فقہ اسلامی میں اور خاص کر فقہ حنفی میں استحسان ایک کثیر الاستعمال مصدر فقہ ومنبع احکام کے طور مسلم اور حجت شرعیہ ہےجس کا تصور اور ذکردیگر فقہاء کی بہ نسبت فقہاء حنفیہ کےہاں زیادہ پایا جاتاہے۔ زیرنظرکتاب’’ استحسان‘‘ کا مفتی زبیر بن قاسم کے ایک تحقیقی مقالہ کی کتابی صورت ہے مقالہ نگار نے اس مقالہ میں استحسان کی حقیقت معدول عنہ، معدول الیہ، حقیقت،اقسام،ارکان کی مفصل ومرتب تفصیلات تحریر کی ہیں اور بڑی جانفشانی اورعرق ریزی سے موضوع کے تمام پہلوؤں کااحاطہ کیا ہے۔(م۔ا)
عناوین |
صفحہ نمبر |
افتتاحیہ |
12 |
تقریظ |
15 |
شکروسپاس |
21 |
استحسان کی لغوی تعریف |
23 |
اصطلاحی تعریف |
23 |
استحسان کی وجہ تسمیہ |
44 |
حجیت استحسان |
48 |
امام شافعی اوراستحسان |
48 |
استحسان کاثبوت قرآن کریم سے |
52 |
استحسان کاثبوت وجودحدیث نبوی صلی اللہ علیہ وسلم میں |
53 |
استحسان کاوجودحدیث نبوی صلی اللہ علیہ وسلم میں |
53 |
حضرات صحابہ سے استحسان پرعمل کےنظائر |
55 |
استحسان کاثبوت اجماع امت سے |
58 |
استحسان کاثبوت تاریخ اسلام سے |
59 |
استحسان کےمنکرین اورانکےدلائل |
60 |
جائزہ |
64 |
شاہ صاحب اوراستحسان |
66 |
ارکان استحسان |
74 |
ارکان استحسان |
74 |
رکن اول:معدوم عنہ |
74 |
معدول عنہ(قیاس جلی)سے کیامرادہے؟ |
85 |
معدول عنہ قیاس بہ معنی نص |
77 |
رکن دوم:معدول الیہ |
81 |
رکن ثالث علت استحسانیہ(وجہ عدول) |
81 |
ترجیح کےاصول |
83 |
خلاصہ |
84 |
حکم استحسانی کاتعدیہ |
85 |
خلاف قیاس حکم(معدول بہ عن القیاس)اوراستحسان |
85 |
حکم استحسانی کاتعدیہ،اجمالی حکم |
89 |
حکم استحسانی کاتعدیہ ،تفصیلی حکم |
90 |
خلاصہ |
93 |
حکم استحسانی کےمتعدی ہونے کی مثالیں |
93 |
حکم استحسانی کےغیرمتعدی ہونے کی مثال |
100 |
استحسان کی اقسام |
104 |
استحسان بالنص |
106 |
استحسان بالنص کی چند مثالیں |
107 |
استحسان بالاجماع |
116 |
استحسان بالقیاس |
124 |
استحسان بالقیاس میں وجہ ترجیح |
125 |
استحسان بالقیاس کی مثالیں |
126 |
استحسان بالضرورۃ |
130 |
استحسان بالضرورۃکی مثالیں |
130 |
استحسان بالعرف |
138 |
استحسان بالعرف کی مثالیں |
140 |
استحسان بالمصلحت |
144 |
مقاصدشریعت کےمدارج |
146 |
حنفی نقطہ نظر |
149 |
استحسان بالمصلحت کی مثالیں |
150 |
تعارض استحسان وقیاس اورترجیح |
156 |
ترجیح کی بنیاد |
156 |
قیاس اوراستحسان میں تعارض کی ایک تقسیم |
162 |
صحت وفساد کےاعتبارسےقیاس واستحسان کی تقسیم |
162 |
راجح قیاسی مسائل |
167 |
امثلہ استحسان |
192 |
کتاب الطہارۃ والصلاۃ |
|
پھٹےہوئے موزوں پرمسح کرنا |
193 |
تھوک کےساتھ خون نکلے اوردونوں برابر ہوتوکیاحکم ہے؟ |
194 |
مباشرت فاحشہ ناقض ہےیانہیں؟ |
196 |
کپڑے پرلگی ہوئی منی کھرچ کرکپڑاپاک کرنا |
198 |
جوتے،چپل کورگڑنےسےپاک کرنا |
199 |
کپڑےیابدن پرنجاست کےہوتےہوئے نمازکاحکم |
200 |
وجوب صلوۃ میں دارالاسلام میں مسلمان ہونےوالےکاجہل |
202 |
اقتداءالقائم بالقاعد |
203 |
قاعد مصلی دوران نماز قیام پرقادرہوجائےتو؟ |
204 |
قدیم فوائت اورجدید فائتہ میں ترتیب کاحکم |
205 |
قعدہ میں تشہد پڑھنابھول جائے |
206 |
مسبوق کاسجدہ سہومیں امام کی اتباع نہ کرنا |
208 |
سہواچھ رکعت پڑھنےوالے پرسجدہ سہو |
209 |
ایک ہی آیت سجدہ پہلے سواری پرپھراترکرپڑھنا |
210 |
چھوٹا ہواسجدہ پھیرنےکےبعد یاد آئےتو |
211 |
دوران نماز ناپاک ہونےکپڑا نماز میں اتاردینا |
212 |
امی مسبوق کاحکم |
213 |
نماز میں اوڑھنی سرسے گرجائے تو؟ |
214 |
محاذات کی صف کےبعد مردوں کی صفوں کاحکم |
219 |
کتاب الصوم والحج |
|
ایک روزہ میں قضاءرمضان اورکفارہ ظہار،دونوں کی نیت کرنا |
220 |
قضاءروزے اورقضاءنماز کےفدیہ کاحکم |
221 |
ایک مسجد سےنکل کردوسری مسجد میں اعتکاف جاری رکھنا |
222 |
تیرہویں ذی الحجہ کوزوال سے قبل رمی کرنا |
224 |
حالت احرام میں انڈاتوڑنے کی جزا |
227 |
احصار ختم ہونےکےبعد حج کی گنجائش ہوتوکیاکرے؟ |
229 |
حج بدل میں دومؤکلوں کاایک وکیل اوراحرام میں مبہم نیت |
230 |
مطلق نیت سے فرض حج کی ادائیگی |
232 |
وقوف کےبعد یوم عرفہ میں غلطی واضح ہو |
233 |
کتاب البیع |
|
جانورکی پشت پراون کی بیع |
236 |
بیع میں رہن یاکفالہ کی شرط مفسد نہیں |
237 |
بیع میں رجسٹری کی شرط لگانےکاحکم |
238 |
عقد میں مقتضائے عقد کےخلاف شرائط |
238 |
بوفے سسٹم کاحکم |
240 |
خیارنقد کاحکم |
242 |
غیرمنقولی اشیاءکوقبل القبض بیچنا |
244 |
سلم میں اقالہ کرنے کےبعد قبل القبض راس المال میں تصرف |
246 |
اندرسےخراب مجوف اشیاءکی بیع کاحکم |
251 |
کتاب النکاح والطلاق |
|
عصبات کی عدم موجودگی میں غیر عصبہ کوولایت نکاح |
253 |
خلوت صحیحہ وفاسدہ سے عدت کاحکم |
254 |
تعلیق ویمین میں زمان برکااستثناء |
256 |
اختاری اورطلقی کےجواب میں اختاراوراطلق کافرق |
257 |
کتاب الاجارۃ والاکراہ |
|
جہالت کےساتھ زمین کااجارہ |
259 |
ہودج کی جہالت کےساتھ اونٹ کااجارہ |
260 |
توکیل طلاق میں اکراہ |
261 |
ارتدادپراکراہ اوربیوی کادعوائے کفر |
262 |
کتاب الشفعۃ والمھایاۃ |
|
حق شفعہ میں زمین کےپھلوں کااستحقاق |
263 |
مشترک اشیاءسےانتفاع میں مہایات اورنوبت کاحکم |
264 |
کتاب الرھن والمسافاۃ |
|
باپ کااپنے قرض کےمقابل صغیر کامال رہن رکھنا |
265 |
ابراءدین کےبعد رہن کاحکم |
266 |
مدت طےکیےبغیر عقد مساقات کاجواز |
268 |
رب الارض کی موت سے مساقات ختم نہ ہوگی |
268 |
کتاب الاضیحۃ |
|
ذبح کےلیے لٹاتےوقت قربانی کےجانورکاعیب دارہوجانا |
269 |
مشترکہ اضحیہ میں متوفی شریک کےورثاءکی اجازت |
270 |
ایک دوسرے کاقربانی کاجانورذبح میں تبدیل ہوجائے |
271 |
دلالۃ اذن پایاجائے توہلاکت کاضمان نہیں ہوگا |
272 |
کتاب الشہادۃ والوکالۃ |
|
ورثاءاورقرض خواہ وغیرہ کاکسی کےمتعلق وصی ہونے کی گواہی دینا |
274 |
مقدارمہرمیں گواہوں کااختلاف ثبوت نکاح میں مضرنہیں |
276 |
شہادت علی الشہادات کاجواز |
277 |
وکالت میں جہالت یسیرہ مفسد نہیں |
289 |
لفظ طعام کاعرفی،قیاسی اوراستحسانی مصداق |
280 |
کتاب الدعوی |
|
فقط دعوی کی بنیاد پرمدعلی علیہ سے کفیل کامطالبہ کرنا |
281 |
سرقۂ مجہول کادعوی اورودیعت کاجواب |
283 |
بعد بیع ،چھ ماہ سے قبل باندی کابچہ جننا اوربائع کادعوائے نسب |
284 |
کتاب الجنایات |
|
وصی کانابالغ کےاعضاءکےبدلے میں قصاص لینا |
285 |
قتل کی گواہی میں آلہ قتل کےمتعلق لاعلمی ظاہر کرنا |
286 |
حمل کی دیت |
287 |
راستے پرجھکی ہوئی دیوارتلے دب کرمرنےوالے کاضمان |
288 |
ولی مقتول محلہ کےبعض معین پردعوی کرےتوقسامت کاحکم |
290 |
کتاب الوصیۃ |
|
وصیت قبول کرنےسےپہلے موصی اورموصی لہ مرجائے |
292 |
مرض الوفات میں دین ومقداردین میں دائن کی تصدیق کی وصیت |
293 |
تقسیم ترکہ کےبعدایک وارث کسی کےلیے وصیت کااقرارکرے |
295 |
دووصیوں کااپنے ساتھ تیسراوصی ہونےکی گواہی دینا |
296 |
کتاب الاقراروالمضاربۃ |
|
اقرارمیں ماۃ ودرہم اورماۃ وثوب کافرق |
297 |
ودیعت ،اجارہ وغیرہ کےقبضہ کااقرار |
298 |
ختم مضاربت کےبعد درہم ودینارمیں تصرف کرنا |
301 |
کتاب العاریۃ والھبۃ |
|
واپسی میں عاریت معیر کےگھر چھوڑآنا |
302 |
مجلس عقد میں عبہ کاایجاب اذن قبض کےقائم مقام ہے |
303 |
ہبہ اورصدقہ میں رجوع کاحکم |
305 |
مآخذ ومراجع |
307 |