اللہ تعالیٰ نے قرآن مجید کو بندوں کی رشد و ہدایت کے لیے نازل فرمایاہے۔،یہ اللہ تعالیٰ کی طرف سے نازل کیا جانے والا ایسا کلام ہے جس کے ایک ایک حرف کی تلاوت پر دس دس نیکیاں ملتی ہیں۔اور قرآن مجید کی درست تلاوت اسی وقت ہی ممکن ہو سکتی ہے، جب اسے علم تجویدکے قواعد وضوابط اور اصول وآداب کے ساتھ پڑھا جائے۔ اللہ تعالیٰ نے قرآن کریم کو ترتیل کے ساتھ پڑھنے کا حکم دیا ہے ۔لہٰذا قرآن کریم کو اسی طرح پڑھا جائے جس طرح اسے پڑھنے کا حق ہے۔اور ہرمسلمان کے لیے ضروری ہے کہ وہ علمِ تجوید کے بنیادی قواعد سے آگاہی حاصل کرے۔ زیر نظر کتاب’’ تجویدِ قرآن با تصویر‘‘ ڈاکٹر ایمن رشدی سوید کی عربی تصنیف التجوید المصور کا اردو ترجمہ ہے ۔مصنف نے اس کتاب میں علم تجوید سےمتعلق صحیح ترین معلومات اور تعریفات کو بڑی باریک بینی سے درج کیا ہے اور حروف کی ادائیگی میں استعمال ہونے والے اعضاء اور اس کے متعلقہ حصوں کو بیان کرنے میں توضیحی تصویروں سے مدد بھی لی ہے اور تجوید کے بعض مسائل پر روشنی ڈالتے ہوئے رنگوں کو بڑی خوبصورتی سےاستعمال کیاہےیہ کتاب دو حصوں پر مشتمل ہے دونوں حصوں کے اردو ترجمہ کی سعادت احسن عبد الشکور نے کی ہے اور قاری محمد مصطفیٰ راسخ (مدرس جامعہ لاہور الاسلامیہ ،لاہور) کی مراجعت سے اس کتاب کی افادیت دوچند ہوگئی ہے۔ (م۔ا)
فہرست |
صفحہ |
مقدمۂ کتاب |
3 |
فہرستِ ابواب کتاب |
7 |
قرآن مجید |
11 |
قرآن مجیدکی تعریف |
12 |
تواتر |
12 |
قرآن مجید کی تدوین کے مراحل |
14 |
قرآن مجید کا بذریعہ آواز نقل ہونا |
20 |
علم تجوید |
29 |
تجوید کی تعریف |
30 |
علم تجوید کی ضروری مباحث |
32 |
قرآن کریم کی تلاوت میں لحن کا حکم |
33 |
تجوید کے لازم ہونے کا حکم |
34 |
ترنُّم سے قرآن مجید کی قراء ت کا حکم |
38 |
تلاوت قرآن کی رفتاریں |
40 |
تعوذ اور ” بسم اللہ “ پڑھنا |
41 |
تعوذ اور تسمیہ کی جائز صورتیں |
46 |
سورتوں کے درمیان ” بِسْمِ اللہ “ پڑھنے کی جائز صورتیں |
48 |
عربی حروف |
53 |
حروف ہجاء ( بولے جانے والے ) |
54 |
الف کے علاوہ عربی حروف کے حالات |
56 |
حروف ابجد (لکھے جانے والے) |
56 |
بولنے والے اعضاء اور آوازوں اور حروف بولنے کی کیفیت |
59 |
عربی حروف کے بنیادی مخارج ،ا ور بولنے والے اعضاء کی صورتیں |
60 |
حلق کی اقسام |
62 |
اوپر کا تالو |
62 |
زبان کی قسمیں |
64 |
دانت |
64 |
آواز کی تعریف |
66 |
طبعی طور پر آوازیں پیدا ہونے کی کیفیت |
66 |
حرف کی تعریف |
70 |
انسانی نظام ِ نطق میں حروف پیدا ہونے کی کیفیت |
71 |
عربی حروف کے مخارج |
77 |
جوف یعنی خالی حصہ |
78 |
حلق |
81 |
قاف کا مخرج |
85 |
کاف کا مخرج |
86 |
جیم کا مخرج |
87 |
شین کا مخرج |
88 |
یاء غیر مدّہ کا مخرج |
89 |
ضاد کا مخرج |
91 |
لام کا مخرج |
93 |
نون کا مخرج |
96 |
راء کا مخرج |
97 |
طاء دال اور تاء کا مخرج |
99 |
صاد ، سین اور زاء کا مخرج |
100 |
ظاء ، ذال اور ثاء کا مخرج |
101 |
فاء کا مخرج |
102 |
واؤ غیر مدہ کا مخرج |
103 |
باء کا مخرج |
104 |
میم کا مخرج |
105 |
غنہ ایک حرف ہونے کے اعتبار سے |
106 |
عربی حروف کی صفات |
107 |
ہمس وجہر |
113 |
شدَّت ، رخاوت اوربینت |
117 |
صحیح حروف کے زمانے کا اندازہ |
128 |
متحرک حروف کے زمانے |
129 |
صحیح ساکن حروف کے زمانوں کا اندازہ |
131 |
اِستِعلاء او ر اِستفال |
133 |
تفخیم اور ترقیق |
135 |
الف کا حکم |
142 |
لام کا حکم |
144 |
راء کے احکام |
146 |
اطباق اور انفتاح |
152 |
وہ صفات جن کی ضد نہیں ہے |
158 |
صفیر |
158 |
قلقلہ |
158 |
لین |
164 |
انحراف |
164 |
تکریر |
168 |
تفشی |
168 |
استطالت |
170 |
غنہ بہ حیثیت صفت |
170 |
حروفِ ہجا کی ترتیب سے حروف کی صفات |
172 |
حروف ہجاء کی ادائی کے وقت کی نمایاں غلطیاں |
175 |
وہ غلطیاں جو الف بولتے وقت کی جاتی ہیں |
176 |
وہ غلطیاں جوواؤ مدہ بولتے وقت کی جاتی ہیں |
178 |
وہ غلطیاں یاء مدْہ بولتے وقت کی جاتی ہیں |
180 |
حروف حلقی ادا کرتے وقت کی جانے والی نمایاں غلطیاں |
184 |
قاف کی اَدائی میں کی جانے والی نمایاں غلطیاں |
184 |
کاف کی اَدائی میں جانے والی نمایاں غلطیاں |
184 |
جیم کی ادائی کے وقت کی جانے والی نمایاں غلطیاں |
186 |
شین کی ادائی کے وقت کی جانے والی نمایاں غلطیاں |
186 |
غیر مدّہ یاء کی ادائی کے وقت کی جانے والی نمایاں غلطیاں |
188 |
ضاد کی ادائی کے وقت کی جانے والی نمایاں غلطیاں |
188 |
لام کی ادائی کے وقت کی جانے والی نمایاں غلطیاں |
190 |
نون کی ادائی کے وقت کی جانے والی نمایاں غلطیاں |
190 |
راء کی ادائی کے وقت کی جانے والی نمایاں غلطیاں |
192 |
طاء دال اور تاء کی ادائی کے وقت کی جانے والی نمایاں غلطیاں |
192 |
حروفِ صفیرہ کی ادائی کے وقت کی جانے والی نمایاں غلطیاں |
194 |
حروف لثویَّہ کی ادائی کے وقت کی جانے والی نمایاں غلطیاں |
194 |
فاء کی ادائی کے وقت کی جانے والی نمایاں غلطیاں |
196 |
غیر مدّہ کی ادائی کے وقت کی جانے والی نمایاں غلطیاں |
196 |
باء اور میم کی ادائی کے وقت کی جانے والی نمایاں غلطیاں |
198 |
دوملتے جلتے حروف |
199 |
ادغَام |
200 |
دومتماثل حروف |
200 |
دومتقارب حروف |
206 |
دومتباعد حرو |
208 |
لامِ تعریف |
212 |
میم اور نون کے احکام |
217 |
نون مشدّد اور میم مشدّد |
218 |
میم ساکن کےا حکام |
218 |
نون ساکن اورتنوین کے احکام |
226 |
تنوین |
226 |
اظہار |
230 |
ادغَام |
232 |
قلب |
244 |
اِخفاء |
246 |
غنوں کے زمانے |
256 |
مدّوں کا بیان |
259 |
مدکی تعریف |
260 |
قرآن مجید میں مدوں کی قسمیں |
262 |
مدوں کی مدّت کا پیمانہ |
262 |
طبعی مد |
266 |
مدِّ بدل |
266 |
مدّ عوض |
268 |
مدّجائز مُنفصل |
270 |
مدِّ واجب مُتّصِل |
272 |
مدّ صِلہ |
274 |
مدّ لازم |
284 |
کتاب اللہ عزّوجل میں حروف مقطعات |
286 |
سکون پرآجانے والی (عارضی) مد |
292 |
مدّ لین |
294 |
حروف مدّہ کو ادا کرتے وقت واقع ہونے والی غلطیاں |
296 |
أقوَی السَّبَین کا قاعدہ |
300 |
حرکات کو پورا کرنا |
309 |
ایک یا دوکلموں میں دوساکن کا ہونا |
319 |
متفرق ابحاث |
323 |
ہمزہ کی تسہیل |
324 |
اِمالہ |
362 |
تلاوتِ قرآن مجید میں نَبرْ |
332 |
وہ قرآنی کلمات جن کی روایت حفص کے مطابق خاص وضع ہے |
338 |
صاد کا ﴿وَیَبْصُطُ﴾ اورا س جیسے کلمات میں حکم |
338 |
سورۃ آل عمران میں ﴿الٓمٓ اللّٰہُ ﴾ کا حکم |
340 |
سورۃ یوسف میں ﴿تَأمنَّا﴾ کا حکم |
342 |
سورۃ النمل میں ﴿فمآءَ اتَینِ ے ﴾ کا حکم |
344 |
سورۃُ الرُّوم میں ﴿ضَعْفاً﴾ اور ﴿ضَعْفٍ﴾ کا حکم |
344 |
وقف اور ابتداء |
347 |
وقف |
348 |
وقف وابتدا کا علم ،ا ورا س کی معرفت کا فائدہ |
348 |
وقف کی تعریف |
348 |
وقف کی اقسام |
348 |
وقفِ تام |
350 |
وقفِ کافی |
350 |
وقفِ حسن |
352 |
وقفِ قبیح |
352 |
مُصحف میں وقف کی علامات |
356 |
وقف اختباری یا اضطراری میں امام حفص کا قاعدہ |
362 |
وقف اختباری یا اضطراری کی مثالیں |
362 |
جس سے الف حذف کردیا گیا ہو |
362 |
جس سے یاء حذف کردیا گیا ہو |
364 |
جسے کاٹ کر یا ملاکر لکھا گیا ہو |
366 |
جسے لکھنے میں،دومیں سے ایک یاء کو حذف کردیا گیا ہو |
370 |
اس ہمزہ پر وقف ، جسے یاءلکھا گیا ہو |
370 |
اس ہمزہ پر وقف ، جسے واؤ لکھا گیا ہو |
372 |
اس نون تاکید خفیفہ پروقف جسے نصب کی تنوین کی طرح لکھا گیا ہو |
372 |
وقف، سکت اور قطع کے درمیان مقارنہ |
347 |
شاطبیَّہ کے طریق سے حفص کے نزدیک سکتاتِ واجبہ کا بیان |
374 |
دوجائزسکتے ہیں |
376 |
سورہ انفال اور سورہ توبہ کے درمیان جائز صورتیں |
378 |
مصحف میں سکتہ کی علامت |
378 |
قرآن مجید کی تلاوت کی ا بتداکرنے کی قسمیں |
380 |
ابتداء تام |
380 |
ابتداء کافی |
382 |
ابتداء حسن |
382 |
ابتداء قبیح |
384 |
اختباری ابتدا کی مثالیں |
384 |
رَوْم اور اشمام |
389 |
رَوْم |
392 |
اِشْمَام |
392 |
جہاں جہاں روم اور اشمام داخل نہیں ہوتا |
394 |
ضمیر کی ہاء میں ، روم اور اشمام میں قراء کے مذاہب |
400 |
قرآنی کلمات کے آخر میں وقف کی کیفیت |
402 |
تنوین والے قرآنی کلمات کے آخر میں وقف کی کیفیت |
404 |
سات الفات |
405 |
ہمزۂ وصل |
409 |
فعل سے شروع کرتے وقت ہمزہ وصلی کی حرکت |
412 |
اَسماء سے شروع کرتے وقت ہمزہ وصلی کی حرکت |
414 |
حروف پر ہمزہ وصلی کا داخِل ہونا |
414 |
کلمہ ”امْرُوٌ“ میں راء کی حرکت کے بارے میں ایک تنبیہ |
414 |
ہمزۂ قطعی |
417 |
دوایسے ہمزہ کا اکٹھا ہونا ، جن میں سے دوسرا ساکن ہو |
418 |
ساکن ہمزہ قطعی پر ، ہمزہ وصلی کاداخل ہونا |
420 |
افعال میں ہمزہ وصلی پر، ہمزہ قطعی کا داخل ہونا |
420 |
لامِ تعریف میں ہمزہ وصلی پر، ہمزہ قطعی کاداخل ہونا |
422 |
اَسماء میں ہمزہ وصلی پر، ہمزہ قطعی کا داخل ہونا |
424 |
قرآن مجید کے ضبط اورکتابت کی تدریجی تبدیلیوں کے مراحل |
428 |
اِعرابی علامات کا لگایا جانا |
428 |
بے نقط حروف کو نقطے لگانا |
430 |
شین کے نقطوں کی تدریجی ترقی |
434 |
کاف کی کتابت کے تدریجی ادوار |
434 |
کاف زنادیہ ،بدلتے بدلتے کیسے ہمزہ کے مشابہ ہوگیاہے |
436 |
ہمزہ کی نئی صورت کی ایجاد |
438 |
حروف اطباق کی کتابت کی تدریجی ترقی کےمراحل |
440 |
اعراب کی علامتوں کی شکل میں بتدریجی تبدیلی |
442 |
ظاہری رفع کی تنوین |
444 |
سکون کی علامت |
444 |
شدّت کی علامت |
446 |
ہمزۂ وصل کی علامت |
446 |
طبعی مد سےزائد مدّ کی علامت |
448 |
بولنے میں محذوف ،ا ور لکھنے میں باقی حرف کی علامت |
448 |
حالتِ وصل میں الف کے سقوط اور حالتِ وقف میں بقاکی علامت |
450 |
رسمِ کتابت پر زیادہ کیے گئے چھوٹے حروف |
452 |
ان حروف کا ضبط، جنہیں لکھے ہوئے کے خلاف پڑھا جاتا ہے |
454 |
سکون اوراظہار کی علامت |
454 |
ادغامِ کامل کی علامت |
456 |
ادغامِ ناقص اور اِخفاء کی علامت |
456 |
نون ساکن اور نوین کے قلب کی علامت |
458 |
اِمالہ کُبریٰ ، اور اِشمام کی علامت |
458 |
ہمزہ کی تسہیل کی علامت |
460 |
رسم مصحف، اور جدید رسم املاء کے مابین فرق |
461 |
حفظِ قرآن مجید |
468 |
حفظِ قرآن مجید کےآلات |
468 |
حفظِ قرآن مجید کے عمل کے ارکان |
470 |
قرآن مجید حفظ کرنے میں، مدد دینے والے امور |
470 |
دریابہ خباب اندر، یعنی فہرست ابواب کتاب |
473 |