وہ علم جس میں احکام کے مصادر ،ان کے دلائل کے ، استدلال کے مراتب اور استدلال کی شرائط سےبحث کی جائے اوراستنباط کے طریقوں کووضع کر کے معین قواعد کا استخراج کیا جائے کہ جن قواعد کی پابندی کرتے ہوئے مجتہد تفصیلی دلائل سے احکام معلوم کرے ، اس علم کا نام اصول فقہ ہے ۔ علم اصول فقہ ، وحی الٰہی اور عقل انسانی دونوں کے تقاضوں سے ہم آہنگ ہے۔ جس طرح کسی بھی زبان کو جاننے کےلیے اس زبان کے قواعد واصول کو سمجھنا ضروری ہے اسی طر ح فقہ میں مہارت حاصل کرنےکے لیے اصول فقہ میں دسترس اور اس پر عبور حاصل کرناضروری ہے اس علم کی اہمیت کے پیش نظر ائمہ فقہاء و محدثین نے اس موضوع پر کئی کتب تصنیف کی ہیں۔ زیر نظر کتاب’’علم اصول فقہ ایک تعارف‘‘ڈاکٹر عرفان خالد ڈھلوں(چئیرمین شعبہ علوم اسلامیہ یو ای ٹی ،لاہور ) کی تین جلدوں پر مشتمل تصنیف ہے ۔فاضل مصنف نے یہ کتاب اسلامی قانون میں دلچسپی رکھنے والے اصحاب کے لیے مرتب کی ہے ۔اس کتاب میں اصول فقہ کی تاریخ،مصادر فقہ، قواعدکلیہ، اور فقہ اسلامی کے اصولِ تعبیر وتشریح جیسے موضوعات کا تفصیلی تعارف پیش کیا گیا ہے۔نیز اس کتاب میں اصولِ فقہ اسلامی کا ایک بھر پور اورجامع تعارف پیش کیا گیا ہے۔(آمین)(م۔ا)
عناوین |
صفحہ نمبر |
باب ہفتم:فقہ اسلامی میں اجتہاد |
1 |
فصل اول:اسلام کانظریہ اجتہاد |
3 |
اجتہادکی لغوی تعریف |
3 |
اصطلاحی تعریف |
3 |
اجتہادکی اہمیت وضرورت |
6 |
اجتہادکی ضرورت کی صورتیں |
8 |
حکم شرعی کی دریافت |
8 |
حکم کےموقع ومحل کاتعین |
9 |
دشواری اورمشقت دورکرنا |
11 |
اجتہادکی مشروعیت |
12 |
قرآن مجید |
12 |
سنت |
14 |
تعامل صحابہ رضی اللہ عنہم |
20 |
اجماع امت |
21 |
اجتہاد کاحکم |
22 |
شرائط اجتہاد |
22 |
کیایہ شرائط اجتہادکی راہ میں رکاوٹ ہیں؟ |
31 |
کیاکوئی زمانہ مجتہد مطلق سےخالی ہوسکتاہے؟ |
36 |
اجتہادکادائرہ کار |
37 |
اجتہادکےمآخذ وذرائع |
39 |
اجتہادکی اقسام |
42 |
توضیحی اجتہاد |
42 |
استنباطی اجتہاد |
46 |
استصلاحی اجتہاد |
47 |
مزید اقسام |
50 |
جہدوکوشش صرف کرنےکےاعتبارسے |
50 |
مجتہدکےاعتبارسے |
50 |
موقع ومحل کےاعتبارسے |
50 |
حکم تکلیفی کےاعتبارسے |
50 |
مجتہدین کی اقسام |
51 |
مجتہدفی الشرع |
52 |
مجتہدفی المذہب |
52 |
مجتہد فی المسائل |
53 |
مجتہدمقیّد |
53 |
اصحاب ترجیح |
53 |
اصحاب تمیز |
53 |
مقلدین محض |
54 |
کیاہرمجتہدمصیب ہے؟ |
55 |
اجتہادمیں غلطی |
57 |
فصل دوم:مناہج واسالیب اجتہاد |
63 |
تمہید |
63 |
اجتہادکامفہوم |
65 |
تصوراجتہادکاآغاز |
67 |
اجتہادکاثبوت |
67 |
قیاس:اجتہادکاایک اہم منہج |
73 |
قیاس اورشرح صدر |
76 |
صحابہ کرام رضی اللہ عنہم اورقیاس کےنظائر |
81 |
استحسان |
88 |
استحسان کامفہوم |
89 |
مصالح مرسلہ یااستصلاح |
94 |
شریعت میں مصالح کااعتبار |
94 |
مقاصد شریعت |
96 |
ضروریات،حاجیات،تحسینیات |
96۔97 |
استدلال |
98 |
طرق استدلال |
98 |
وہ حکموں کےمابین تلازم |
98 |
استقراء |
99 |
ذرائع |
100 |
اعلی مقاصد کےحصول کےلیے فتح الذرائع |
100 |
سدالذرائع کی مثالیں |
102 |
اعتبارعرف ورواج |
103 |
اعتبارعرف کی شرائط |
104 |
اجماع |
114 |
اجماع اوراجتہاد |
114 |
اجماع کی سند قرآن کریم سے |
115 |
دورجدید میں اسالیب اجتہادکی افادیت |
118 |
فصل سوم:تقنین(اسلامی احکام کی ضابطہ بندی) |
123 |
تقنین کامفہوم |
123 |
تاریخ تفنین |
127 |
صحابہ رضی اللہ عنہم وتابعین کےعہد میں تقنین |
127 |
عہد تبع تابعین میں تقنین |
128 |
خلیفہ ہارون رحمہ اللہ کاالموطا کےنفاذ کاارادہ |
131 |
امام مالک رحمہ اللہ کاجواب |
131 |
اورنگ زیب عالمگیر رحمہ اللہ اورفتاوی عالمگیری |
142 |
دنیائے اسلام سے مغربی روابط اورتقنین |
145 |
انشورنس اورسوکرہ کی تقنین |
146 |
سلطنت عثمانیہ میں تقنین :مجلۃ الاحکام العدلیۃ |
146 |
مجلہ تنسیخ |
150 |
اردن میں تقنین:القانون المدنی |
151 |
سعودی سےپیداہونےوالے خدشات |
152 |
سعودی عرب میں ’’نظام‘‘کاتجربہ |
156 |
دیگراسلامی ممالک میں تقنین کاتجربہ |
158 |
دستوری احکام کی تقنین |
161 |
اسلامی دستورسازی میں برصغیر کاکردار |
162 |
پاکستان میں علماءکےبائیس نکات:مثالی دستاویز |
163 |
اسلامک کونسل آف یورپ کامسودۂ دستور |
163 |
دستوری احکام کی تقنین میں ایک بڑی رکاوٹ |
163 |
شخصی ،فوجداری اوردیوانی احکام کی تدوین |
164 |
پاکستان میں اسلامی احکام کی تقنین |
165 |
نفاذِ شریعت ایکٹ1949ء |
167 |
مسلم فیملی لازآرڈی ننس 1961ء |
167 |
مسلم ممالک میں فوجداری قوانین کی تدوین اورپاکستان کاتجربہ |
168 |
تقنین میں اختصار کےمسائل |
169 |
حدودقوانین کی تقنین میں دونقطہ ہائےنظر |
171 |
حدودوقوانین میں اختصارکی وجہ |
172 |
ہمہ گیرقانونی اصلاح اورتعلیم کی ضرورت |
173 |
تقنین کےلیے درمیانی راستہ |
176 |
علامہ اقبال رحمہ اللہ کی خواہش |
177 |
ایک آفاقی فقہ:مستقبل کاتقاضا |
178 |
فصل چہارم:پاکستان میں قوانین کواسلامیانےکاعمل |
187 |
اسلامی قوانین کانفاذ:ضرورت واہمیت |
187 |
اسلامی قوانین کانفاذکیسےہو؟ |
189 |
پاکستان میں اسلامی قوانین کانفاذ |
194 |
قراردادمقاصد |
195 |
بورڈآف تعلیمات اسلامیہ |
197 |
علماءکرام کابائیس نکاتی فارمولا |
198 |
مسلم عائلی قوانین |
207 |
بدکاری کاانسداد |
210 |
1973ءکادستوراوراسلامی نظریاتی کونسل |
211 |
قادیانی غیرمسلم اقلیت |
212 |
1977ءکامارشل لاء |
212 |
شریعت سےمتعارض قوانین کی منسوخی کااعلی عدلیہ کواختیار |
213 |
شریعت بنچوں کاقیام |
213 |
عدلیہ کےاختیارسےمستثنی امور |
214 |
حدودآرڈیننس کانفاذ |
215 |
وفاقی شرعی عدالت کاقیام |
220 |
تعمیر مکان کےلیےقرضوں پرسودکاخاتمہ |
220 |
رائے عامہ کی تیاری |
224 |
انصاری کمیشن |
226 |
پرائیویٹ شریعت بل اورنواں ترمیمی بل |
227 |
قصاص ودیت کاقانون |
230 |
قومی معیشت کوسودسےپاک کرنےکی کوششیں |
231 |
اسلامیانےکےعمل میں رکاوٹیں |
236 |
ملک کےبااثرطبقات |
238 |
غیرملکی دباؤ |
239 |
باب ہشتم:فقہ اسلامی اوراس کےاصول اجتہاد |
243 |
فصل اول:فقہِ حنفی اوراس کےاصول اجتہاد |
245 |
فقہ حنفی کےبانی |
245 |
ابوحنیفہ رحمہ اللہ کنیت رکھنےکی وجہ |
246 |
فصل دوم:فقہِ مالکی اوراس کےاصول اجتہاد |
269 |
فقہ مالکی کےبانی |
269 |
حلیہ اورلباس |
270 |
حب رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم |
271 |
امام مالک رحمہ اللہ کےاصول اجتہاد |
280 |
سنت کےبارے میں امام مالک رحمہ اللہ کانقطہ نظر |
283 |
اہل مدینہ کےبارے میں امام مالک رحمہ اللہ کاموقف |
286 |
اجماع کےبارے میں امام مالک رحمہ اللہ کاموقف |
287 |
قیاس کےبارے میں امام مالک رحمہ اللہ کاموقف |
288 |
مصالح مرسلہ کےبارے میں امام مالک رحمہ اللہ کاموقف |
289 |
مالکی مسلک کی ترویج واشاعت حلقہ ٔ اثر |
291 |
فصل سوم:فقہِ شافعی اوراس کےاصول اجتہاد |
299 |
فقہ شافعی کےبانی امام شافعی رحمہ اللہ |
299 |
نشوونما۔تعلیم وتربیت |
299 |
فقہ شافعی کےاصول اجتہاد |
302 |
کتاب اللہ |
304 |
سنت رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم |
304 |
اجماع |
307 |
قیاس |
309 |
فصل چہارم:فقہِ حنبلی اوراس کےاصول اجتہاد |
315 |
فقہ حنبلی کےبانی اورامام احمد بن حنبل |
315 |
تعلیم وتربیت |
315 |
تلامذہ |
317 |
امام احمد بن حنبل رحمہ اللہ ،محدث یامجتہد؟ |
319 |
فقہ حنبلی کےاصول اجتہاد |
323 |
نصوص |
323 |
فتاوائے صحابہ رضی اللہ عنہم |
324 |
اقوال صحابہ رضی اللہ عنہ میں ترجیح کامعیار |
324 |
حدیث مرسل اورحدیث ضعیف سے استنباط |
325 |
قیاس |
326 |
اجماع |
326 |
اقوال صحابہ رضی اللہ عنہ میں ترجیح کامعیار |
324 |
اجماع کےبارے میں احمد بن حنبل کاموقف |
326 |
استصحاب اورمصالح مرسلہ |
329 |
ذرائع کےبارے میں اختلافی پہلو |
332 |
حنبلی مسلک کی ترویج واشاعت ،حلقہ اثر |
333 |
فصل پنجم :فقہِ جعفری اوراس کےاصولِ اجتہاد |
339 |
لفظ’’شیعہ ‘‘کی وجہ تسمیہ |
339 |
لفظ ’’جعفری‘‘کی وجہ تسمیہ |
341 |
امام جعفرصادق رحمہ اللہ |
342 |
امام جعفررحمہ اللہ کاعہد |
343 |
امام جعفرصادق رحمہ اللہ کی تعلیم وتربیت |
343 |
فقہ جعفری میں امامت کاتصور |
348 |
فقہ جعفری کی چند مشہورکتب |
351 |
فقہ جعفری کےاصول اجتہاد |
353 |
قرآن مجید |
354 |
حجیت ظواہرقرآن |
354 |
سنت |
356 |
حجیت سنت میں قرآن دلائل |
358 |
خبرمتواتر |
360 |
حجیت خبرواحد |
361 |
اجماع |
361 |
عقل |
362 |
فقہ جعفری میں مسترداصول |
367 |
قیاس |
367 |
استحسان |
371 |
مصالح مرسلہ |
371 |
قول صحابی |
372 |
جعفری مسلک کی ترویج واشاعت |
372 |
فصل ششم:فقہِ اسلامی اوراس کےاصول اجتہاد |
377 |
لفظ’’ظاہری ‘‘کی وجہ تسمیہ |
377 |
فقہ ظاہری کےبانی امام داؤدرحمہ اللہ |
377 |
امام داؤدرحمہ اللہ کی تعلیم وتربیت |
378 |
امام داؤدرحمہ اللہ کی شخصیت اورعلم وفضل |
389 |
امام ابن حزم |
380 |
فقہ ظاہری کی مشہورفقہاء |
380 |
فقہ ظاہری کی چند مشہورکتب |
382 |
فقہ ظاہری کےامتیازی اوصاف |
382 |
ظواہرنصوص پرانحصار |
383 |
تقلیل نصوص کی نفی |
385 |
فقہ ظاہری کےاصول اجتہاد |
387 |
قرآن مجید |
388 |
حدیث |
389 |
افعال نبوی |
390 |
نسخ |
394 |
امرونہی |
394 |
اجماع |
395 |
دلیل |
397 |
نص سے ماخوذ دلیل |
398 |
اجماع سےماخوذ دلیل |
401 |
استصحاب الحال |
401 |
الحکم یاقل ماقیل |
403 |
حکم میں تمام مسلمانوں کی مساوات پراجماع |
405 |
فقہ ظاہری میں مسترداصول |
407 |
قیاس |
407 |
استحسان |
410 |
ذرائع |
411 |
قول صحابی |
413 |
ظاہری مسلک کی ترویج واشاعت |
414 |
مصادرومراجع |
416 |
اشاریہ |
421 |
آیات |
423 |
احادیث |
447 |
رجال |
456 |
کتابیات |
478 |