اللہ رب العزت نے اپنی آخری نبیﷺ کو مبعوث فرمایا تو امت کے رہنمائی کے لیے دو بنیادی اصول یا کتب بھی دیں ایک قرآن مجید اور ایک احادیث مبارکہ۔ ان دونوں پر عمل ہی حقیقی اسلام تصور کیا جاتا ہے۔ اور ان دونوں کتب کی تشریح وتوضیح کے لیے بہت سا گراں قدر علم وکتب لکھی جا چکی ہیں۔ نبیﷺ کی احادیث وسنت مبارکہ کے علمی وتحقیقی حیثیت سے مشائخ حدیث نے چار اہم شعبے قرار دیئے ہیں(حدیث کی روایت‘ حدیث کی درایت‘ حدیث کے درجات اور حدیث کے ناقلین ورواۃ کے درجات)۔حدیث کی روایت کو علم روایت حدیث اور حدیث کی درایت کو علم اصول حدیث کہتے ہیں۔ علم روایت حدیث کے ہر طالب وشائق کو اس کی درایت کے اصول معلوم کرنا از بس ضروری ہیں۔زیرِ تبصرہ کتاب خاص حدیث اور علم اصول حدیث کے حوالے سے ہے جس میں اردو زبان میں حدیث پڑھنے اور سیکھنے سے متعلقہ اصول کو بیان کیا گیا ہے جو کہ اردو دان طبقے کے لیے بے حد نافع ہے۔ اور فن حدیث سے متعلق ایسی بنیادی اور ابتدائی معلومات فراہم کی گئی ہیں اور علم حدیث کے وہ اصول وقواعد بیان کیے گئے ہیں جن کا جاننا از حد ضروری ہے۔ مفیدباتوں اور فوائد کو فٹ
عناوین |
صفحہ نمبر |
حرف تمنا طالبان دین کےلےنایاب تحفہ |
13 |
خبرکی اہمیت |
14 |
دییاچہ |
16 |
احادیث اورسیرت نبویہ قرآن حکیم کی شرح وتفسیرہیں |
18 |
جمع وتدوین حدیث |
20 |
تذکرہ مولف مصابیح السنہ |
20 |
مولف مشکوۃ المصابیح |
23 |
علامہ طیبی کی تالیفات |
25 |
مشکوۃ المصابیح کی شہرت |
25 |
تذکرہ شیخ عبدالحق محدث دہلوی |
28 |
مقدمۃ المشکوۃ دیباچہ لمعات التقیح شرح عربی مشکوۃ المصابیح |
33 |
فصل (1) |
35 |
فصل (2)تنبیہ |
39 |
فصل:3 |
42 |
فصل:4 |
43 |
فصل:5 |
46 |
فصل:6 |
47 |
فصل:7 |
48 |
فصل:8 |
49 |
فصل:9 |
50 |
فصل:10 |
50 |
فصل:11 |
52 |
فصل:12 |
53 |
فصل:13 |
56 |
تمہید |
56 |
وجہ تالیف |
56 |
تعریف حدیث |
56 |
حدیث تقریری |
56 |
تشریح |
56 |
اطلاق حدیث |
57 |
حدیث مرفوع |
57 |
حدیث موقوف مع امثلہ |
57 |
حدیث مقطوع |
57 |
حدیث اوراثر |
57 |
حدیث اورخبر |
58 |
محدث اوراخباری |
58 |
رفع صریحی اورحکمی |
58 |
حدیث قولی اورفع صریحی |
58 |
حدیث فعلی اورفع صریحی |
59 |
حدیث تقریری اوررفع صریحی |
59 |
رفع حکمی مع امثلہ |
59 |
سنت نبویﷺ اورسنت خلفائے راشدین |
60 |
فصل1:ذکرسند |
|
ذکرمتن |
61 |
اتصال اروحدیث متصل |
61 |
انقطاع اورحدیث منطقع |
61 |
تعلیق اورحدیث معلق |
62 |
تعلیقات امام بخاری |
62 |
حکم تعلیقات بخاری |
62 |
ارسال اورحدیث مرسل |
63 |
حکم حدیث مرسل |
63 |
حدیث مرسل اورامام ابوحنیفہ وامام مالک کی رائے |
64 |
حدیث مرسل کی نسبت امام شافعی کی رائے |
64 |
حدیث مرسل اوراما م احمد کےدوقول |
64 |
حدیث معضل |
65 |
حدیث منقطع |
65 |
اطلاقات حدیث منقطع |
65 |
حدیث مدلس |
66 |
اجماع برحرمت تدلیس |
67 |
حکم روایت مدلس واختلاف محدثین درقبول وعدم قبول روایت مدلس |
68 |
سبب تدلیس |
68 |
توجیہ تدلیس اکابر وسلف |
68 |
حدیث مضطرب |
69 |
حکم حدیث مضطرب |
69 |
حدیث مدرج |
69 |
فصل2:روایت بالمعنیٰ |
|
اقوال اربعہ درروایت بالمعنی |
70 |
ترجیح روایت بالففظ |
71 |
روایت نقل بالمعنی درصحاح ستہ |
71 |
عنعتہ اورحدیث معنعن |
72 |
رائے امام مسلم دربارہ عنعنتہ |
72 |
رائے امام بخاری ی |
72 |
رائے غیرشیخین |
72 |
تردید امام بخاری ویگر محدثین ازامام مسلم |
73 |
حکم عنعنۃ مدلس |
73 |
حدیث مسند |
73 |
فصل3:حدیث شاذ ومنکر ومعلل |
|
تعریف شاذ |
74 |
شاذمردود |
74 |
طریق ترجیح |
74 |
تعریف حدیث منکر |
75 |
منکر ومعروف شاذ محفوظ |
75 |
آراءمحدثین دربارہ حدیث شاذ منکر |
75 |
حدیث معلل |
76 |
وجہ تقلیل وتقصیر عبارت معلل |
76 |
حدیث متابع |
76 |
متابعات امام بخاری |
77 |
متابعت کاملہ ناقصہ |
77 |
لفظ تابعت مثلہ نحوہ |
77 |
شرط متابعت |
77 |
شاہد |
78 |
متابعت لفظی ومعنوی |
78 |
اطلاق شاہد ومتابع |
78 |
اعتبار |
78 |
فصل4:تقسیم حدیث |
|
وجہ حصرواقسام اولیہ |
79 |
تعریف حدیث صحیح |
79 |
شرائط صحت حدیث |
80 |
اقسام حدیث |
80 |
حدیث حسن لذاتہ |
80 |
حدیث صحیح لغیرہ |
80 |
حدیث حسن لذاتہ |
80 |
حدیث ضعی |
80 |
حدیث حسن لغیرہ |
80 |
عدالت |
81 |
عدل روایت وعدل شہادت کےدرمیان فرق |
82 |
تعمیم عدل روایت |
82 |
توضیح ضبط |
82 |
ضبط صدروضبط کتاب |
82 |
فصل5:اسباب طعن وجرح |
|
کذاب راوی |
83 |
حدیث موضوع |
83 |
تہمت |
85 |
حدیث متروک |
85 |
فسق |
86 |
جہالت راوی |
86 |
حدیث مبہم |
87 |
مبہم صحابی |
87 |
حدیث مبہم بالفاظ تعدیل |
87 |
بدعت |
87 |
مبتدع |
87 |
اقوال محدثین درود قبول حدیث مبتدع |
88 |
رائے حضرت مولف |
89 |
فصل6:وجوہ واسباب طعن متعلقہ ضبط |
|
فرط غفلت وکثرت غلط |
90 |
مخالفت ثقات |
90 |
وہم ونسیان |
90 |
حافظ علل حدیث |
91 |
سوءحفظ |
91 |
حدیث مختلط |
92 |
حکم حدیث مختلط |
92 |
فصل7:حدیث غیریب،حدیث عزیز |
|
حدیث مشہور ومستفیض |
93 |
حدیث متواتر |
93 |
حدیث فرد |
93 |
مرادازحدت راوی |
93 |
فرد نسبی وفرد مطلق |
93 |
مراد ازثنینیت راوی |
94 |
مراد ازکثرت راوی |
94 |
صحیح شاذ وصحیح غیرشاذ |
95 |
فصل8:حدیث ضعیف |
|
اقسام ضعیف |
96 |
قاعدہ کلیہ دربارہ اصح الاسانید |
97 |
فصل9:توجیہات واقوال علماء تعبیرات امام ترمذی |
98 |
فصل10: |
|
فصل11:رتبہ صحیح بخاری |
|
صحیح بخاری وصحیح مسلم کےدرمیان فرق |
102 |
توقف بعض مشائخ وصحت امرول |
103 |
حدیث متفق علیہ |
103 |
شرط حدیث متفق علیہ |
103 |
تعداد احادیث متفق علیہ |
103 |
مبحث ترجیح وتقدیم احادیث |
103 |
مطلب شرط بخاری مسلم |
104 |
فصل12:صحیح بخاری وصحیح وصحت احادیث صحیحین |
106 |
قول امام بخاری |
106 |
قول اما م مسلم |
106 |
وجہ اتیان وترک احادیث صحیحہ |
106 |
صحیح ومستدرک حاکم |
107 |
اعتراض ملحدین وجواب محدثین |
107 |
تعداد احادیث بخاری |
107 |
کتب صحاہ صحیح ابن خزیمہ |
108 |
صحیح ابن حبان |
108 |
مستدرک حاکم |
108 |
مختارہ حافظ مقدسی |
109 |
دیگر صحاح |
109 |
آراء محدثین برکتب صحاح |
109 |
فصل13:صحاح ستہ |
|
رائے صاحب مصادر |
110 |
سنن دارمی |
110 |
جمع الجوامع علامہ سیوطی |
111 |
ذکرائمہ |
111 |
خاتمہ کتاب |
112 |
دعائے مترجم |
112 |