اللہ تعالیٰ نے ہر مسلمان کے دوسرے مسلمان پر کچھ حقوق رکھے ہیں جن کو ادا کرنا اخلاقی اور شرعی فرض بنتا ہے اور انہیں حقوق العباد کا درجہ حاصل ہے۔ان حقوق میں سے ایک حق یہ ہے کہ جب کوئی مسلمان بھائی فوت ہو جائے تو اس کی نمازہ جنازہ ادا کی جائے اور یہ نمازہ جنازہ حقیقت میں اس جانے والے کے لیے دعا ہوتی ہے کہ اللہ تعالیٰ اس کی اگلی منزل کو آسان فرمائےاس لیے کثرت سے دعائیں کرنی چاہیں۔لیکن بدقسمتی سے عوام الناس میں اکثر لوگ ایسے ہوتے ہیں جن کو جنازے کے مسائل تو دور کی بات جنازہ میں پڑھی جانے والی دعائیں بھی یاد نہیں ہوتیں جس وجہ سے وہ اپنے جانے والے عزیز کے لیے دعا بھی نہیں کر سکتے۔جبکہ اس کے مقابلے میں بعد میں مختلف بدعات کو اختیار کر کے مرنے والے کے ساتھ حسن سلوک کا رویہ ظاہر کرنا چاہتے ہوتے ہیں جو کہ درست نہیں اورشریعت کےخلاف ہے۔ زیر نظر کتاب’’سفر آخرت ‘‘مفتی عبید اللہ خان عفیف حفظہ اللہ کی تصنیف ہے ۔انہوں نےاس کتاب میں میت اور جنازہ سے متعلق اسلامی احکام ومسائل اور اس موقع پر کی جانے والی رسوم وبدعات کو صراحت کےساتھ بیان کرتے ہوئے ماتم کےسلسلہ میں رواج یافتہ بدعات ورسومات پر بھی مدلل نقد کی ہے۔ (م۔ا)
عناوین |
صفحہ نمبر |
انتساب |
15 |
عرض ناشر |
17 |
تقریظ(از…ابو الطیب محمد عطاء اللہ حنیف بھوجیانی) |
19 |
تقریظ(از… جناب والد بزرگوار الشیخ محمد حسین دامت برکاتہ العالیۃ) |
21 |
حرفِ آغاز |
24 |
ملحدین کا نظریہ حیات و ممات |
25 |
مسلمان کا نظریہ حیات و ممات |
26 |
حیات مستعار کی اہمیت |
34 |
بیماری اور مسلمان |
37 |
بیماری گناہوں کا کفارہ ہے |
39 |
بیماری گناہوں سے پاک کر دیتی ہے |
39 |
بیماری بلندی درجات کازینہ ہے |
40 |
کوئی مرض متعدی نہیں ہوتی |
41 |
بے رحمی کابدترین مظاہرہ |
42 |
وباء سے فرار منع ہے |
44 |
آب و ہوا تبدیل کرنا جائز ہے |
44 |
بیماری میں صبر کرنا چاہیے |
45 |
بیماری اور علاج |
46 |
حرام ادویہ کا استعمال بھی حرام ہی ہے |
46 |
علاج کی مجبوری |
47 |
ان دونوں آراء پر تبصرہ |
49 |
مریض کو خون دینا |
49 |
پیشاب کی تھیلی اور نماز |
50 |
از راہ ہمدردی دائمی مریض کو قتل کرنے کا حکم |
51 |
موت ایک اٹل حقیقت ہے |
53 |
موت کی تعریف |
54 |
بعد ازموت روحوں کی سرگزشت |
57 |
موت کی علامات |
61 |
موت واقع ہونے کی علامات |
61 |
وفات کے یقین کے بعد کرنے کے کام |
62 |
جاں بلب مریض |
63 |
مریض کے پاس فضول گفتگو سے اجتناب |
63 |
قریب الموت کے پاس کلمہ شریف پڑھاجائے |
64 |
تلاوت سورۂ یٰس |
64 |
آنکھیں بند کرنا |
65 |
خاتمہ بالخیر کی علامات |
65 |
۱۔ کلمہ توحید پڑھنا |
65 |
۲۔ موت کے وقت پیشانی کا پسینہ سے تر ہوجانا |
66 |
۳۔ جمعہ کی رات یا جمعہ کے دن موت آنا |
66 |
۴۔ میدان جہاد میں شہادت |
66 |
۵۔ فی سبیل اللہ مجاہد کی موت |
67 |
۶۔ طاعون کی مرض میں مبتلا ہو کر موت آنا |
68 |
۷۔ پیٹ کی بیماری اسہال وغیرہ سے موت |
68 |
۸ ، ۹۔ غرق یا ملبہ کے نیچے دب کر مرنے والا بھی شہید ہے |
68 |
۱۰۔بچے کی ولادت کے بعد عورت کا حالت نفاس میںمرنا |
68 |
۱۱، ۱۲۔ جلنے سے موت واقع ہونا،پہلو (نمونیہ) کے درد سے موت آنا |
69 |
۱۳۔ موت مرض سل سے آئے |
70 |
۱۴۔ اپنے مال کی حفاظت میں مرجانا |
70 |
۱۵، ۱۶۔ دین اور عزت کے دفاع میں ماراجانا |
70 |
۱۷۔ جہاد فی سبیل اللہ کے انتظارمیں موت آنا |
71 |
۱۸۔ نیک کام پر ہمیشگی کرتے ہوئے موت آنا |
71 |
نیک خاتمہ پر وفات کے بعد ظاہر ہونے والی علامات |
72 |
برے خاتمہ کی چند علامات |
73 |
میت پر نوحہ منع ہے |
73 |
اسلامی تعلیمات اور نالہ شیون |
75 |
مروجہ ماتم کی حرمت جذبات سے نہیں، دلائل سے |
81 |
اوّلین نوحہ گر یزید |
84 |
دوسرا نوحہ گر |
85 |
وفات کی اطلاع دینا |
85 |
پوسٹ مارٹم اور ڈائی سیکشن جائز نہیں! |
87 |
مثلہ کی تعریف |
87 |
ڈائی سیکشن برائے طبی تعلیم |
91 |
میت کا غسل واجب ہے |
93 |
غسل کا طریقہ |
93 |
چند سوالات کے جوابات |
96 |
غسل کون دے؟ |
98 |
غسل کے وقت ذکر |
99 |
کفن |
102 |
کفن سفید ہونا چاہیے |
103 |
کفن کے کپڑے |
103 |
مرد کو کفنانے کا طریقہ |
104 |
چند خلاف سنت کام |
106 |
علامہ ابن عابدین شامی حنفی کا فتویٰ |
107 |
حضرت نظام الدین اولیاء حنفی کا فتویٰ |
107 |
نمازجنازہ سے پہلے قرآن خوانی |
108 |
جنازہ کے ساتھ کلمہ شہادت |
108 |
پانچ صد حنفی مفتیوں کا فتویٰ |
110 |
جنازہ کے ساتھ آگ لے جانا بھی منع ہے |
112 |
روٹیاں اور نمک مرچ |
112 |
جنازہ اُٹھا کر جلدی جلدی چلنا |
113 |
جنازہ کے لیے قیام |
113 |
نماز جنازہ کا حکم |
114 |
نماز جنازہ کی فضیلت |
114 |
نمازِ جنازہ کی شرائط |
115 |
نمازجنازہ کے ارکان |
115 |
نماز جنازہ کی سنتیں |
115 |
ترتیب جنازہ |
116 |
نماز جنازہ کا طریقہ |
116 |
رفع الیدین |
116 |
ثناء پڑھنے کی تحقیق |
116 |
نماز جنازہ میں سورۃ فاتحہ |
118 |
احادیث صحیح مرفوعہ |
119 |
امام طحاوی کی تاویل |
120 |
فقیہ ابو الحسن شرنبلالی حنفی کا اعتراف |
121 |
قرأۃ جہری یا سری |
122 |
تکبیروں کی تعداد |
122 |
چار تکبیروں پر اجماع کا دعویٰ |
123 |
چار تکبیروں کو ترجیح |
123 |
نمازِ جنازہ کے درمیان میں شامل ہونے والا |
123 |
نماز جنازہ کی دعائیں |
124 |
شرابی کی نماز جنازہ پڑھنا جائز ہے یا نہیں؟ |
128 |
غائبانہ نمازجنازہ |
132 |
الشیخ محمد بن محمد المعروف نظام الدین اولیاء المتوفی ۷۲۵ھ حنفی کی رائے |
134 |
الشیخ عبدالحق محدث دہلوی حنفی کی تصریح |
135 |
قاضی علی بن جار اللہ حنفی کی وضاحت |
134 |
مسجد میں نمازِ جنازہ |
137 |
نماز جنازہ کے بعد چارپائی اٹھانے سے قبل دعا بدعت ہے |
137 |
فقہاء احناف کے فتاویٰ |
139 |
فرض نماز کے بعد ہاتھ اٹھا کر دعا کرنا حدیث شریف سے ثابت ہے |
141 |
نماز جنازہ کے بعد دعا |
143 |
علامہ ابن نحیم کا فتویٰ |
143 |
ملا علی قاری حنفی کا فتویٰ |
143 |
مجدد الف ثانی کے فرزند کا عمل و فتویٰ |
143 |
ایک شبہ اور اس کا جواب |
143 |
نمازجنازہ کے بعد قرآن گھمانا |
143 |
شیخ الکل کا فتویٰ |
144 |
لمحہ فکریہ |
145 |
غصب شدہ زمین پر قبرستان کا حکم |
149 |
قبر لحد سنت ہے |
152 |
پختہ قبر بنانا جائز نہیں |
153 |
امام ابو حنیفہ رحمۃ اللہ علیہ کا فتویٰ |
153 |
امام محمد رحمۃ اللہ علیہ کا فتویٰ |
154 |
فقیہ زیلعی حنفی رحمۃ اللہ علیہ کا فتویٰ |
154 |
پکی قبر خلاف شریعت کام ہے |
155 |
پکی قبر بنانا اسلام کے خلاف ہے |
157 |
قبر کی اونچائی |
160 |
میت کو قبر میں کس طرح داخل کیا جائے؟ |
160 |
لحد میں داخل کرتے وقت |
161 |
مٹی ڈالتے وقت مِنْہَا خَلَقْنٰکُمْ پڑھنا |
161 |
دفن کے بعد دعا |
162 |
مروجہ تلقین ناجائز ہے |
162 |
علامہ عثمان زیلعی حنفی رحمۃ اللہ علیہ کا فتویٰ |
162 |
پانچ صد حنفی فقہاء کا متفقہ فتویٰ |
162 |
شاہ اسحاق کا فتویٰ |
163 |
قبر پر اذان بدعت ہے |
163 |
علامہ کمال ابن الہمام حنفی کا فتویٰ |
164 |
علامہ ابن عابدین شامی کا فتویٰ |
164 |
فتاویٰ عالمگیری |
165 |
مولانا رشید احمد گنگوہی دیوبندی کا فتویٰ |
166 |
نماز ہول خلاف سنت ہے |
166 |
شاہ محمد اسحق رحمۃ اللہ علیہ کا فتویٰ |
166 |
مجدد الف ثانی کا قول فیصل |
168 |
قبر پر قرآن خوانی، شیخ علی متقی حنفی کا فتویٰ |
168 |
شیخ عبدالحق رحمۃ اللہ علیہ کا فتویٰ |
168 |
شاہ اسحاق رحمۃ اللہ علیہ کا فتویٰ |
169 |
الشیخ محمد آفندی حنفی رحمۃ اللہ علیہ کا فتویٰ |
171 |
سورۃ البقرۃ کا اوّل و آخر پڑھنا |
172 |
۷۰ یا ۴۰ قدم پر دعا کرنا شرعاً ہرگز ثابت نہیں |
173 |
علامہ شامی حنفی کا فتویٰ |
173 |
شاہ محمد اسحاق رحمۃ اللہ علیہ کا فتویٰ |
173 |
اسقاط |
174 |
مفتی کفایت اللہ حنفی کا فتویٰ |
176 |
ایصال ثواب کے لیے دنوں کی تعیین |
176 |
شاہ عبدالعزیز کا فتویٰ |
177 |
اہل میت کا پھوڑ اور بھورا بچھانا |
177 |
بہت سے فقہائے احناف کا فتویٰ |
177 |
علامہ شامی کا فتویٰ |
178 |
تعزیت صرف ایک بار ہے |
179 |
شاہ محمد اسحاق کا فتویٰ |
179 |
تعزیت کے مسنون الفاظ |
179 |
اہل میت کا لوگوں کے لیے کھانا تیار کرنا |
180 |
علامہ طحطاوی حنفی کا فتویٰ |
180 |
امام کمال ابن ہمام حنفی کا فتویٰ |
180 |
علامہ شامی حنفی کا فتویٰ |
181 |
میت کے گھر کا تیار شدہ کھانا حرام ہے |
181 |
ملا علی قاری حنفی رحمۃ اللہ علیہ کا فتویٰ |
181 |
فاضل بریلوی احمد رضا خاں کا فتویٰ |
182 |
مولانا احمد رضا بریلوی کی رائے |
183 |
فتاویٰ شامی |
184 |
تیجا، ساتا، چالیسواں اور برسی کا حکم |
184 |
شاہ محمد اسحاق کا فتویٰ |
184 |
صوفیاء کے ارشادات |
185 |
مخدوم جہانیاں جہاں گشت کا ارشاد |
185 |
تحفہ نصائح میں ہے |
185 |
خواجہ محمد معصوم رحمۃ اللہ علیہ نقشبندی کا ارشاد |
185 |
شاہ ولی اللہ محدث دہلوی کا ارشاد |
186 |
مولانا احمد رضا خاں کا فتویٰ |
186 |
دوسرا فتویٰ |
187 |
گوشت سے پرہیز |
191 |
برسی اور سالینہ |
192 |
عرس اور اقبال |
193 |
قول امام مالک |
194 |
برسی احادیث کی روشنی میں |
194 |
برسی اور فقہاء رحمہم اللہ |
195 |
شیخ علی محفوظ مصری رحمۃ اللہ علیہ |
196 |
فقہاء احناف کے فتاویٰ |
196 |
شیخ علی متقی حنفی کا فتویٰ |
196 |
شاہ ولی اللہ محدث دہلوی رحمۃ اللہ علیہ کا فتویٰ |
196 |
شاہ محمد اسحاق کا فتوی |
197 |
عرس اور بزرگان دین |
197 |
حضرت مرزا مظہر جان جاناں کی وصیت |
197 |
قاضی ثناء اللہ پانی پتی رحمۃ اللہ علیہ کا فتویٰ |
198 |
قاضی صاحب کی وصیت |
198 |
عرس کے کھانے کا حکم |
198 |
شیخ عبدالحق دہلوی رحمۃ اللہ علیہ کا فتویٰ |
198 |
شاہ اسحاق کا فتویٰ |
198 |
روحوں کی واپسی کا باطل عقیدہ |
199 |
شاہ اسحاق دہلوی رحمۃ اللہ علیہ کی تحقیق |
199 |
شیخ الکل سید نذیر حسین محدث دہلوی رحمۃ اللہ علیہ کی تحقیق |
200 |
سماعِ موتیٰ |
202 |
حضرت امام ابوحنیفہ رحمۃ اللہ علیہ کا فتویٰ |
202 |
ترجمان حنفیہ امام محمد رحمۃ اللہ علیہ کا فتویٰ |
203 |
فقیہ مرغینانی کا فتویٰ |
204 |
علماء عقائد کے فتاویٰ |
204 |
ملا علی قاری حنفی رحمۃ اللہ علیہ کا فتویٰ |
205 |
تصرف میت |
207 |
علامہ محمد امین شامی کا فتویٰ |
207 |
علامہ قاسم حنفی کا فتویٰ |
208 |
حضرت شاہ اسحاق کا فتویٰ |
208 |
اہل قبور سے فتویٰ پوچھنا |
209 |
احادیث رسول صلی اللہ علیہ وسلم |
210 |
محدث ابن طاہر حنفی کا فتویٰ |
211 |
شرکِ جلی |
213 |
شاہ اسحاق کا فتویٰ |
215 |
علامہ اقبال کی رائے گرامی |
215 |
پیر جیلانی رحمۃ اللہ علیہ کی آخری وصیت |
217 |
حصول فیض کے لیے کسی قبر کے پاس جانا ناجائز ہے |
218 |
سیدنا عمر فاروق رضی اللہ عنہ کا فیصلہ |
219 |
قبر کو قبلہ بنانا |
220 |
قبر کے سامنے دست بستہ کھڑا ہونا |
222 |
قبر کو سجدہ کرنا شرک ہے |
224 |
غیر اللہ کو سجدہ کفر ہے |
226 |
فتویٰ احمد رضا بریلوی |
227 |
طوافِ قبر |
228 |
قاضی ثناء اللہ حنفی کا فتویٰ |
228 |
شاہ عبدالعزیز رحمۃ اللہ علیہ کا فتویٰ |
229 |
معانقہ قبر |
229 |
شاہ اسحاق رحمۃ اللہ علیہ کا فتویٰ |
229 |
قبر پر پھول چڑھانا دلائل اور ان کا جواب |
230 |
شیخ الاسلام مولانا ثناء اللہ امرتسری رحمۃ اللہ علیہ کا فتویٰ |
234 |
قبر کو بوسہ دینا |
234 |
شاہ اسحاق رحمۃ اللہ علیہ کا فتوی |
234 |
مفتی رشید احمد لدھیانوی حنفی کا فتویٰ |
234 |
چراغ جلانا |
235 |
قبر پر چراغاں کرنا مجوسیوں کا مذہب ہے |
235 |
شاہ رفیع الدین رحمۃ اللہ علیہ کا فتویٰ |
236 |
قبر پر غلاف چڑھانا |
236 |
علامہ ابن عابدین شامی حنفی رحمۃ اللہ علیہ کا فتویٰ |
237 |
شاہ عبدالعزیز رحمۃ اللہ علیہ کا فتویٰ |
237 |
شاہ محمد اسحاق رحمۃ اللہ علیہ کا فتویٰ |
237 |
قبر پر کتبہ لگانا |
238 |
ترجمان حنفیہ امام محمد کا فتویٰ |
238 |
قبروں پر نذریں چڑھانا |
239 |
رسول اللہ صلی اللہ علیہ وسلم کی تصریح |
240 |
درسِ عبرت |
240 |
شیخ قاسم بن قطلوبغا حنفی کا فتویٰ |
241 |
شاہ عبدالعزیز محدث دہلوی رحمۃ اللہ علیہ کا فتویٰ |
242 |
شاہ اسحاق رحمۃ اللہ علیہ کا فتویٰ |
243 |
شیخ الکل سید نذیر حسین محدث رحمۃ اللہ علیہ کا فتویٰ |
243 |
زیارتِ قبور |
244 |
زیارت کا طریقہ |
245 |
زیارت قبر کی دعائیں |
246 |
زیارتِ قبر نبوی کی شرعی حیثیت اور اس کا مسنون طریقہ |
247 |
قبر مبارک پر کھڑے ہو کر کیا پڑھا جائے؟ |
251 |
زیارت قبور اور دعا کا صحیح اور مسنون طریقہ |
252 |