نسخ |
255 |
نسخ اوربدا میں فرق |
257 |
نسخ کی شرائط |
258 |
حکمت نسخ |
260 |
آیات منسوخہ کی تعداد |
261 |
نسخ کی اقسام |
264 |
مضامین قرآن |
268 |
عقائد ( ایجابی پہلو) |
268 |
عقائد (سلبی پہلو) |
269 |
احکام |
274 |
شان نزول |
275 |
قصص |
276 |
امثال |
279 |
اقسام القرآن |
280 |
حوالہ جات |
283 |
باب چہارم :مبادیات ترجمہ قرآن |
285 |
فصل اول: تعارف ترجمہ وارتقاء |
285 |
ترجمہ کا مفہوم واقسام |
285 |
قرآن کا لفظی ترجمہ |
290 |
قرآن کاتفسیری ترجمہ |
292 |
تفسیر اور تفسیر ترجمہ کے مابین فرق |
294 |
تفسیری ترجمہ کی شرائط |
294 |
ترجمہ و تفسیر میں فرق |
295 |
ترجمہ قرآن کی شرعی حیثیت |
296 |
حوالہ جات |
298 |
فصل دوم: اردو تراجم قرآن کا آغاز |
299 |
ابتدائی اردوتراجم قرآن |
299 |
برصغیر میں اہم ترجمہ نگاری |
300 |
فتح الرحمٰن کی تدوین |
300 |
اردو کے ترادم کا سنہری دور |
301 |
حوالہ جات |
314 |
فصل سوم : قرآن مجید کے اردو تراجم کے چند نمونے |
317 |
فصل چہارم : مستشرقین اور مختلف مکاتیب فکر کے قرآنی تراجم |
321 |
مستشرقین (Orientalist) کے قرآنی تراجم |
321 |
مسلم قرآنی تراجم |
325 |
غیر مسلم قادیانی تراجم |
331 |
نو مسلم قرآنی تراجم |
333 |
اہل تشیع کے قرآنی تراجم |
334 |
حوالہ جات |
335 |
برصغیر کے مسیحی اردو تراجمہ قرآن ( تعارفی جائزہ ) |
336 |
حوالہ جات |
343 |
باب پنجم ، مبادیات علم تفسیر |
347 |
فصل اول : ضرورت تفسیر |
347 |
قرآن مجید اور جدید علوم |
356 |
قرآن مجید کےوضاحت طلب مقامات |
357 |
غریب القرآن |
358 |
تفسیر قرآن میں احتیاط |
359 |
حوالہ جات |
361 |
فصل دوم: تفسیر اور تاویل کا مفہوم |
364 |
تفسیر کے لغوی معنی |
364 |
تفسیر کا اصطلاحی مفہوم |
367 |
تفسیر کے لفظ کا قرآن مجید میں استعمال |
369 |
تفسیر کےلفظ کا حدیث میں استعمال |
370 |
تاویل کا لغوی مفہوم |
371 |
تاویل کااصطلاحی مفہوم |
372 |
حوالہ جات |
377 |
فصل سوم : مفسر قرآن کے لیے ضروری علوم |
379 |
تفسیر القرآن بالقرآن |
379 |
حدیث رسول ﷺ |
380 |
اقوال صحابہ |
382 |
کلام عرب |
383 |
مکی اور مدنی کی معرفت |
384 |
اسباب نزول |
385 |
علم الناسخ و المنسوخ |
387 |
علم التاریخ |
389 |
علم تجوید و قراءت |
390 |
علم المحکم والمتشابہ |
392 |
علم لغت |
394 |
علم نحو |
394 |
علم صرف |
395 |
علم الاشتقاق |
395 |
علم بلاغت |
396 |
علم اصول فقہ |
396 |
حوالہ جات |
398 |
فصل چہارم :مفسر قرآن کے آداب و شرائط |
401 |
صحت الاعتقاد |
401 |
حسن نیت |
401 |
نفسانی خواہشات سے پرہیز |
402 |
حسن خلق |
402 |
عملی نمونہ |
404 |
عزت نفس |
404 |
اظہار حق |
406 |
احترام علماء |
406 |
تفکر و تدبر |
407 |
اندازبیاں |
407 |
حوالہ جات |
408 |
فصل پنجم :تفسیر قرآن کی اقسام |
409 |
1۔ تفسیر بالماثور |
409 |
2۔ تفسیر بالرائے |
422 |
حوالہ جات |
433 |
فصل ششم :ابتدائی مکاتب تفسیر اور مشہور مفسرین کرام |
441 |
مکہ کا تفسیری مکتب |
441 |
سعید بن جبیر |
441 |
مجاہد |
443 |
عکرمہ |
444 |
طاؤس بن کیسان یمانی |
446 |
عطاء بن ابی رباح |
447 |
مدینہ کا مدرسہ تفسیر |
448 |
ابوالعالیہ |
449 |
زید بن اسلم |
450 |
عراق کامکتب تفسیر |
451 |
مسروق |
452 |
اسود بن یزید |
452 |
عامر شعبی |
453 |
حسن بصری |
454 |
قتادہ |
455 |
حوالہ جات |
457 |
باب ششم: تفاسیر و مفسرین کا تعارف |
459 |
فصل اول: مشہور عربی تفاسیر ومفسرین کا تعارف |
459 |
تدبر اورتفکر کے ذریعے تفسیر کرنےوالے مفسرین اوران کی تفسیریں |
477 |
آیات الاحکام کی تفسیریں |
500 |
حوالہ جات |
512 |
فصل دوم: اردوزبان میں قرآن مجید کی تفسیریں |
515 |
معروف مفسرین قرآن کے نام |
553 |
حوالہ جات |
553 |
فصل سوم : برصغیر ہندو پاکستان مین تفسیر کا ارتقاء |
555 |
سید محمد حسن گیسودراز |
555 |
حاجی عبد الوہاب بخاری |
556 |
1000ھ سے1130 ھ تک کی عربی تفاسیر کے مفسرین |
556 |
1140ھ تا 1356ھ میں عربی تفاسیر کے مفسرین |
557 |
برصغیر ہندو پاکستان میں اردو تفاسیر |
558 |
باب ہفتم : مستشرقین اورمطالعہ قرآن |
563 |
فصل اول : قرآن مجید پر مستشرقین کے اعتراضات و جوابات |
563 |
قرآن کریم کے کتاب اللہ ہونے پر اعتراض اور اس کاجواب |
564 |
حفاظت قرآن کریم پر اعتراض اورجواب |
570 |
کتابت قرآن کریم پر اعتراض اورجواب |
573 |
قرآن کریم میں جدت کا فقدان اور جواب |
576 |
قرآن اورالکتاب دوعلیحدہ چیزیں اور جواب |
584 |
قرآن کریم کی عربیت پر اعتراض اور جواب |
589 |
قرآن قصص اورتاریخی واقعات پر اعتراض اور جواب |
589 |
حوالہ جات |
591 |
فصل دوم: علوم القرآن پر مستشرقین کے اعتراضات کا علمی وتنقیدی جائزہ (1) |
593 |
جمع قرآن کریم پر اعتراضات اوران کے جوابات |
594 |
معوذتین کی قرآنیت پر اعتراضات اوراس کے جوابات |
612 |
حوالہ جات |
617 |
علوم القرآن پرمستشرقین کے اعتراضات کا علمی وتنقیدی جائزہ (2) |
619 |
اعجاز قرآن کریم پر اعتراضات اور جوابات |
619 |
حوالہ جات |
626 |
فصل سوم : مستشرقین کاتصور نسخ |
627 |
نسخ کا مفہوم |
627 |
کیا قرآن کے احکامات عارضی ہیں ؟ |
633 |
احکامات میں تعارض |
636 |
قرآن اورمصحف میں فرق |
643 |
حوالہ جات |
651 |
فصل چہارم : قرآنیات پر مستشرقین کی مؤلفات کا مختصر تعارف |
654 |
پادری مستشرقین |
454 |
جرمن مستشرقین |
655 |
اٹالوی مستشرقین |
659 |
فرانسیسی مستشرقین |
661 |
برطانوی انگریز مستشرقین |
664 |
امریکی مستشرقین |
666 |
روسی مستشرقین |
667 |
پولینڈی مستشرقین |
669 |
سویڈش مستشرقین |
670 |
پرتگالی مستشرقین |
671 |
ہالینڈی مستشرقین |
372 |
لاطینی مستشرقین |
673 |
کچھ دوسرے مستشرقین |
684 |
عہد حاضر کے مستشرقین |
675 |
حوالہ جات |
677 |
منتخب مصادر ومراجع |
679 |