اللہ رب العزت نے آنحضرت ﷺ کو رحمت اللعالمین بنا کر مبعوث فرمایا، آپ ﷺ نے جہالت میں ڈوبی ہوئی امت کو جہاں علم و حکمت کا شعور بخشا وہیں انہیں اعلیٰ طرز معیشت سے بھی ہمکنار کیا۔ شریعت اسلامیہ ہی وہ واحد شریعت ہے جس میں ہر چیز کوعدل و انصاف کے ترازو میں رکھ کر توازن برقرار رکھا جا سکتا ہے۔ اس کی بے شمار خصوصیات و خوبیوں میں سے ایک یہ بھی ہے کہ اس کے اندر تمام حقوق کی بغیر کسی کمی بیشی کے وضاحت کر دی گئی ہے، اور حقوق کی پامالی پر عتاب کی وعید بھی سنائی گئی ہےاور ہر ایک کو اس کا پورا پورا حق دیا ہے تا کہ فتنہ و فساد سے محفوظ رہ سکیں۔ عصر حاضر میں ہوس و لالچ کی وجہ سے حق تلفی کی مہلک بیماری ہمارے معاشرے کو دیمک کی طرح کھوکھلا کر رہی ہے۔ آپؐ نے معاشرے میں شر انگیز اسباب کینہ، بغض، حسد، عداوت اور رشوت وغیرہ جیسی مہلک بیماریوں کا خاتمہ کیا۔ جس طرح دینی تربیت اور دین کی امتناعی قوت بڑے بڑے کے ارتکاب سے بخوبی روکتی ہے اسی طرح یہ دونوں چیزیں جرم رشوت کا بھی نہایت بہترین طریقے سے سد باب کرتی ہیں۔ اسلام نے اپنی زبردست تعلیمات کے ذریعے فرد اور جماعت کے حقوق کو بحال رکھا، اور انہیں برباد ہونے سے بچایا۔ جیسا حضورﷺ نے فرمایا: "اِن دِماءکم وَاموالکم علیکم حرام" تمہارے خون(جان) تمہارے اموال تم پر حرام ہے(بخاری)۔ زیر نظر کتاب" رشوت ایک معاشرتی ناسور" جو کہ مولانا عبد اللہ بن عبد المحسن الطریقی کی عربی تالیف ہے جس کو مولانا نصیر احمد ملی نے آسان اور سلیس اردو میں ڈھالا ہے۔ موصوف نے کتاب ہذا میں رشوت کی صورتیں، اسلامی سزائیں اور معاشرتی گناہوں کو احاطہ تحریر میں لاتے ہوئے قرآن و سنت کی روشنی میں ان کے احکام و مسائل کو واضح کیا ہے۔ اللہ تعالیٰ ان کو ہمت و استقامت سے نوازے۔ آمین(عمیر)
عناوین |
صفحہ نمبر |
پیش لفظ |
9 |
بحث کا طریقہ کار |
11 |
مقدمہ |
15 |
مضوع اول |
16 |
فرداور جماعت کے حقو ق کی بحالی او رضائع ہونے ان کی حفاظت |
20 |
مضوع دوم ۔جرم |
24 |
جرم کی تعریف |
24 |
جرم کے ارکان واجزاء |
24 |
جرم کی قسمیں |
25 |
موضوع سوم |
26 |
اسلامی شریعت میں سزااور اس کی قسمیں |
26 |
اسلامی شریعت میں سزاؤں کی دوقسمیں |
28 |
تعزیر کی لغوی تعریف |
29 |
تعریف کی تشریح او راس کی احترازی قیدوں کابیان |
30 |
تعزیر کی قسمیں او رہر قسم کی مشروعیت کی اجمالی دلیل |
30 |
قتل کرنے کے ذریعہ تعزیر |
31 |
جلاوطن یا شہر بدر کرنا |
35 |
توبیخ |
37 |
ہجر (بائیکاٹ ) کی سزا |
40 |
تشہیر کرانا |
42 |
نصیحت کے ذریعہ سزا |
43 |
دیگر تعزیری سزائیں |
44 |
تعزیر کی دوالگ الگ سزاؤں کو یکجا کرنا |
46 |
تعزیر میں قاضی کے آزادانہ اختیارات کی حد |
48 |
تعزیر کاحد کی اکثر مقدار سے بڑھ جانا |
49 |
کیاتعزیر کااختیار والی کو ہے یا قاضی کو ؟ |
54 |
تعزیر کو معاف کرنے کی مشروعیت |
56 |
تعزیر معاف کرنا درست نہیں |
58 |
باب اول : رشوت کی حقیقت |
61 |
رشوت کی تعریف اور اس کے بنیادی ارکان |
62 |
لغوی واصطلاحی مفہوم کے درمیان رابط |
66 |
جرم رشوت کے اہم اجزاء |
66 |
فصل دوم |
67 |
رشوت کی قسمیں |
67 |
پہلا مطلب حق کو باطل کرنے یاباطل کو حق ثابت کرنے کے لیے رشو ت کا لین دین |
67 |
دوسرا مطلب کسی حق کو حاصل کرنے کے لیے رشوت دینا |
70 |
حق کے حصو لاو رظلم وضررکو دفع کرنے کے لئے رشوت دینے کے جواز کی دلیلیں |
77 |
رشوت کا لینا دینا یکساں حرام ہے |
80 |
مسئلہ |
82 |
چوتھا مطلب ،کسی منصب یاملازم کے حصول کے لئے رشوت دینا |
83 |
فصل سوم: جرم رشوت سے متعلقہ امور |
90 |
پہلامطلب : ہدیہ کابیان ،اس کی لغوی واصطلاحی تعریف |
90 |
ہدیہ کب رشوت میں شمار ہوتاہے ؟ |
91 |
امام کو ہدیہ دینا |
93 |
قاضی کو ہدیہ دینا |
97 |
مفتی کو ہدیہ دینا |
100 |
واعظ او رمدرس کو تحفہ |
101 |
ملازمت کے تحت کام کرانا |
102 |
تحصیلداروں ،والیوں او رملازموں کو تحفہ وصول کرنے کی حرمت کے دلائل |
103 |
سفارش کے لئے ہدیہ |
112 |
مسئلہ |
114 |
دوسرا مطلب : رشوت لینے والے آدمی کاکو ئی کام یا خدمت کردنا یا اس کو نفع پہنچا نا |
115 |
پہلی بحث : رشوت لینے والے کا کو ئی کام یا خدمت انجام دینا |
115 |
دوسری بحث روپیہ دینے کے بجائے رشوت لینے والے کو کوئی مالی فائدہ پہنچانا |
116 |
قرض دینا |
116 |
کو ئی چیز عاریہ لینا |
117 |
کسی قسم کی رعایت دینا |
118 |
تیسرا مطلب : واسطہ بننا اور وجاہت کی وجہ سے دخل اندازی کرنا |
120 |
ثالث بننے کی دوسر ی قسم |
125 |
مسئلہ |
129 |
باب دوم : رشوت کے احکام |
132 |
پہلی فصل : رشو ت کی حرمت اور کتاب وسنت او راجماع امت سے ا س حکم کی دلیلیں |
132 |
مقدمہ |
132 |
رشوت کا حکم |
133 |
کتاب وسنت سے اس کی حرمت کی دلیلیں |
133 |
رشوت کی حرمت کے بارے میں صحابہ وتابعین کی صراحتیں |
146 |
اجماع امت کی دلیل |
149 |
دوسری فصل |
149 |
جرم رشوت کو ثابت کرنے کے طریقے |
149 |
شہادت |
149 |
ایک گواہ او ایک قسم |
151 |
اقرارواعتراف کے ذریعہ |
153 |
فیصلہ کن قرینہ |
153 |
تیسری فصل |
155 |
رشوت لینے دینے والے او ر بیچ میں واسطہ بننے والےکی تعزیر او راس کی دلیلیں |
155 |
مباحثہ |
165 |
ترجیح |
172 |
مال کے ذریعہ تعزیر کی قسمیں |
173 |
تلف کردینا بدل دینا |
173 |
حبس قید کی سزا |
173 |
ہاتھ او رکوڑے مارنے کی سزا |
178 |
ملازمت سے معزولی کی سزا |
182 |
دوبارہ رشوت لینے والے کی سزا |
185 |
باب سوم : |
190 |
جرم رشوت کےاثرات |
192 |
مسئلہ |
200 |
مسئلہ |
200 |
عہدہ پر مامور کرنے میں رشوت کااثر |
201 |
منصب قضا پر فائزکرنے میں رشوت کااثر |
201 |
منصب قضا کے علاوہ دیگر مناصب پر تقریر ی میں رشوت کا اثر |
207 |
قاضی کومعزول کرنے میں رشوت کااثر |
208 |
منصب قضا کے علاوہ |
208 |
دیگر مناصب |
208 |
معزول کرنےکے لیے رشوت ستانی کے اثرات |
211 |
نفع کمانے میں رشوت کااثر |
213 |
دوسری فصل: |
215 |
ر شوت لینے والے کا رشوت کامالک بننے او راس رشوت سےمتعلق عقد یا تصرف کوکرگزرنے پر رشوت کا اثر |
215 |
فصل سوم |
216 |
راشی کی ملکیت سے نکل جانےمیں رشوت کااثر |
216 |
باب چہارم |
219 |
حکومت سعودیہ عربیہ میں قوانین انسداد او ررشوت ستانی |
219 |
مقدمعہ |
220 |
پہلی فصل : قوانین انسداد اور رشوت ستانی کی دفعات او ران پر تبصرہ |
221 |
قانونی بنیاد |
222 |
ترکیبی اجزاءکی بنیاد |
223 |
معنوی رکن |
225 |
دفعہ نمبر 3 |
226 |
دفعہ نمبر4 |
227 |
دفعہ نمبر 5 |
229 |
دفعہ نمبر 6 |
230 |
دفعہ نمبر 7 |
231 |
دفعہ نمبر 8 |
232 |
دفعہ نمبر 9 |
233 |
دفعہ نمبر 10 |
235 |
دفعہ نمبر 11 |
26 |
دفعہ نمبر 12 |
237 |
دفعہ نمبر 13،دفعہ نمبر 14 |
238 |
دفعہ نمبر 15 |
240 |
دفعہ نمبر 16،دفعہ نمبر 17 |
241 |
دوسر ی فصل |
242 |
نظام انسداد او ررشوت ستانی کی گئی اہم تنفیدیں |
242 |
یہ نظام ہمہ گیر طریقہ پر رشوت ستانی کے اسندا د کےلیے کافی نہیں |
243 |
بعض ان چیزوں کی سزائیں جن کاجرم رشوت سے کوئی تعلق نہیں |
247 |
زوروزبردستی کی صورت |
247 |
دوخواست ،تاکیدیاوسیلہ بازی سے کام لینا |
249 |
حقیقی یا خیالی رسوخ سےبیجا فائدہ اٹھانا |
250 |
رشوت لینے والے ہی کو جرم رشوت کااصل مجرم سمجھا گیاہے |
251 |
کو ڑے مارنے کی سزا کااس نظام میں کہیں ذکر نہیں |
253 |
اس سزاپر تنقید او راس کاجواب |
255 |
اس سزا کے نفاذ کے حق میں بعض تائید کلمات |
256 |
اس سزا کی ادنی مقدار پر تنفید |
259 |
جرم رشوت کی نشاندہی کرنے والو ں کوانعام دینےپر تنفید |
259 |
مقررہ جج یا مشیر پر تبصرہ |
260 |
اس نظام کی ساخت او رپر واخت فقہ اسلامی کی روشنی میں نہیں |
262 |
فصل سوم |
261 |
ان قوانین کےاندر اسلامی رنگ میں رنگنے کی کہاں تک صلاحیت موجود ہے ؟ |
261 |
خاتمہ |
263 |